sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

על עמדה כזו ניתן לשמור במסגרת מוסד אקדמי שנציגיו מבודדים בדרך כלל ממציאות החיים היהודיים באמריקה בכללה . אבל באורח בלתי נמנע ערערו עליה רבנים מבין בוגריו של הסמינר , שהקימו קהילות ברחבי הארץ ועמדו בראשן . הרבנים האלה החלו להתארגן בשנת 1901 ובשלהי שנות ה20– נטלו לידיהם את הסמכות לדון ולהחליט על דעת עצמם בשאלות הלכתיות חשובות . הסמכות הזאת עוגנה עד מהרה עיגון מוסדי בוועדה להלכה היהודית ולתקינה , שאף כי היה בה ייצוג לסגל ההוראה של הסמינר , עיקר חבריה באו משורות רבני הקהילות . הסרת המחיצות בין גברים לנשים כבר מן ההתחלה הסירו הקהילות הקונסרבטיביות את המחיצות שהפרידו בין גברים לנשים באולמות התפילה של בתי הכנסת . ומתוך שהכירה הוועדה בשינויים הדמוגרפיים המתחוללים באוכלוסייה היהודית , הצביעה בשנת 1950 בעד התרת נהיגה במכונית לבית הכנסת בשבת ובחג למתפללים המתגוררים במרחק שאי אפשר לעוברו בהליכה . היא התירה גם את השימוש בחשמל בשבתות וחגים . היא הוסיפה לכתובה סעיף המאפשר לבית הדין שלה לתת גט לנשים עגונות . כעבור זמן הסמיכה את בית הדין לבטל מעיקרם נישואים כאלה . ואף שסידור התפילה שאימצה התנועה הקונסרבטיבית בשנת 1945 שמר על העברית ועל מרבית התפילות המסורתיות , הוצאו מתוכו התפילות למען חידוש הקרבת הקורבנות בבית המקדש שייבנה בירושלים וברכת ברוך שלא עשני אישה . בשנת 1970 קיבלה האספה הכללית של הרבנים שורה של החלטות שהקנו לנשים שוויון מוחלט בכל הטקסים הנהוגים בבית הכנסת . טקס הבתמצווה נעשה מכבר מקובל בבתי הכנסת הקונסרבטיביים , אבל כעת כבר היו מכבדים נשים בעלייה לתורה , והן הורשו לשמש " שליחות ציבור" ולעבור לפני התיבה , וכמו כן כבר היו סופרים אותן ב"מניין" וקיבלו את עדותן בבתי הדין של התנועה הקונסרבטיבית . הדברים האלה כבר נהוגים בראשית המאה ה21– כמעט בכל הקהילות הקונסרבטיביות . בקהילות הקונסרבטיביות לא היו מחיצות הפרדה בין גברים לנשים , אבל סביב שאלת הסמכתן של נשים לרבנות התנהל ויכוח ממושך . בראשית שנות ה80- הוחלט לקבל נשים כמועמדות לכהונה . בתמונה : צעירות לומדות גמרא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help