sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:221

ובתביעותיו המוסריות . ב " גולה " הם ראו ייעוד ושליחות אוניברסלית , ולא עונש או מצב ארעי . רבים ממנהיגיה של התנועה הרפורמית לא צידדו במטרותיה של התנועה הציונית , שכללו דרישה לשיבת כל היהודים לארץ–ישראל . רבנים רפורמיים רבים , בדומה לרבנים אורתודוקסים , הסתייגו מאופייה החילוני של הציונות . דת ישראל נראתה בעיניהם עדיפה על תנועה לאומית חילונית נעדרת תחושת שליחות אוניברסלית . עם זאת לא היתה ההתנגדות לציונות כללית ואף לא מוחלטת . רבנים ופעילים רפורמיים היו מוכנים לתמוך בהתיישבות יהודים בארץ–ישראל , אך לא בהקמת מדינה יהודית שם . מקצתם אף תרמו למוסדות סעד , רפואה וחינוך בארץ . עם זאת , בעיקר בארצות הדוברות אנגלית , היה מיעוט של רבנים ופעילים רפורמיים שתמך בציונות כבר מראשיתה . עם ראשוני הציונים בארצות הברית בשנות ה80– וה90– של המאה ה19– נמנו מנהיגים רפורמיים . בין הבולטים בהם היו הרב ברנרד פלזנטל משיקגו ועורך הדין אדם רוזנברג מניו יורק . רוזנברג , שהיה פעיל בקהילת עמנואל היוקרתית , היה מנהיג של "חובבי ציון" ושל "שבי ציון" בניו יורק ואף יצא בשליחות הארגון לרכוש אדמות בגולן . עם ייסודה של התנועה הציונית בארצות הברית בראשית המאה ה20– נמנו עם מנהיגיה רבנים ונדבנים רפורמיים , ובהם סטיבן וייז ונתן שטראוס . יהודה לייב מאגנס , רבה של קהילת עמנואל ומייסדה של הקהילה המאורגנת בניו יורק , היה ציוני פעיל שעלה לארץ בראשית שנות ה20– של המאה ה , 20– היה בין מקימי האוניברסיטה העברית ושימש נשיאה הראשון עד מותו בשנת . 1948 אף שהחוג החברתי שאליו השתייך לא היה ציוני , לא התקשה מאגנס להתרים מכרים וקרובי משפחה למען מטרות ציוניות ובכלל זה בניינה של האוניברסיטה בירושלים . המנהיגים הציוניים הרפורמיים הושפעו השפעה עמוקה ממשנתו של אחד העם , אבי "הציונות הרוחנית" ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית . ( הם לא ראו סתירה בין המפעל הציוני לבין המשך חיים יהודיים בתפוצות . בציונות ראו ניסיון חיובי לבנות מרכז שישמש מקור השראה ליהודים בעולם ומקלט לאותם יהודים הנרדפים בארצות שבהן לא זכו היהודים לאמנסיפציה . שלא כעמדה הציונית הרשמית , אימצו רפורמים תומכי הציונות עמדה "פילנתרופית" שעל פיה עליהם , כיהודים בעלי רווחה כלכלית וחופש דתי ופוליטי , לסייע בתרומה כספית ובהשפעה ציבורית למפעל הציוני , אך לא ראו כל סיבה לעזוב את ארצותיהם ולעבור לארץ–ישראל . מפנה דרך במחשבתם של רבנים רפורמיים מתנגדי הציונות התרחש ב , 1903– בעקבות הפרעות בקישינייב . הרב אמיל גוסטב הירש , מראשי המתנגדים לציונות , מיתן את דעתו והיה נכון לראות בארץ–ישראל מקלט ליהודים נרדפים . בעקבות הצהרת בלפור ב1917– פחתה בין הרפורמים אף יותר ההתנגדות לציונות , ורבנים שלפני כן הסתייגו ממנה , כקאופמן קולר , קיבלו את ההצהרה בברכה . הציונות היתה נושא קבוע לדיונים ולוויכוחים בוועידות רבני התנועה ועל דפי כתבי העת הרפורמיים . למרות האי הסכמה לא יצרה הציונות קרע של ממש בתנועה הרפורמית ורבנים ציוניים ולא ציוניים המשיכו בקשרי עבודה ושיתפו פעולה בהנהגת התנועה . כך , לדוגמה , שימש ברנרד פלזנטל הציוני סגן נשיא ועידת הרבנים הרפורמית , גם כשהתנועה ככללה עדיין לא היתה ציונית . בשנים שבין מלחמות העולם השתנתה עמדתה של התנועה הרפורמית כלפי הציונות . השינוי נבע מהתפתחויות רחבות , בתוך התנועה הרפורמית ומחוצה לה , והיה קשור בראש ובראשונה בבדק בית כללי שערך דור חדש של מנהיגים רפורמיים בתנועה ובמטרותיה . הם ראו בעמדות התנועה בתקופתה ה"קלאסית" ( 1918-1870 ) עמדות רדיקליות מדי וביקשו לאמץ מחדש תפיסות ומנהגים מסורתיים יהודיים . הניאו–רפורמים , שוויתרו על תפיסת השליחות האוניברסלית ההתנגדות לציונות נעשתה בזמן מלחמת העולם השנייה לעמדת מיעוט בתנועה הרפורמית . בשנות ה50- הוקם בירושלים קמפוס להוראה ומחקר של ההיברו יוניון קולג . ' בתמונה : ראש הממשלה דוד בן-גוריון בטקס ההקדשה של הקמפוס הירושלמי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help