sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:226

בעניינים מסוימים אכן שמרה האספה הכללית של הרבנים על ההלכה המסורתית . היא דחתה את ההכרה , שכבר היתה מקובלת בתנאים מסוימים בקהילות הרפורמיות , ביהדותם של ילדים לאב יהודי ולאם שאינה יהודייה . היא סירבה להכיר בנישואי תערובת בין יהודים לשאינם יהודים , והיא עמדה על כך שחבריה לא יערכו טקסי נישואים לגרושות שלא קיבלו גט כהלכתו מבעליהן הקודמים , שני דברים המוכרים בקהילות הרפורמיות . חוץ משלושה עניינים אלה , שעליהם החליטה האספה הכללית כי הם בגדר תקנות המחייבות את כלל רבני הזרם הקונסרבטיבי , מסורה בידי כל רב של קהילה , המוכר כ"מרא דאתרא , " רב המקום , הסמכות להכתיב לקהילה את עמדותיה בכל עניין הקשור בפולחן הדתי . במשך כל השנים שבהן שימש פינקלסטיין בתפקיד הנגיד דחה הסמינר בתקיפות את כל השינויים ההלכתיים האלה שנתקבלו באספה הכללית של הרבנים . בבית הכנסת של הסמינר , למשל , המשיכו גברים ונשים לשבת ומחיצה ביניהם . אבל העמדה הזאת נשתנתה כשנבחר ההיסטוריון הצעיר החשוב , פרופסור גרשון ד ' כהן , למלא את תפקידו של פינקלסטיין כנשיא וכנגיד הסמינר . מאבקים מרים שנמשכו שבע שנים נסתיימו בשנת 1984 בהצבעה שנערכה בין סגל מורי הסמינר ובה הוחלט לקבל נשים למועמדות לכהונה ברבנות . פרופ ' איסמר שורש , אף הוא היסטוריון , שתפס בשנת 1986 את מקומו של כהן כנגיד הסמינר , החיל את העיקרון הזה גם על לימודי החזנות . בשנים הראשונות של המאה ה21– הנשים הן כשליש מכלל תלמידי השנה הראשונה של בית הספר לרבנים וכמחצית מן הנרשמים לבית הספר לחזנות . בבית הכנסת הראשי של המוסד הוסרה המחיצה בין הגברים לנשים ( אף כי בית מדרש קטן עם מחיצה עומד לרשות המעדיפים להתפלל בבית כנסת מהסוג הזה , ( וסידור " שים שלום , " שפורסם בשנת 1986 מטעם האספה הכללית של הרבנים ואיחוד בתי הכנסת הקונסרבטיביים , משמש כעת סידור התפילה הרשמי של בית הכנסת המרכזי של הסמינר . בשנת 1972 פרסמה האספה הכללית של הרבנים " מחזור תפילות " משלה לשימוש בחגים ומועדים . כהן היה אחראי גם לשינוי משמעותי אחר בכיוון הסמינר – נכונותו להשקיע בפרויקטים חינוכיים וקהילתיים במדינת ישראל . אף כי בשנת 1906 כתב סלומון שכטר חיבור שבו תמך בציונות הרוחנית , הוא מיהר להוסיף כי הוא מביע בו את עמדתו הפרטית ולא את עמדת הסמינר או התנועה שהוא עומד בראשה . מחליפיו , סיירוס אדלר ולואיס פינקלסטיין , היו דו–משמעיים הרבה יותר ביחסם לציונות ולמדינת ישראל עם היווסדה , קרוב לוודאי מתוך התחשבות בחבר הנאמנים של הסמינר , שרבים מחבריו היו רפורמים שהיו שותפים לדחייה שחשה תנועתם מפני הציונות . כהן עצמו היה ציוני נלהב משחר ימיו . הוא הנהיג שכל תלמיד לרבנות של הסמינר יידרש ללמוד שנה אחת בישראל . הוא גם היה אחראי אישית ליצירתו של המבנה המוסדי של התנועה הקונסרבטיבית בישראל . ראוי להוסיף כי מן ההתחלה , ובניגוד לסמינר עצמו , גם הזרוע הרבנית וגם הזרוע הקהילתית של התנועה הקונסרבטיבית תמכו בגלוי בתנועה הציונית ובמדינת ישראל . אבל המסורתיות של אדלר ושל פינקלסטיין לא היתה הביטוי האידיאולוגי היחיד שנשמע בשיעורי הסמינר . אחת הדמויות הבולטות בסגל הסמינר היתה זו של מרדכי מנחם קפלן , שנודע כמייסדה של התנועה הרקונסטרוקציוניסטית , היחיד מבין ארבעת הזרמים ביהדות ארצות הברית שנולד על אדמה אמריקנית . קפלן הוסמך לרבנות בסמינר בשנת , 1902 הוא הצטרף לסגל ההוראה בשנת 1909 ונותר בו כחבר פעיל עד להתפטרותו בשנת . 1962 אורח המחשבה של קפלן הביאו ללמוד מדעי החברה ולתמוך בגישה ה"טבעית , " בניגוד לגישה המסורתית ה"על–טבעית , " שטענה כי מקורה של היהדות הוא בהתגלות אלוהית העומדת מחוץ לסדר הטבעי של הדברים . בספרו החשוב הראשון , יהדות כתרבות , ( 1936 ) טען קפלן שהיהדות היא הציוויליזציה הדתית המתהווה של העם היהודי , שהיא נוצרה בידי בני אדם שביטאו את האתוס הייחודי שלהם באמצעות אמונות וטקסים דתיים . וכיוון שמן ההתחלה היתה היהדות יצירתה של הקהילה היהודית , זכותה של כל קהילה בזמנים שלאחר מכן לדון מחדש במסורת ולשנותה לפי צרכיה העכשוויים . המכלול הזה של השקפות נתמך מלכתחילה בידי קפלן כגרסתו לעמדה שעל היהדות הקונסרבטיבית לאמץ לה . משהתברר שהדבר הזה אינו עומד לקרות , התפטר קפלן מן הסמינר בשנת 1962 והקדיש את כל מרצו לתנועה הרקונסטרוקציוניסטית , לבית הספר לרבנים שלה ולקהילותיה . קשה להעריך למעלה מערכה את ההשפעה שנודעה לקפלן על דורות של תלמידי הסמינר . אם היה אב אידיאולוגי לעמדות שהפיצו הרבנים הקונסרבטיביים מול ההנחות האידיאולוגיות של פינקלסטיין ושל תומכי המסורתיות שבסמינר , הרי זה קפלן . אבל , חשוב אף יותר , רעיונותיו של קפלן שפכו אור על המתח הפנימי הקיים באידיאולוגיה שעל רקעה נוסדה התנועה הקונסרבטיבית עצמה . המחויבות הכפולה של הסמינר , ראשית ללימוד הביקורתי ה"מדעי" של היהדות ושנית לשמרנות מובהקת בכל הנוגע להלכה , היתה בה בלא ספק סתירה פנימית . אם את התורה , במובנה הרחב ביותר של המילה , כלומר כמכלול של אמונות ומנהגים דתיים , ניתן ללמוד באופן מדעי וביקורתי , ואם אפשר לראותה כהיסטוריה המתרחשת והולכת בהשפעתן של התרבויות הסובבות , ואם , כפי שהדגיש קפלן , היהדות היא יצירתו של העם היהודי , מדוע שלא תמשיך גם ההלכה להתאים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help