sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:222

שבה דגל הדור הקודם בתנועה , פנו אל הציונות כתחליף אידיאולוגי לתיאולוגיה הישנה , שבה לא מצאו עוד חפץ . בארצות הברית בכללה נעשתה האידיאולוגיה הציונית מקובלת יותר , בעיקר בזכות הגותו של שופט בית המשפט העליון לואיס ברנדייס , בן–בית בחוגים הרפורמיים , שהציג את הציונות כחלק מעמדה יהודית גאה במסגרת פטריוטיזם יהודי אמריקני . השנים שבין שתי מלחמות העולם ראו בירידתה של תפיסת העולם האופטימית של הרפורמה הקלאסית שסברה שהיהדות עתידה להיעשות דת כלל–עולמית . עליית משטרים עוינים ליהודים באירופה השאירה את רישומה בתפיסות הרפורמיות , שנעשו פסימיות יותר , והגבירה את תחושת הסולידריות היהודית . בשנות ה30– וראשית שנות ה40– של המאה ה20– התחסלה למעשה הקהילה הרפורמית בגרמניה והקהילה הניאולוגית ( הרפורמית ) בהונגריה נחלשה ביותר . אלפי יהודים רפורמיים עלו לארץ וחלק מהם הקימו בה קהילות רפורמיות , אך האידיאולוגיה הרפורמית עדיין נתפסה כשונה מזו של הזרמים הציוניים המקובלים באותה העת ולא משכה אחריה אלא חלק מוותיקי התנועה הרפורמית שבאו ממרכז אירופה . רפורמים ציוניים ואף "לא ציוניים" עמדו בראש המאבק להקמת מדינה יהודית בארץ–ישראל בשנות ה40– של המאה ה . 20– בבולטים שבהם היו הרבנים סטיבן וייז ואבא הלל סילבר , שעמם עמדו ראשי ההסתדרות הציונית והסוכנות היהודית בקשר הדוק . ההתנגדות לציונות נהפכה , מאז שנות ה40– של המאה ה , 20– לעמדת מיעוט בתנועה הרפורמית והתמיכה בישראל והקשר עמה הפכו למאפיינים של התנועה ולחלק מהווי החיים הרפורמיים . בתי כנסת רפורמיים קישטו את עצמם בדגלי ישראל , ארגנו משלחות ביקור לארץ ולמדו לשיר שירים עבריים . בשנות ה50– של המאה ה20– הקים ההיברו יוניון קולג , ' בית המדרש הרפורמי לרבנים , קמפוס להוראה ומחקר בירושלים , בראשותו של נלסון גליק , מחשובי הארכיאולוגים של ארץ–ישראל באותה העת . כל תלמידי הרבנות הרפורמיים מתבקשים לבוא ללמוד שנה אחת בקמפוס הירושלמי . בשנות ה60– הקימה התנועה הרפורמית ארגון רפורמי ציוני , ולימים התמודדה בבחירות להסתדרות הציונית . בשנות ה70– העבירה התנועה הרפורמית העולמית את מרכזה מלונדון לירושלים , יסדה ארגון צופים ישראלי , צופי תל"ם , והקימה בערבה שני קיבוצים , יהל ולוטן . מספר הקהילות הרפורמיות עלה בהתמדה והתנועה הרפורמית רכשה לה אחיזה בארץ . עם זאת לא זכתה לעמדה שווה לזו שיש לאורתודוקסיה , שהיא בעלת מעמד רשמי , ורבנים רפורמיים אינם מוכרים כרושמי נישואים ואינם חברים בבתי הדין הרבניים . בדומה לתפיסותיה מחוץ לישראל , גם בארץ נאבקה התנועה הרפורמית לקידום חברה פלורליסטית , כשהיא תומכת בשוויון זכויות לנשים וביחס של כבוד להומוסקסואלים וללסביות , כמו גם ביחס שוויוני לבני המיעוטים . באורח פרדוקסלי מזוהים הרפורמים בישראל עם קבוצות פוליטיות לא דתיות , כגון מרצ . לקריאה נוספת : מיכאל מאיר , בין מסורת לקדמה : תולדות תנועת הרפורמה ביהדות , ירושלים : מרכז זלמן שז"ר , תש"ן . Vol . 43 , No . 2 ( Fall / Winter 1991 ) , pp . 207-223 . Zionism : A Reexamination , American Jewish Archives Yaakov Ariel , Kaufmann Kohler and his Attitude Towards יהדות קונסרבטיבית ניל גילמן התנועה הקונסרבטיבית היא אחד מארבעת הזרמים הדתיים הפועלים בקהילה היהודית בארצות הברית בשחר המאה ה . 21– מקובל לראות בו זרם שהוא ב"מרכז , " כלומר , ליברלי יותר מן האורתודוקסיה ומסורתי יותר מן הרפורמה או מן הרקונסטרוקציוניזם . אף שהוא בראש ובראשונה זרם אמריקני , הוא מיוצג גם בתנועה ה"מסורתית" בקנדה , בישראל ובארצות שונות באירופה ובאמריקה הדרומית . מבחינה מוסדית , הליבה של היהדות הקונסרבטיבית היא סמינר , בית המדרש לרבנים באמריקה , Theological Seminary The Jewish ( נוסד בשנת ( 1886 השוכן בניו יורק ומשמש בית אולפנה המכשיר רבנים , מחנכים , חזנים , אקדמאים ועסקנים מקצועיים או מתנדבים הממלאים את תפקידם בקהילה בכללה . התנועה הקונסרבטיבית כוללת גם איגוד קהילתי שבו בערך 600 בתי כנסת ( בתי הכנסת המאוחדים של היהדות הקונסרבטיבית ) והוא נותן חסות לתנועות נוער , ובכללן נוער איחוד בתי הכנסת ( United Synagogue youth ) המאגד תלמידי תיכון ותנועת "כוח" העומדת לרשות צעירים בגיל האוניברסיטה , לאיגודים הקשורים בבתי כנסת , לנשים ( ליגת הנשים למען היהדות הקונסרבטיבית ) ולגברים ( הפדרציה של מועדוני גברים יהודיים ) ולאיגודים מקצועיים כגון "האספה הכללית של הרבנים" ו"האספה הכללית של החזנים . " היא פורשת את חסותה גם על יוזמות חינוכיות , שהבולטת בהן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help