sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:229

ככל גילוי אחר של התרבות הלאומית – צריכה להיבחן על פי האופן שבו היא מתפקדת למען היהודי בכל דור ובכל חברה , על פי המידה שבה היא מעניקה לחייו משמעות ומשמשת לו כמצפן בבקשו לעשות את הטוב והישר . הדת , כתופעה ציבורית–חברתית , מבקשת להביא פדות לנפשו של האדם . היא מבקשת לגאול אותה ולקדש אותה . זו מטרתה האמיתית , הגם שבתולדות הדתות נעטפה מטרה זו כפעם בפעם בניסוחים שהציבו במרכז את האל , ההתגלות , הפולחן והמיתוס . מושג האלוהות של כל דת ושל כל הגות דתית נגזר אפוא מן האופן שבו היא רואה את מושג הישועה . משום כך לא ייפלא , למשל , שמושג האלוהות המקראי אינו זהה לזה של חז"ל ושניהם אינם דומים למושג האלוהות שמפתח הרמב"ם מזה והמקובלים מזה . השאלה המרכזית שההוגה והמנהיג היהודי צריכים אפוא לשאול את עצמם היא האם היהדות ממלאת תפקיד לבני הדור והחברה שלהם . תפקוד זה משמעו מתן משמעות לחיים וכיוון לפעולה למען עילויים מזה ופיתוח תודעת שייכות לאומיתדתית לבני העדה מזה . בשני ההקשרים , טוען קפלן , נמצאת היהדות בת–זמנו , ובמיוחד זו האמריקנית , לוקה . גם אצל אלה המתעקשים להמשיך ולאחוז בה אין היא נתפסת כרלוונטית וכמקושרת לחיים הממשיים . טקסיה , מסורותיה וערכיה אינם תואמים את החיים וההשקפות שהיהודי המודרני האמריקני נוטל בהם חלק ולכן אין בידה להעניק לחייו את שצריכה הדת להעניק . ואילו הזרם היהודי , המבקש להתאים את המסר היהודי ואת אורח החיים היהודי לתביעות הזמן , היינו היהדות הרפורמית כפי שהיא ניבטה לעיני קפלן , חסר את ממד השייכות הלאומיתתרבותית העושה את הדת לביטוי של התרבות היהודית . גם קשרה של יהדות זו למסורת ולביטוייה האותנטיים נראה בעיניו לקוי . מצב עניינים זה חייב , אליבא דקפלן , התבוננות מחודשת במסורת היהודית ובאבני הבניין שלה . נאמנות ליהדות ולהמשך עיצוב דרכה אין פירושם דבקות באופן שבו נתפסו בעבר מושגי–ערך , סמלים ודרכי ביטוי , אלא בחידושם . קפלן מבקש לחשוף את משמעותם היסודית של אלמנטים אלה , תוך הפשטתם מן הלבושים הציוריים שניתנו להם . ברצונו להעניק להם משמעות חדשה התואמת את רוח הזמן ומקשרת אותם לחייו של היהודי בן הזמן החדש . לשם כך על היהודי בן ימינו להתגבר לא רק על היסודות המיתיים שבדתו ועל תפיסות–אל מסורתיות שאינן תואמות עוד את מושג הישועה שלו , אלא גם להתגבר על רעיון ההתגלות כפי שהוא נתפס במסורת . היהדות שקפלן מבקש לפתח צריכה לתפוס עצמה לא כפרי של אירוע התגלותי שבו האל מופיע – בדרך זו או אחרת – לפני העם ומוסר לו תכנים עיוניים וציוויים מעשיים , אלא כפרי התפתחותה של תרבות דתית המבקשת להנכיח את האל בחייה . רק כך תוכל המסורת היהודית – על חגיה , מנהגיה וסמליה – להקנות משמעות לחיי היהודי ולהיות באמת ובתמים לתשתית דתית לקימומה של הציוויליזציה הלאומית היהודית . היסוד השני המנחה את קפלן הוא תפיסתו הרציונליסטית המודרניסטית . כרבים מן ההוגים בני תקופתו מאמין קפלן ב > דמה האנושית , בעליונותה של המודרנה על הפרה–מודרנה ובצורך להעניק לתרבויות האנושיות בכלל ולדתות בפרט משמעות אתית מובהקת . בשביל האדם המודרני – חניך המדע והנאורות , שאת עולמו הערכי מעצב הרציונליזם ההומניסטי – נחוץ שהדת תשתחרר מהשקפות קדומות וממערכי מחשבה שאין בהם כדי לסייע בידיו כיום , ותיעשה לפיכך לדת אתית . הדת היהודית , שתוכל לתפקד בשביל בני הדור , היא אפוא דת המכוונת את כל כוחות היצירה שבה לעילויו המוסרי של האדם , להגברת מידת השיתוף שבו ולגיבושה של חברה צודקת ודמוקרטית . בהתאם לכך , מושג האלוהות שבה נקי מכל ממד על–טבעי שאפיין את היהדות הפרה–מודרנית לגווניה . מושג האלוהות של הדת האתית , כפי שקפלן מבין אותו , הוא פונקציונלי ומכוון – ממש כמו נטייתה הכוללת של ההלכה היהודית : להגדיר את ממדי הפעילות האנושית הנגזרים ממנו . הוא אינו מעוניין בבירורים מטפיזיים בדבר מהות האלוהות ולא כל שכן בעיונים מיסטיים ובדבקות שמעבר לטבע ולמציאות ההיסטורית–חברתית . בשביל הדת האתית , שאותה הוא מבקש לקדם ולפתח , אלוהים הוא הכוח המוביל את האדם להתעל 2 ת , להתקדש 2 ת , לדבק 2 ת בטוב ובמוסר . אמונה באלוהים ודבקות בו , עניינן שהאדם נותן עצמו באורח מלא למאמץ לפתח בעצמו מידות טובות ולעצב את חברתו בהתאם להן . יש לומר , שלמרות שדרך הדיון של קפלן נראית לעתים כאילו כל עניינו הוא סוציולוגי ולא תיאולוגי , אין רושם זה מתיישב כל עיקר עם אישיותו הדתית המעמיקה ועם מגמתם העיקרית של כתביו . אכן , הוא ניגש כסוציולוג אל שאלת תפקודה של הדת , אולם הוא עושה זאת כאדם דתי . הוא שואל אמנם על משמעותה של אמונה בשביל היהודי המודרני ועל האורח שבו מי שרוצה להקנות לאמונה כוח מעצב צריך לשנותה מיסודה , אבל בעשותו זאת הוא שואל על אמונתו שלו , על דבקותו שלו באלוהיו , על כלי המבע שייקנו לממד ראשוני ותשתיתי העומד ביסוד הדתיות בכלל וביסוד הדת הציבורית היהודית בפרט . קפלן מדבר על תפקודה של האלוהות באדם , אולם הוא עושה זאת מתוך הנחה דתית , שישנו כוח קוסמי המכוון אותו אל הטוב ; הוא מדבר על האופן שבו צריכה הדת לשמר את הקיום הלאומי היהודי , אולם הוא עושה זאת מתוך אמונה עמוקה במשמעותו של קיום זה בשביל האנושות ובשביל בקשת הטוב של האדם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help