sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

מקובל על חלקים רחבים של יהודי אמריקה . אין זה מפתיע שווייז קרא לספר התפילות שערך מנהג אמריקה . לאחר קשיים ניכרים הצליח וייז , ב1873– להקים איחוד של קהילות , לייסד סמינר רבני בסינסינטי ( 1875 ) וכן התאחדות ארצית של רבנים רפורמיים . ( 1889 ) לעומת וייז , היה איינהורן משכיל יותר וגם אירופי יותר בגישתו . מטבעו הוא לא נטה לפשרות , והיה קרוב יותר לתפיסתו של הולדהיים בכך שראה ביהדות הרפורמית יהדות שונה באורח מהותי מן היהדות האורתודוקסית . איינהורן ראה ב > דמה המדעית והטכנולוגית הוכחה להתגלות אלוהית הדרגתית בעלת משמעות דתית שאינה נופלת מזו של הטקסטים היהודיים המסורתיים . ספר התפילות שהוא חיבר הטעים כי עם ישראל הוא "ממלכת כוהנים וגוי קדוש , " שמטרתו להביא את ההארה הדתית לאומות העולם . התנגדותו הפומבית והברורה לעבדות אילצה אותו לעזוב את קהילתו בבולטימור , מרילנד , ולעבור לפילדלפיה , שהיתה סביבה ידידותית יותר לדעותיו אלו . במחצית השנייה של המאה ה19– היתה זו תפיסתו הרדיקלית יותר את היהדות שמשלה בכיפה תוך שהתנועה מתגבשת והולכת למה שזכה לאחר מכן לשם "היהדות הרפורמית הקלאסית . " כפי שהדבר עולה מתוך מצעה , שהופץ על ידי קבוצה של רבנים רפורמיים שנפגשו בפיטסבורג בשנת , 1895 צמצמה התנועה עד למינימום את תפקיד הפולחן , את תפקידה של השפה העברית וכן את תפקידם של כל היסודות הלאומיים ביהדות והדגישה את המונותיאיזם , את האוניברסליזם האתי ואת עקרונות הצדק החברתי . מנהיגותה הרבנית , שאט–אט הורכבה בעיקר מרבנים שהתחנכו בארצות הברית , הביאה את התרבות החילונית לבית הכנסת באמצעות דרשות שבהן היו מובאות מדבריהם של משוררים ומחזאים אנגליים ואמריקניים . מנהיגות זו שאפה להביא זווית ראייה יהודית שנגזרה מדברי הנביאים לעניינים שעל סדר יומה של החברה האמריקנית . הרבנים היותר אינטלקטואליים עסקו גם באתגרים החילוניים שעמדו בפני הדת , כגון האתגר שהוצב על ידי התורה הדרוויניסטית שהשפעתה גברה והלכה . במקום לנסות להפריך את התורה או להתעלם ממנה , הם טענו שמושג האבולוציה הביולוגית תואם היטב תפיסה יהודית המעמידה אותה ב > דמת ההתפתחות הרוחנית של המין האנושי . היו רבנים רפורמיים מסוימים שמילאו תפקידים בולטים בתנועה הציונית בשלביה הראשונים . הם לא ראו סתירה בין נאמנותם לאידיאלים האוניברסליים של היהדות הליברלית ובין מחויבותם ללאומיות היהודית . שניים מן הבולטים שבהם היו סטיבן וייז , שמשך אלפי אנשים לטקסים השבועיים שלו , שהתקיימו בימי ראשון ב"קרנגי הול" בניו יורק , ואבא הלל סילבר , ששירת בנאמנות קהילה רפורמית גדולה בקליבלנד . עם זאת , בכל הנוגע להצהרותיה הרשמיות , היתה היהדות הרפורמית הקלאסית אנטי–ציונית . הדבר נבע במידה רבה מן התפיסה שלה בדבר פזורה יהודית המתקיימת ברצון האל ואשר מאפשרת את השליחות הדתית של עם ישראל בקרב אומות העולם . אנשי רפורמה מסוימים ראו בארצות הברית את ציון של היהודים , שכן ארץ זו הציעה חירות בלתי מוגבלת לפרט ואפשרות בלתי מוגבלת להתפשטות היהדות . אולם ההתנגדות לציונות נבעה גם מחילוניותה של זו . היהדות הרפורמית הקלאסית , כמו צורות אחרות של היהדות הדתית , דחתה את התפיסה שגרסה כי אפשר להפשיט את הזהות היהודית מאופייה הדתי , ולכן ראתה בציונות צורה מזויפת של זהות יהודית . בעוד שתנועת הרפורמה הכריזה על היסוד הדתי ביהדות כעל עצם מהותה והפקידה את היסוד הלאומי בידי המדינה החילונית , הניחה הציונות כי היסוד הלאומי הוא רכיב חיוני ביהדות וראתה ביהודי לא מאמין יהודי לא פחות טוב מאחיו המאמין . תהליך של שיבה למסורת לקראת שנות ה30– של המאה ה20– נמצאה הצורה הקלאסית של היהדות הרפורמית האמריקנית בתהליך של ירידה . כעת עלה בהדרגה ביטוי חדש של היהדות הרפורמית , שראה בעין יפה יותר את הפולחן ואת הלאומיות היהודית . כמה גורמים עמדו ביסוד השינוי הזה : זרם של יהודים מזרח אירופיים מסורתיים יותר שזרם אל תוך התנועה שנשלטה קודם לכן בידי יהודים גרמניים המטפסים בסולם החברתי ; עלייתה המחודשת של האנטישמיות שהגיעה לשיאה בשואה וההכרה בכך שעקרונות דתיים אוניברסליסטיים ופעולה חברתית אינם יכולים לספק בכוחות עצמם את הקשרים הרגשיים החיוניים להישרדות יהודית . כל עוד היהודים האמריקניים התנהלו בחוגים החברתיים שלהם עצמם , לא היתה בהעדר פרטיקולריזם סיבה לדאגה . לעומת זאת , ובעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה , ככל שיהודים התערו יותר ובאורח אינטימי יותר עם לא יהודים , עברה התנועה תהליך של שיבה למסורת שבמסגרתו אומצו מחדש טקסים שנזנחו , כגון טקס הבר מצווה , ומידת השימוש בעברית בתפילה גדלה ביחס לאנגלית . כעת נחשבו היסודות הפרטיקולריים הללו לחיוניים להישרדות אתנית . במהלך אותן שנים הרחיב בית הכנסת הרפורמי את מגוון תוכניותיו והחל לכלול , בתוספת לטקסים דתיים , גם אירועי תרבות , וכמו כן החל להפעיל קבוצות מיוחדות לנוער , לגברים ולנשים . הרחבה זו של פעילויות תאמה את התפיסה הרחבה יותר של היהדות כציוויליזציה ולא כאמונה , תפיסה אשר פותחה על ידי הרב מרדכי מנחם קפלן , מייסדה של התנועה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help