sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:228

רקונסטרוקציה – התנועה ליהדות מתחדשת יהוידע עמיר התנועה ליהדות מתחדשת היא הזרם הדתי הרביעי בגודלו ביהדות צפון אמריקה . זהו הזרם הצעיר ביותר , והיחיד , שמקורותיו אינם נעוצים ביהדות האירופית בת המאה ה19– ושכל קיומו כיום הוא בצפון אמריקה . היהדות המתחדשת היא גם הזרם הזוכה לקצב גידול וצמיחה הגדול ביותר ביהדות צפון אמריקה , ובנושאים מסוימים הוא גם בעל דינמיות ופוריות רבות מאוד . שלא כזרמים האחרים , שיסודם בהתפתחות מורכבת שההגות הפילוסופית והתיאולוגית היא רק אחד מהיבטיה הרבים , בערש הקמתה של התנועה ליהדות מתחדשת ומוסדותיה עומדת במישרין אישיותו של פילוסוף ותיאולוג : הרב פרופסור מרדכי מנחם קפלן . קפלן עיצב תנועה זו בראשיתה יחד עם תלמידו , פרופסור אירה אייזנשטיין , בצלמה של משנה הגותית מפורטת ומוגדרת עד מאוד . הבנת דרכה של תנועה זו בעבר ובהווה כרוכה אפוא במישרין בעמידה על עיקרי משנתו של מייסדה ומעצב דרכה בתקופת הראשית שלה . קפלן היה נצר למשפחה אורתודוקסית של מתנגדים ממזרח אירופה , ובן הדור השני לגל ההגירה הגדול של יהדות זו לארצות הברית . הוא זכה לחינוך תורני וחילוני ומצא את דרכו עד מהרה אל בית המדרש הקונסרבטיבי לרבנים . לאחר תקופה קצרה , שבה שימש בקהילה אורתודוקסית , התמנה קפלן , בשנת , 1909 למרצה בבית המדרש הקונסרבטיבי לרבנים ושם עשה במשך 60 שנה , רובן כראש בית הספר לחינוך של מוסד זה . את השקפותיו בדבר הצורך ברה–קונסטרוקציה של היהדות ובחידוש ערכיה פיתח בעודו משרת את העילית הרבנית והחינוכית של היהדות הקונסרבטיבית , כשתקוותו היתה שרעיונות אלה יפרו את זרמי היהדות השונים וישמשו נקודת מפגש למאמיניהם . רק בהדרגה נתן קפלן יד להקמתו של זרם נפרד , רביעי , ביהדות צפון אמריקה . שני עקרונות יסוד מנחים את משנתו רבת האנפין של קפלן . הראשון הוא גישתו התפקודית , הפרגמטית , לשאלת מעמדה של הדת בכלל ושל היהדות בפרט . בבסיס השקפה זו עומדת ההנחה שהיהדות היא תרבות לאומית כוללת שפיתח העם היהודי לדורותיו , היא ביטאה את דרכו וקיימה אותו כעם . קפלן מציין עובדה זו על–ידי השימוש במונח ציוויליזציה , המדגיש בעיניו את השילוב בין יסודות חומריים , אתניים , תרבותיים ודתיים . קפלן , המושפע עמוקות ממורו ורבו אחד העם , רואה ביצירת רוח זו של עם ישראל – ממש כמו ביצירות הרוח המעצבות את התרבויות הלאומיות של כל עם ועם – את תמצית הווייתו של העם . הדת היא אחד מגילוייה המרכזיים של תרבות זו אולם היא אינה ממצה אותה . אדרבא , הדת – חינוכיות שונות , של מבוגרים ושל צעירים . פרויקט מוצלח הרבה יותר , שזכה לפופולריות ברחבי התנועה הקונסרבטיבית , היה פרסומו , בשנת , 2001 של עץ חיים , חומש המיועד לשימוש בבתי כנסת . הוא כתוב עברית , יש בו תרגום לאנגלית , והוא מכיל הפטרות , ביאורים נרחבים ואנתולוגיה עשירה של מפות ושל מסות על תקופת המקרא . הוא אומץ בידי רוב בתי הכנסת הקונסרבטיביים ברחבי ארצות הברית . ולבסוף , עדיין קיימת סוגיית המחלוקת המונחת לפתחה של התנועה הקונסרבטיבית וכבר הוכיחה שיש בה יסוד מפלג , כפי שהיה לסוגיית הפמיניזם בדור הקודם , הלוא היא שאלת מעמד ההומוסקסואלים והלסביות בקהילה היהודית . הרפורמים והרקונסטרוקציוניסטים מקבלים אוכלוסייה זו לבתי הספר לרבנות ולחזנות שלהם , והם מכירים בצורה כלשהי של טקס מחויבות הדומה ל"נישואים" בין שני גברים או שתי נשים . לא בלתי צפוי היה שהקהילה האורתודוקסית , המתבססת על האמור בספר ויקרא יח , כב " ) ואת זכר לא תשכב משכבי אישה , תועבה היא , ( " תשלול צעד כלשהו בכיוון הזה . בתנועה הקונסרבטיבית עלה לדיון לפני יותר מעשור טווח רחב של סוגיות הקשורות במעמדה של אוכלוסייה זו , בעיקר בישיבותיה של הוועדה להלכה ולתקינה , ושוב לא היה בלתי צפוי שהוועדה תמצא עצמה מפולגת עמוק בשאלה זו . אחרי ויכוחים רבים הושגה פשרה רופפת , שלפיה לא יתקבלו הומוסקסואלים ולסביות לשלושה בתי הספר לרבנות ולבית הספר לחזנות של הסמינר ולא יתקיימו טקסי מחויבות חדמיניים . אבל כל אחת מן הקהילות רשאית לקבוע לעצמה מדיניות משלה בלי לחשוש מפעילות עונשית של התנועה הקונסרבטיבית . העניין עלה שוב על סדר היום של הוועדה . גם הזרוע הרבנית וגם הנהגת הסמינר נחושות במחויבותן להמשך המדיניות הנוכחית . מכל מקום , יש רבנים קונסרבטיביים המנהלים טקסי מחויבות חד–מיניים בתנאים מיוחדים . ברור , מכל מקום , ששוב עומדת התנועה הקונסרבטיבית לפני המתח המוכר בין מסורתיותה הבסיסית בענייני הנוהג הדתי לבין רגישותה הזהירה לשינויים התרבותיים המתחוללים גם בקהילה היהודית וגם בעולם בכללו . תוצאתו של הוויכוח הזה תקבע בלא ספק את גורלה של התנועה הקונסרבטיבית במאה ה . 21–

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help