sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

את עצמה לתרבות האמריקנית ? ואף יותר רציני מכך , מדוע שתיחשב ההלכה מלכתחילה למחייבת ? משנתו של קפלן סיפקה תיאולוגיה אלטרנטיבית – אידיאולוגיה ומעשה שלפחות דנו במפורש בסוגיות האלה . אבל בסמינר עצמו , ובמרוצת הזמן גם בציבור היהודי האמריקני בכללו , קם ערעור נוסף על משנתו של קפלן , שאותו ביטא בבהירות אברהם יהושע השל . השל , שנולד למשפחה חסידית בוורשה , התחנך בווילנה ובברלין , נמלט מפולין שבועות אחדים לפני הפלישה הנאצית והצטרף לסגל ההוראה של המוסד בשנת . 1946 השפעתה הגוברת והולכת של ההשקפה החסידית / אקזיסטנציאליסטית ביהדות , והגישה המסורתית שגברה בתקופה שאחרי השואה בכל הנוגע לפולחן הדתי , תרמו להחלטתו של קפלן לפרוש מן התנועה הקונסרבטיבית ולהקים תנועה משלו . מתח פנימי באידיאולוגיה אחת ההשפעות של המאבק הממושך בסוגיית הסמכתן של נשים לרבנות ניכרה בחשיפת המתח הפנימי שבאידיאולוגיה של התנועה הקונסרבטיבית , וביתר הכללה , בהבלטת העדרו של מוקד אידיאולוגי ברור בתוכה . בתשובה לכך החליטו במשותף נגיד הסמינר גרשון כהן ונשיא האספה הכללית של הרבנים אז , הרב אלכסנדר שפירא , כי הגיעה השעה שהתנועה תנסח מצע משלה . אותו מצע של ארבעים עמודים , שכותרתו " אמת ואמונה , הצהרת עקרונות של היהדות הקונסרבטיבית , " נוסח בידי ועדה ייצוגית של רבנים קונסרבטיביים , אקדמאים ועסקנים , ופורסם בשנת 1988 מטעם הסמינר ובשיתוף זרועות אחרות של התנועה הקונסרבטיבית . המסמך מחולק לשלושה מדורים ראשיים : " אלוהים בעולם , " " העם היהודי " ו " לחיות את חיי התורה , " והוא דן בסוגיות של תיאולוגיה ( אלוהים , ההתגלות , בעיית הרשע , ( מדיניות ( ישראל והתפוצות , היחסים עם דתות אחרות ) וחיי הדת ( תפילה , תלמוד תורה . ( המסמך תוכנן אולי במטרה לאחד את התנועה , אבל השפעתו המעשית היתה מזערית . המצע מעולם לא הועמד להצבעה בגוף ייצוגי כלשהו , חוץ מאשר בין מחבריו , ונמתחה עליו ביקורת , מצד אחד על שיש בו כפייה יתרה , ומן הצד האחר על שהוא מאפשר ברירות רבות מדי בכל עניין שהוא . הוא נדחה גם בידי הסניף הישראלי של התנועה הקונסרבטיבית כיוון שנרמז בו כי גם ישראל וגם צפון אמריקה יכולות במידה שווה לשמש לה מרכזי אנרגיה חיונית . הנציגים הישראליים האלה טענו כי ישראל לבדה צריכה להיות מוכרת כמרכז הקהילה היהודית העולמית . המצע לא תורגם לעברית מעולם . באמריקה הוא שימש טקסט לימודי יעיל לקבוצות בחג שמחת-תורה ליד בית כנסת קונסרבטיבי בניו-ג'רזי . ( 1968 ) כל אחת מהקהילות רשאית לקבוע לה מדיניות משלה בשאלות הנוגעות להומוסקסואלים וללסביות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help