sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:234

דילמות יסוד של העברית החדשה – מבוא רפאל ניר ורוביק רוזנטל מאז סוף המאה ה18– ובמהלך המאה ה19– החלה העברית לצאת מארון הספרים היהודי , מבתי הכנסת ובתי המדרש , וליטול חלק פעיל בעולם התרבות , המעשה והיומיום היהודי . את המלאכה הזאת נטלו עליהם אנשי תנועת ההשכלה , הוגים , סופרים ועיתונאים , שיצרו מסד לחילון העברית והתאמתה לחיים המודרניים . חוקר התקופה שמואל פיינר רואה בהשכלה מהפכה חילונית , ומדגיש כי "המקרא , הלשון העברית והפילוסופיה היהודית עמדו במוקד עיונם של המשכילים . " מפעל ההשכלה , שהתמקד בתחום השפה בכתיבה עברית , היה שלב חשוב לקראת המהפכה המכונה תחיית הלשון , שהפכה , בכמה שלבים , את העברית לשפה מקיפה : שפת דיבור ויומיום , שפת ספרות ותקשורת , שפה פוליטית ומדעית , שאפשר לנהל בה , ברמות שונות ובערוצים רבים , את כל חייה של חברה מודרנית . המהפכה הזאת היא מרכיב של התעוררות התנועה הלאומית היהודית , דהיינו הציונות , ואין לנתק בין תחיית העברית והמשך צמיחתה לבין התנועה הציונית . תחיית הלשון נועדה להיות אחד מרכיבי היסוד של הלאומיות העברית המודרנית , דהיינו של תחיית האומה . אליעזר בן–יהודה , הנחשב לאבי תחיית הלשון , כותב במאמר "מכתב לבן–יהודה , " שהופיע בעיתון השחר בשנת : 1881 "גם שפת עברית לא מתה מאפס כוח : במות האומה מתה ובתחייתה תחיה גם היא . " ! השימוש הנעשה כאן במונח " תחיית הלשון , " בעיקר בנוגע לעשורים האחרונים של המאה ה , 19– דורש סיוג . " תחייה " כאן אין פירושה לידה מחדש של מה שמת , כי העברית לא נעשתה לשפה מתה בשום שלב . היא היתה קיימת כשפת כתיבה בכל תולדותיה , ובתקופות הגלות היא היתה גם שפת דיבור , אם כי בהיקפים מצומצמים . לפעמים אף נעשה בה שימוש לצורכי מסחר בין יהודים תושבי ארצות שדיברו בשפות שונות . תהליך החילון הלשוני החל , כאמור , כבר בימי ההשכלה . ובכל זאת , המהלך של הפיכתה של העברית ללשון מודרנית ומקיפה היה כה דרמתי עד שדימוי התחייה התאים לו , % ודאי בכל הקשור לדיבור העברי , וכפי שאפשר ללמוד מן המובאה שלהלן מבן–יהודה : " הציונות , כרעיון וכתנועה היסטורית , נתונה מאז לידתה במפגש בין ניגודים . זו תנועה מודרנית , הנשענת על רעיונות מודרניים : לאומיות , הגדרה עצמית , שחרור מריבונות זרה . הסביבה היהודית שבה התהוותה הציונות היתה רובה סביבה חילונית , מנהיגיה היו רובם מנהיגים חילוניים , ושפת המונחים שלה היתה חילונית . ואולם הציונות בנויה על מסורת לאומית ועל מורשת תרבותית שנבנתה בראשיתה על יסודות דתיים , ועל רעיון שאינו מובן מאליו : לחזור לארץ שננטשה , שהקשר אליה נשמר במהלך הדורות בעיקר באמצעות הטקסטים הדתיים והתפילות , שבמרכזם – המיתוס של ההבטחה האלוהית , ושבינתיים התיישבו בה עמים אחרים . כך גם בשאלת העברית . לצורך הצלחתה של הציונות כתנועה לאומית מודרנית וחילונית נדרשה תחייה של שפה עתיקה שנוצרה והתהוותה בחברה קדומה דתית , השתמרה בכתבי קודש דתיים , ועברה מדור לדור – עד לפני כמאתיים שנה – בעיקר על ידי רבנים ופרשנים של טקסטים מקודשים . " התפיסה שיש לשוב אל העברית ולראות בה את שפת היהודים לא היתה מקובלת תמיד וגם לא על כל מחוללי הציונות . הרצל הבין שיש צורך בשפת יהודים משותפת במדינה שתוקם , אך תחילה לא סבר שהיא חייבת להיות עברית , וכך כתב במדינת היהודים : "כל אחד יחזיק בשפתו , שהיא המולדת היקרה של מחשבותיו . לאפשרות של הפדרליזם הלשוני משמשת שווייץ מופת חותך . " הרצל הציע עוד כי "השפה השימושית ביותר בתקשורת הכללית תהיה מאליה , ללא כפייה , לשפה הראשית . " ההקשר המודרני של מהפכת העברית הציב לפני מחדשי השפה ומעצביה בעיות יסוד , והן נפתרו בעמל רב . שאלה אחת היתה אם העברית תוכל למלא את הצרכים של החברה המודרנית , לאחר שצמחה והתהוותה בתקופות רחוקות ובמציאות שונה כמעט מכל היבט . לעברית חסרו מילים , ביטויים וגמישות סגנונית ותחבירית למלא מיד את התפקיד שהטילו עליה האידיאולוגים שלה . מקצתם של אלה היו כרוכים בחיי היומיום , ועל בן–יהודה מסופר כי בתקופה הראשונה לנוהג שהשליט בביתו לדבר בעברית התקשה לבקש מאשתו כוס תה כי חסרו לו מילות יסוד של חיי הבית . שכבה לשונית שלמה חסרה בתחומים המודרניים המרכזיים : מדעים , טכנולוגיה , חינוך ועוד . תחיית הלשון פירושה היה תחייה של גוף לשון עתיקה , לא רק בלבוש חדש , אלא בשדה חדש ורחב של משמעות . מילים רבות , ביטויים , מונחים ויצירות שלמות , שהיו חוט השדרה של העברית המקראית והתלמודית ושימשו במידה רבה את חיי הדת ואת מערכת היחסים המורכבת בין העם ואלוהיו , אומצו בידי מחדשי השפה לצורכיהם של יהודים שרובם אינם שומרי מצוות , ובעיקר הם רחוקים מעולם הערכים , המושגים והרגש של הדת היהודית . ככל שהשתרשה העברית החדשה והתרחבה וכבשה קבוצות דוברים חדשות ותחומי חיים נוספים , כך גבר חלקה כמרכיב מרכזי במעשה הציוני ובחיי היהודים בארץ–ישראל . תחיית הלשון צלחה לא רק מפני שתאמה לאתוס הציוני , אלא במידה רבה בזכות היבטים מעשיים . ביישוב הישראלי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help