sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:220

בארצות הברית בין השנים 1973 ל , 1996– אימצה התנועה הרפורמית באמריקה את העמדה שילד שנולד לאב יהודי ולאם לא יהודייה ייחשב יהודי בתנאי שגדל כיהודי . עמדתה של התנועה הרפורמית באשר לשוויון מלא בין המינים ובאשר לאסטרטגיות לטיפול בנישואי התערובת היא המפרידה יותר מכול בינה לבין היהדות המסורתית . מחויבותה של התנועה לציונות , הן מן הבחינה הפוליטית והן מן הבחינה התרבותית , היתה לעמדה רשמית ב"מצע קולומבוס" משנת , 1937 שבו נאמר מפורשות : "אנו מאשרים בזה את חובתם של כל היהודים לסייע בבניין [ פלשתינה ] כבית לאומי יהודי על ידי שאיפה להפוך אותה לא רק למקום מקלט לנרדפים אלא גם למרכז חיי התרבות והרוח היהודיים . " משנת 1975 האיגוד העולמי ליהדות פרוגרסיבית , שהוקם ב1926– ואשר מייצג את היהדות הרפורמית ברמה הבינלאומית , הוא חבר בהסתדרות הציונית העולמית . ב1977– הקימה היהדות הרפורמית האמריקנית את , ( Reform Zionists of America The Association of ) ARZA ששלחה לקונגרסים הציוניים משלחות גדלות והולכות הן במספר נציגיהן והן בהשפעתן . בראשית המאה ה21– נמנים עם היהדות הרפורמית כמיליון וחצי איש מתוך העם היהודי , בהם מספר גדל והולך של "יהודים מתוך בחירה" ( גרים . ( רובם חיים בארצות הברית , אולם ישנן גם קהילות , בין היתר , באירופה , באמריקה הלטינית ובישראל . בולטת במיוחד התפשטות היהדות הרפורמית בברית המועצות לשעבר , שבה הוקמו קהילות בעשרות ערים . בארצות הברית היהדות הרפורמית היא הזרם הגדל בקצב המהיר ביותר מבין כל הזרמים ביהדות , וסביר שבקרוב יהיו שם יותר יהודים המזדהים עם הזרם הזה מאשר עם כל הזרמים האחרים ביהדות גם יחד . מנהיגותה העכשווית יזמה תוכנית שבה הפעולה החברתית , שמתייחסים אליה בדרך כלל במונח "תיקון עולם , " ממשיכה להיות בעלת משמעות רבה , אולם חיזוק התפילה בבית הכנסת ממלא תפקיד יחסי גדול יותר . לעומת זאת , חשיבותה של הדרשה יורדת ככל שהרבנים נתפסים פחות כמטיפים ויותר כ"רועי צאנם" וכממלאי תפקידים באירועים הקשורים למעגל החיים . החינוך היהודי במסגרת התנועה הורחב והוא כולל כיום התבודדות מרוכזת לצורך לימוד , חינוך למשפחה ושיעורים ללימוד טקסטים יהודיים למבוגרים . במדינת ישראל נוסדה תנועת הרפורמה בסוף שנות ה50– של המאה ה20– וגדלה מאז אם כי באורח צנוע . כיום יש בה כתריסר קהילות , שני קיבוצים בערבה ומספר גדל של גני ילדים ובתי ספר הקשורים לתל"ם ( התנועה ליהדות מתקדמת בישראל , ( השייכת ל"איגוד העולמי ליהדות מתקדמת , " שמרכזו בירושלים . אף כי מספר החברים בקהילות ממשיך להיות קטן יחסית ( כעשרת אלפים , ( גדל מספרם של הישראלים המזדהים עם התנועה ורבים פונים לקהילות לצורך קיום טקסי בני–מצווה וחתונות . יותר מתריסר רבנים רפורמיים , גברים ונשים , הוסמכו בישראל . ( ר' ערך היהדות המתקדמת והמסורתית בישראל ומעמדן במדור מדינת ישראל כמפעל יהודי מודרני . ( כמו בראשית תולדותיה , תנועת הרפורמה עדיין רואה בעצמה תשובה דתית לחילונות השלטת בעולם המודרני . בפתיחותה לעולם זה , היה עליה להתאים הן את האמונה והן את העשייה הדתית למגמות רווחות בפילוסופיה , במדע ובכל הקשור לערכים חברתיים . עם זאת , האינטגרציה הסלקטיבית של רעיונות חדשים המאפיינת אותה עולה בקנה אחד עם תפיסתה בדבר יהדות המושרשת היטב בהיסטוריה האנושית . לקריאה נוספת : מיכאל מאיר , בין מסורת לקדמה : תולדות תנועת הרפורמה ביהדות , ירושלים , תש"ן . מ' וינר , הדת היהודית בתקופת האמנציפאציה , ירושלים , תשל"ד . Reader : North American Documents , New York , M . A . Meyer & W . G . Plaut , eds ., The Reform Judaism . 2001 התנועה הרפורמית והציונות יעקב אריאל יחסה של התנועה הרפורמית לציונות עבר שינויים רבים בין שלהי המאה ה19– לראשית המאה ה . 21– מאמביוולנטיות ואף הסתייגות עברו הרפורמים לתמיכה בציונות ולפעילות לקידום המטרה הציונית ומדינת ישראל . עם עליית התנועה הציונית בסוף המאה ה19– היתה התנועה הרפורמית חלוקה בדעתה ביחסה אליה . תנועת הרפורמה , שהתגבשה בשליש השני של המאה ה19– בתגובה לאמנסיפציה ולרעיונות ההשכלה , ניסתה להתוות דרך לקיומה של יהדות נאורה המשולבת בתרבות האירופית והאמריקנית . תפיסת הרפורמים את היהדות , כפי שבאה לידי ביטוי בהצהרות האמונה הרפורמיות ובסידורי התפילה , היתה כדת בעלת שליחות עולמית , שנועדה להפיץ בקרב העמים את האמונה באל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help