sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:231

לשם כך פעל , דרך משל , להקמת גופי קהילה מאוחדים בניויורק . בהדרגה התברר לקפלן ולתלמידיו הקרובים שתקווה זו אינה ריאלית . למרות הסתייגותם העקרונית מפילוג הציבור היהודי והטמפרמנט האנטי–מוסדי של חלק מהם , הלך והתהווה זרם יהודי חדש מכוח הרעיונות שאותם נשאו . בראשית שנות ה40– של המאה ה20– הקים קפלן בניו–יורק את האיגוד להתחדשות היהדות , ( Foundation Jewish Reconstructionist ) שיעדו היה לקדם את פרסומן ואת יישומן של השקפותיו , עדיין מתוך תקווה לקדמן בתוככי המסגרות הדתיות הקיימות . בשנת 1954 התאחדו ארבע קהילות וחבורות , שראו את עצמן כנאמנות לרעיונות הרקונסטרוקציה של קפלן ל " פדרציה של הקהילות והחבורות הרקונסטרוקציוניסטיות . " מאוחר יותר שינה הארגון את שמו ל The Reconstructionist– Foundation והוא מונה כיום למעלה ממאה קהילות וחבורות . ארגון הקהילות המתחדשות מחזיק הוצאת ספרים , ביטאון וארגון נוער . הוא הוציא שורה של כרכי סידור תפילה ומחזור ברוח התנועה . לתודעה עצמית מלאה כזרם דתי בעל ייחוד וכיוון דתי מוגדר הגיעה התנועה ליהדות מתחדשת עם הקמתו של בית המדרש לרבנים בפילדלפיה , , Rabbinical College Reconstructionist ב . 1968– בית המדרש היה בראשיתו מימוש מלא ומובהק ביותר של משנתו החינוכית והדתית של קפלן . תוכנית הלימודים במוסד עוצבה בדרך שביקשה לבטא את תפיסת היהדות כתרבות מתפתחת המשתנה מתקופה לתקופה . כל שנת לימודים מוקדשת לרובד בתרבות היהודית – מן הרובד המקראי ועד ליהדות זמננו , מתוך עמידה מתמדת על הממד ההתפתחותי ועל האורח שבו ממשיכים ומתפקדים הסמלים ומנהגי–העם היהודיים במרוצת התקופות . בית המדרש מושתת על ערכי יסוד מרכזיים : שלום ושוויון בין בני האדם ( מינים , עמים , חברות , ( חירות וצדק כערכי יסוד של היהדות . בשנת 1974 ייסדו הבוגרים הראשונים של בית המדרש כנסת רבנים של התנועה , , Assembly Reconstructionist Rabbinical וכיום חברים בה כמאתיים רבות ורבנים . בשורה של נושאים ממשיכה התנועה ליהדות מתחדשת על מוסדותיה לקיים במישרין את מורשתו של קפלן . קהילותיה מנוהלות באורח דמוקרטי , כשההכרעות הדתיות והחברתיות המרכזיות מסורות בידי החברים , וכך גם ארגון הקהילות . היא ממשיכה לדבוק בעמדה הדוחה את רעיון בחירת ישראל מזה , ומציבה את השייכות למעגלי התרבות היהודית כבסיס לדיון בשאלות אמונה ואורח חיים מזה . יש לומר גם , שבמהלך העשורים האחרונים של המאה ה20– חלחלו רעיונות מרכזיים של קפלן אל הזרמים הדתיים האחרים , תהליך המטשטש במידה ניכרת את הגבולות שבין התנועה ליהדות מתחדשת לבין התנועות הללו . כך , למשל , אומץ בהרחבה רעיון בית הכנסת כמרכז קהילתי יהודי רב–תחומי , שפעולותיו חורגות בהרבה מן התחום הדתי הצר ; הרפורמה , שאחזה בימיו של קפלן בעמדות אנטי–ציוניות וזיהתה עצמה כעדה דתית ולא כביטוי לזהות לאומית , נעשתה ציונית , ועוד . עם זאת , שאלת הקשר בין התנועה ליהדות מתחדשת לבין משנתו של קפלן אינה פשוטה כל עיקר . כאמור , קפלן החזיק בעמדה רציונליסטית מודרניסטית מובהקת ואילו התנועה שהקים נעשתה במקרים רבים מוקד מרכזי לרעיונות ה , Renewal Jewish– המושפעים ממגמות אי–רציונליסטיות של תנועת " העידן החדש" ומן הדרכים של בקשת הרוחניות האופייניות לתנועה זו . בית המדרש של התנועה מהווה היום מרכז חשוב להתפתחות הספיריטואליזם היהודי , לעיסוק בקבלה ולאימוץ מגמות ניאו–חסידיות . תופעות אלו מתקיימות בתנועה לצד דבקותם של אחרים ברעיונות היסוד של קפלן ובדרכו . התנועה ליהדות מתחדשת דוגלת בשוויון מלא בין המינים . הרבה הראשונה הוסמכה על–ידי בית המדרש של התנועה בשנת , 1977 תשע שנים אחרי הקמת המוסד וחמש שנים לאחר הסמכת הרבה הרפורמית הראשונה . "היהדות המתחדשת" מכירה באורח מלא ביהדותם של צאצאים לזוגות מעורבים , בין אם המדובר באב יהודי או באם יהודיה , ובלבד שהם חיים חיים יהודיים . היא דוגלת גם בשוויון מלא של בעלי נטיות מיניות שונות ונתפסת כזרם ידידותי להומוסקסואלים ולסביות . " היהדות המתחדשת" על מוסדותיה השונים היא שותפה מרכזית במאבקיה של הקהילה ההומו–לסבית להכרה מלאה במקומה החברתי והתרבותי , ורבניה עורכים טקסי נישואין של זוגות מאותו מין . נושא נוסף שבו עומדים רבים מרבני תנועה זו בקו הראשון הוא הדו–שיח הבין–דתי , מתוך מתן דגש להיבטיו התיאולוגיים והפוליטיים–חברתיים . בנושאים מרכזיים אלה דומה דרכה של תנועה זו לדרכה של היהדות הרפורמית , אם כי במקרים רבים היא נתפסת כחד–משמעית ואקטיביסטית יותר מאחותה הרפורמית . על בסיס זה הצטרפה היהדות המתחדשת , בעשור האחרון , אל האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת , ( for Progressive Judaism World Union ) המאגד בעיקר גופים רפורמיים וליברליים . בארץ אין התנועה ליהדות מתחדשת מקיימת קהילות נפרדות . לאחדות מקהילות "התנועה ליהדות מתקדמת" אופי המושפע במידה רבה מרעיונות "היהדות המתחדשת . " בשנים האחרונות פועלת בישראל "העמותה ליהדות מתחדשת , " ששמה לה למטרה לקדם את רעיונות התנועה וליישמם במציאות הישראלית . כמו כן פועל בירושלים "מרכז מרדכי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help