sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

בה זרמים פרוטסטנטיים רבים ושונים . מעצם מהותה היו הנטייה למרוד בסמכות והפנייה אל ה > דמה אופייניות מאוד לתרבות האמריקנית . זו היתה תרבות אינדיווידואליסטית ביותר שהוקירה חידושים . וכך , הסביבה הפוליטית והדתית בארצות הברית וכן התרבות החילונית שלה התאימו באורח יוצא מהכלל לתנועה שהיתה שותפה לערכים אלה וביקשה לבטאם במסגרת היהדות . ה "Reformed Society of Israelites "– נוסדה ב1825– בצ'רלסטון , דרום קרוליינה , עיר שבאותם ימים היתה בה הקהילה היהודית הגדולה ביותר בארצות הברית , קהילה של 600 נפש . חברה זו , שהיתה הביטוי הראשון של תנועת הרפורמה בארצות הברית , שיקפה בבירור את הסביבה האמריקנית . חבריה פרשו מבית הכנסת הספרדי שפעל במקום וביקשו להם צורת פולחן שתהיה כבולה פחות אל המסורת ותתאים יותר לאינדיווידואליזם האמריקני . מתוך סירוב לכוף את ראשם בפני סמכותה של המסורת , כתבו מנהיגי החברה סידור תפילות שהיה שונה באורח חד מן הליטורגיה המקורית . החברה החזיקה מעמד תקופה קצרה בלבד . השתרשותה הקבועה של תנועת הרפורמה בארצות הברית התחוללה עם הגירתם של יהודים גרמניים בעלי חינוך חילוני , לאחר אמצע המאה ה . 19– אלה הצטרפו לאחרים , שבאו קודם לכן מסביבות יהודיות מסורתיות בעיירות , אך שכבר החלו להתאים את מנהגיהם הדתיים לנורמות האמריקניות . בין המהגרים החדשים היו רבנים שהיו מעורבים במידה רבה או פחותה בתנועת הרפורמה בגרמניה לפני בואם לארצות הברית . שתי הדמויות הבולטות מקרב הרבנים הללו היו יצחק מאיר וייז ודוד איינהורן . הראשון , שהיה בעל השכלה פורמלית מוגבלת אך אנרגיה אדירה , הזדהה כל כולו עם אופייה השואף ל > דמה של החברה האמריקנית והדגיש את קווי הדמיון בין היהדות כפי שנתפסה בעיניו ובין ערכי היסוד של החוקה האמריקנית . בדומה לגייגר , ראה וייז באחדות ערך נעלה והיה מוכן להתפשר כדי להשיג את מטרתו : יהדות אמריקנית מאוחדת , לא אורתודוקסית , שיהיה לה מנהג משלה לתפילות בבית הכנסת , מנהג שיהיה נשים וגברים יושבים אלה לצד אלה בתפילת יום כיפור בבית כנסת רפורמי בניו-יורק , ברישום משנת 1871

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help