sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

הדתי ואין לוותר עליה ; ולבסוף , עמידה על כך ששינויים בהלכה יש להנהיג מתוך זהירות ורק בפיקוחם של רבנים בני–סמכא . המתחים הפנימיים הטבועים במחויבויות האלה יידונו ביתר אריכות להלן . עתידם של בית הספר ושל התנועה עוצב בנחרצות בשנת , 1902 כאשר סלומון שכטר , ששימש אז מרצה בכיר לרבנות באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה , נתמנה לנשיא הסמינר . שמו של שכטר כחוקר נתבסס כאשר חשף בשנת 1896 את הגניזה הקהירית . אף כי נשיאותו נמשכה רק שלוש–עשרה שנים , הוא הצליח לשלב בסגל ההוראה של הסמינר את מיטב החוקרים מאירופה , ואלה ביססו את מעמדו האקדמי של הסמינר כמרכז החשוב ביותר ללימודי היהדות מחוץ לארץ–ישראל , מעמד הנשמר עד ימינו . הוא ייסד גם את ספריית בית הספר , האוסף המובחר ביותר של ספרים וכתבי יד יהודיים במערב , ואת איחוד בתי הכנסת . במידה רבה הודות למאמציו נעשתה התנועה הקונסרבטיבית בעשורים האחרונים של המאה לזרם הדתי הגדול ביותר בין יהודי ארצות הברית . המוניטין האקדמי שיצא למה שלימים נהגו לקרוא לו " הסמינר של שכטר" היה מבוסס על דבקותו בגישה המחקרית של אסכולת "מדע היהדות , " שאומצה קודם לכן בידי הסמינר של ברסלאו , ושחררה את הלימוד המחקרי של היהדות מן הדבקות בהנחות דתיות בנוגע למקורותיה . את האמת העולה מן המחקר יש לקבל בברכה , יהיו מקורותיה ויהיו המשאבים שיש לגייס כדי לגלותה מה שיהיו . המטרה המיידית היתה לתת ללימודי היהדות מקום לגיטימי בתוכנית הלימודים של האוניברסיטאות האמריקניות ; את התורה לימדו בדיוק באותו האופן שמלמדים בו כל טקסט קדום . בשלהי המאה ה20– כבר יכלה כמעט כל אוניברסיטה אמריקנית להתגדר בחוג משלה ללימודים יהודיים שמוריו הם חוקרים שרכשו את השכלתם בסמינר עצמו , או אצל בוגריו , או אצל תלמידיהם של הבוגרים האלה . למעשה מאיישים היום רבים מהגברים ומהנשים האלה גם את סגל ההוראה של האוניברסיטאות הישראליות . הסמינר יכול באופן לגיטימי בהחלט לזקוף לזכותו את יצירתו והרחבתו של הלימוד האקדמי של היהדות באמריקה . בסמינר עצמו בלטו ההנחות המדעיות האלה בתוכנית הלימודים שפותחה למען הכשרתם של רבנים קונסרבטיביים . את ביקורת המקרא הגבוהה , למשל , שלפיה נכתבו ספרי החומש כארבעה מסמכים לא תלויים זה בזה , שחוברו יחד בערך בזמנו של עזרא הסופר ( המאה ה5– לפסה"נ ) והם משקפים את ריבוי ההשפעות של טקסטים מזרח תיכוניים אחרים ( לדוגמה , מסופוטמיים ) – אף שהיא נדחתה בידי שכטר עצמו כצורה מתוחכמת של אנטישמיות נוצרית , מלמדים אותה משנות ה50– של המאה ה20– בכל קורס המוקדש למקרא בסמינר . וכמו כן גם את ההשפעות ההלניסטיות והרומיות על התפתחות ההלכה התלמודית , ואת ההשפעות האיסלאמיות על השירה הדתית העברית של ימי הביניים . ומעל לכול , קבלת העובדה של מציאות ההיסטוריה , והשינויים וההתפתחויות שנלוו לעובדה הזאת , בולטת לעין בכל מחקר המוקדש לכל טקסט או רעיון או מוסד יהודי . עם זאת המשיך בכל אופן הסמינר להיות מצודתם של התומכים במסורת בתנועה הקונסרבטיבית בכללה . שכטר עצמו , מחליפו סיירוס אדלר , ששימש בתפקיד משנת 1915 עד שנת , 1940 ומעל הכול לואיס פינקלסטיין , מחליפו של אדלר בתפקיד נשיא הסמינר ולאחר מכן הנגיד משנת 1940 עד ליציאתו לגמלאות בשנת , 1972 היו נחושים בדעתם שאין לערער על מעמדה של ההלכה המסורתית , ושניתן לשנותה רק בהדרגה , בזהירות , רק במקום שברור כי אין כל ברירה , ורק בהדרכתם של רבנים נודעים בלמדנותם . הרב סלומון שכטר נתמנה לנשיא סמינר הרבנים של התנועה הקונסרבטיבית בשנת . 1902 הוא ביסס את מעמדו האקדמי של הסמינר כמרכז החשוב ביותר של לימודי יהדות מחוץ לארץישראל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help