sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

הלשוני בפועל , קיבלו חיזוק גם מעבודתם של פילוסופים כגון לודוויג ויטגנשטיין . ההיבט החברתי–התרבותי חיוני להבנת דרכי הצמיחה של העברית החדשה , והוא עומד ביסודם של הדברים המובאים במבוא הזה ובערכים שיבואו אחריו . הסוציולוגים הבולטים של החברה הישראלית , ובראשם שמואל אייזנשטדט ומשה ליסק , רואים בחברה הישראלית חברת מהגרים המתמודדת ברציפות עם גלי הגירה חדשים , ועם המתח המתמיד בין הקבוצות האתניות השונות לבין השאיפה והניסיון המכוון ליצור בישראל חברה אחת בעלת גרעין משותף . לתיאור הייחודי הזה של ההיסטוריה החברתית הישראלית השפעות רבות , גלויות וסמויות , על הלשון והתפתחותה . ( כמה עניינים הקשורים בכך נדונים , מנקודות מבט שונות במידת מה , במדור מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני . ר' רב–תרבותיות בחברה הישראלית ופמיניזם , לאומיות ושינוי חברתי : מבט על הנשים בישראל ( . העברית כשפה שמית אחד התנאים שתרמו להצלחת מפעל ההתחדשות והתחייה של העברית שהוזכר לעיל היה הפוטנציאל של העברית להתחדש ולשרוד . תרמו לכך אוצר המילים , והספרות הענפה שנשמרה בכתובים , אך יש משקל מיוחד , ביכולת השימור של העברית , להיותה שפה שמית . האופי השמי הציב לעברית בסיס מוצק למדי של מערכת צורות הבנויה על היגיון וגמישות , אבל גם יצר חיץ בינה לבין שפות שעמן באו דוברי העברית במגע , ושהתבססו על שיטות שונות בתכלית , בעיקר על השיטה הלטינית . יש המטילים ספק אם ראוי עדיין לשייך את העברית בת ימינו למשפחת הלשונות השמיות . אלה טוענים , שהעברית המודרנית אינה נהגית עוד כשפה שמית בפי מרבית דובריה , וכי אוצר המילים שלה , ובוודאי המישור הסמנטי שלו , מושפע מאוד מן השפות האירופיות . ואולם מבחינת מבנה המילים , דרכי התצורה שלהן ואופן נטייתן שומרת העברית על אופייה השמי . המילים מורכבות רובן משני יסודות : השורש והמשקל . המשקלים הם תבניות המכילות תנועות ועיצורים , וכן חללים המתמלאים בעיצורי השורש . בניגוד לשפות האירופיות , יצירת מילה חדשה אינה מתבטאת בדרך כלל בצירוף של יסוד ( צורן ) למילה קיימת , אלא – כמקובל בשפות השמיות – ביציקה של שורש קיים לתוך תבנית של משקל . תחיית הלשון חייבה הגדלה ניכרת של אוצר המילים העברי . האפשרות להוסיף מילים באמצעות השימוש בשורשים קיימים ובתבניות זמינות הקלה מאוד את הסיגול של לשון עתיקה למציאות מודרנית . אפשר לתאר את אוצר המילים העברי כטבלה גדולה של שורש–משקל . חלק מן המשבצות בטבלה תפוסות במילים קיימות , ואחרות ריקות . ניתן לנצל את המשבצות הריקות ליצירת מילים חדשות . כך , למשל , נוצרה המילה . " לטת , " כאשר עלה הצורך במילה עברית ל"קסטה . " המילה הזאת נוצרה הודות לכך שהמערכת סיפקה למחדשים את המשבצת הפנויה , הלא היא תבנית המשקל של השורש ק'ל'ט' ואת המשקל . katelet בדרך זו אפשר היה להימנע משאילה סיטונאית של מילים זרות . בתחום היצירה המילונית מקל אפוא האופי השמי של השפה העברית את השלמת המחסור במילים . עם זאת פרצה העברית כמה מן המגבלות שהשיוך השמי מטיל עליה . הדבר מורגש בעיקר בתחום הסמנטי : העברית בת ימינו נוטה לשאול משמעים ממילים מקבילות בשפות האירופיות . כך , למשל , התאימה עצמה המילה העברית "תחנה , " שמשמעותה במקורות קשורה לפועל ח'נ'י , ' למקבילתה האירופית , station וקיבלה את המשמעות של "סניף של מוסד ציבורי" ( תחנת משטרה , תחנת מד"א , תחנת רדיו . ( דוגמה אחרת היא המילה "שירות , " המציינת בלשון חז"ל בעיקר מילוי תפקיד של משרת , ובלשון ימינו היא קיבלה את המשמעות של , service מילוי תפקיד ציבורי ( שירות הדואר . ( כך מתבססת העברית על תכונותיהן הצורניות של השפות השמיות ועם זאת היא מגלה גמישות בהתאמת התוכן , כלומר המערכת הסמנטית – לשפות האירופיות . סקירה היסטורית תקופת ההשכלה תקופת ההשכלה , שפרחה במהלך המאה ה , 19– יצרה את המסד לתחיית העברית , כאשר סופריה ויוצריה העמידו יצירות בעברית שעסקו במכלול החיים היהודיים . ההשכלה פתחה את הפתח לחילון השפה , גם בתכנים שבהם עוסקת היצירה העברית וגם בשימושים ובמשמעויות של המילים ושל הביטויים ובפרשנות הטקסטים . המניע של אנשי תנועת ההשכלה להשתמש בעברית מעיד על היסוד הלאומי בפעילותם ועל היותם חלק מן ההתעוררות הלאומית באירופה בראשית המאה ה , 19– שבה היה לעניין השפות האתניות משקל חשוב . הם יצרו מסד לתרבות יהודית חילונית ופתוחה לסביבה כנגד ההסתגרות של מרבית הקהילות היהודיות . הכתיבה בעברית היתה אתגר כנגד השימוש בשפת היידיש . המשלב הספרותי של העברית שירת בעיקר את צורכיהם כיוצרים , ולכן תרומתו לתחיית השפה היתה , בדיעבד , חלקית . בדרך כלל השתמשו היוצרים בתקופת ההשכלה באוצר המילים ובסגנון המקראיים , ובכמה מקרים אף בתחביר המקראי .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help