sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:235

התקבצו קבוצות מתפוצות שונות שדיברו שפות שונות , והיו זקוקים לשפת יומיום משותפת , והעברית , שהיתה מאז ומעולם השפה המאחדת את הקיבוצים היהודיים , התאימה לכך . גם במפגש בין העולים ממזרח אירופה לבין היישוב הוותיק של הספרדים דוברי הלאדינו היה לעברית תפקיד שזירז את מהפכת העברית . לתחיית הלשון תרמו היצירתיות והעקשנות של קבוצת מחיי העברית ושל מעצביה במשך השנים . אבל התהליך לא היה מתאפשר לולא היו בעברית עצמה , על אף היותה שפה עתיקה של טקסטים דתיים , תכונות וחומרים מתאימים כדי לפתח באמצעותם שפה ההולמת מציאות מודרנית . כתבי הקודש ספוגים בתכנים דתיים , אך הם עוסקים בכל תחומי החיים , ובתוכם חיי היומיום ושאלות של תפקוד האדם בחברה . חלק ניכר ממקורות היהדות אפשר לקרוא כטקסטים תרבותיים המלמדים על אורחות החיים ועל העולם הממשי של יוצריהם . בתוך הקליפה הדתית נאצרו אפוא תכנים חילוניים שהיה אפשר לבנות באמצעותם את העברית החדשה . תרמה לכך גם הפתיחות של דוברי העברית וכותביה בתקופות השונות לתרבויות ולשפות שכנות . כן תרמה לכך הגמישות המיוחדת של המבנה השמי של השפה , שאפשרה ליצור מילים חדשות בקלות יחסית על ידי ניצול שורשים קיימים . אוצר הלשון העברית , עד תחייתה , התגלה כתשתית ראויה למעבר לשלב המודרני . להצלחת החזון של תחיית הלשון נדרשו והתקיימו אפוא שלושה תנאים : עמדה אידיאולוגית מגובשת ומנצחת , חברה מודרנית שנבנתה בארץ–ישראל וקיבלה עליה לממש את האידיאולוגיה הציונית בכלל ואת תחיית השפה בפרט , ופוטנציאל מספק של השפה עצמה להפוך לשפה מודרנית . השילוב של שלושת התנאים האלה הוא המפתח ללידתה ולהצלחתה , המעוררות השתאות , של העברית החדשה . עיסוקנו כאן הוא תחיית הלשון וחייה של העברית החדשה עד ימינו . תחילה יובאו הערות מתודיות הנוגעות להיבטים עקרוניים של הדיון . לאחר מכן יוצג מתווה היסטורי , שבו יוצגו בקיצור המאפיינים והדגשים בכל מיני תקופות של התפתחות העברית המודרנית מאז תקופת ההשכלה . במהלך הדיון ייעשה ניסיון להציג את הדילמות העקרוניות של העברית המודרנית , המלוות אותה לאורך השנים , בתוך שהן פושטות צורה ולובשות צורה . הערות מתודיות התפיסה החברתית–ההתנהגותנית של הלשון , והזיקה של העברית לערכי חברה ותרבות הבלשנות הסטרוקטורליסטית מיסודו של פרדינן דה–סוסיר , ואף האסכולה הגנרטיבית–הטרנספורמטיבית מיסודו של נועם חומסקי , ראו בלשון מערכת של כללים הניתנת לתיאור ללא קשר לשימוש בה בנסיבות ספציפיות . דה–סוסיר תפס את הלשון כמערכת של סימנים מוסכמים , שרירותיים , ועם זאת הכיר בכך שבצד המערכת של כללי הלשון המוסכמים , המשותפת לחברת הדוברים , קיימים גם ביצועים פרטניים , הסוטים מן הנורמה . על פי עמדה זו , סטיות כאלו מתגלות בתחומי הלשון למיניהם – בהגייה , בתחביר ובמישור הלקסיקלי–הסמנטי , אך לא מתפקידה של הבלשנות לתאר אותן . מאז שנות ה60– של המאה ה20– התחוללו תמורות בתפיסת הלשון וההתנהגות הלשונית , וגברה המעורבות של סוציולוגים וחוקרי התרבות בתיאור דרכי ההתנהגות הלשונית–החברתית של קהילות הדוברים . הסוציולוגיה של הלשון ( הסוציולינגוויסטיקה ) גורסת שקיימים קשרים בין משתנים חברתיים שונים , כגון רמת ההשכלה , המעמד הכלכלי , רמת הפורמליות של התקשורת – מצד אחד , ובין משתנים לשוניים – בחירת המילים והמבנים הדקדוקיים והביצוע הפונטי של ההגאים – מצד אחר . לבלשנות הפוסט–מודרנית יש אוריינטציה ברורה על גורמים של חברה ותרבות , והיא אכן מדגישה את חשיבותו של ההקשר הנסיבתי והתרבותי בכל התנהגות לשוניתתקשורתית . התפיסה הסוציו–לינגוויסטית קשורה קשר הדוק להכרה שהשפה היא תופעה פלורליסטית , רבת פנים . היא גורסת שאין לדבר , למשל , על "השפה העברית" דיבור כוללני–סתמי , אלא מן הראוי להתייחס אל גילויים שונים של השפה , אל תתלשונות האופייניות למגזרים שונים בחברה או למשלבים ( רגיסטרים ) המשרתים צרכים תקשורתיים שונים , ובתוכן דיאלקטים רגיונאליים–אזוריים ודיאלקטים חברתיים , כגון " האנגלית של השחורים" בארצות הברית . אין להתפלא שהגישה הסוציו–לינגוויסטית הקנתה לגיטימציה לחקר העגה ( הסלנג ) ואף עודדה אותו וגם את התיאור הבלשני–המדעי של דיאלקטים חברתיים שונים " ) סוציו–לקטים . ( " היא סיפקה טעם נוסף להעתקת נקודת הכובד מן השאלה "כיצד נכון להתבטא " ? אל הקריטריון "האם הולמת ההתבטאות הלשונית את הסיטואציה ואת ההקשר החברתי " ? כך נוסף ממד חדש לגישה התיאורית ללשון , המביא בחשבון גורמים נסיבתיים וחברתייםתרבותיים , שהרי אלה מעצבים את ההתנהגות הלשונית ומשפיעים עליה . להיבט הסוציו–לינגוויסטי קשורה גם התפתחותה של הפרגמטיקה הלשונית , המתחקה על כוונות הדוברים ועל השימושים השונים שהם עושים בלשון כדי להשיג מטרות תקשורתיות שונות . שני הכיוונים – הדגש על אופייה תלוי התרבות של הלשון , ועל מרכזיותם של השימוש והביצוע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help