sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

שהועתק מן הכנסייה הפרוטסטנטית , וכן מקהלה מאומנת , לא זו בלבד שהעניקו לפולחן מידה של כבוד אלא גם אילצו את המתפללים להתפלל ולשיר באותו הקצב . כך נוצר מצב שבו הטקס היהודי שיקף את הערכים האסתטיים של החברה שהיהודים חיו בקרבה ובכך הצטמצם הפער בין הספירות הלאיהודיות ( זו החילונית וזו הדתית , ( מצד אחד , ובין הספירה הדתית היהודית מצד שני . כמו כן שימשה צורה חדשה של דרשה יהודית לצמצום המרחק בין התחום היהודי לתחום הלא–יהודי . בעוד שקודם לכן היה מקובל בגרמניה שרבנים נושאים דרשה פעמיים בשנה בלבד ודרשותיהם עוסקות בנושאים הלכתיים , התמחה דור חדש של "מטיפים" בנשיאת דרשות בכל שבת , דרשות שמטרתן היתה לרומם את רוח המתפללים ולהשפיע עליהם לנהל חיים מוסריים יותר . וכך , גם הדרשה שימשה לקירוב בין הספירה הדתית לספירה החילונית . עם זאת , משחלה ירידה בדגש שהושם בהלכה , במיוחד בכל הנוגע לחוקי הכשרות , החלו החיים היהודיים להתמקד כמעט אך ורק בשבת ( ולאחר מכן לעתים גם ביום ראשון ) וכן בתפילות הימים הנוראים והחגים שנערכו בבית הכנסת . שאר החיים היהודיים לא היו ספוגים בטקסים יהודיים אלא התמלאו בפעילויות חילוניות ובנושאים חילוניים . החוקים הנוגעים לענייני נישואים וגירושים נעשו כפופים יותר ויותר לסמכות חוקית לא–יהודית . שינויים אלה הוצדקו בעיקרון "דינא דמלכותא דינא , " וכך נותרה היהדות כאמונה בעלת מבנה אנלוגי לזה של הנצרות . הדגשת ההבדלים בין יהדות לנצרות למרות הפיחות בספירה היהודית ביקשה תנועת הרפורמה להדגיש את ההבדלים בין היהדות לנצרות , ובכך לשמור על ייחוד מצד היהדות . ואולם את הייחוד הזה ריכזה התנועה בתחום הדוקטרינה ולא בתחום העשייה הדתית . ואף שוויתרה על האמונה בבואו של משיח אישי , היא הפיצה במרץ את הרעיון בדבר עידן משיחי , שטרם הגיע , רעיון שיצר הבדל דוקטרינרי בין היהדות לנצרות , שלדידה כבר בא המשיח . בדומה לכך , היא לא זנחה את התפיסה הגורסת כי היהודים הם עם הנבחר בידי האל , אלא שפירשה מחדש את המושג כך שמשמעותו נעשתה "שליחות של ישראל , " שליחות שמהותה היתה להביא לאומות שבקרבן חיו היהודים אתיקה נעלה יותר וצורה טהורה יותר של מונותיאיזם . ואכן , האתיקה היתה לתחליף העיקרי להלכה ותפסה מקום מרכזי בכתביהם של תיאולוגים יהודיים למן ראשית המאה ה19– ועד למחצית הראשונה של המאה ה . 20– ההוגים הללו הושפעו רובם מעמנואל קאנט , שהציווי הקטגורי שלו התאים היטב לרעיון בדבר מצוות אתיות . אחדים , כגון סמואל הירש , הושפעו מהגל . אך כולם סטו מן המודלים הפילוסופיים שלהם כשעמדו על כך שהפילוסופיה המודרנית לא השמיטה את הקרקע מתחת ליהדות . בשליש השני של המאה ה19– עברה הנהגת תנועת הרפורמה בגרמניה מידיהם של אותם אנשים משדרות העם שהקימו את התנועה לידיו של דור חדש של רבנים , שהיו גם בוגרי לימודים יהודיים מסורתיים בישיבה וגם בוגרי לימודים חילוניים באוניברסיטה . רבנים אלה היו מודעים באורח חריף לתהום שהיתה עדיין פעורה בין האופי הביקורתי של לימודי הפילוסופיה , ההיסטוריה והפילולוגיה באוניברסיטאות ובין העמידה העיקשת במסגרת היהדות על קבלה ללא תנאי של הטקסטים הדתיים . ברבע הראשון של המאה נולד מדע היהדות ( Wissenschaft des Judentums ) בקרב חוג קטן של סטודנטים אוניברסיטאיים בברלין . בהם היה ליאופולד צונץ שהיה מטיף בקהילות רפורמיות בברלין וסבר כי רק באמצעות היפתחות למחקר ביקורתי של הטקסטים היהודיים תוכל היהדות לזכות לכבוד בעולם המודרני . בעשרות השנים שלאחר מכן עשו ההוגים הרפורמיים שימוש ב Judentums Wissenschaft des– כדי להראות שמן הבחינה ההיסטורית היהדות קיימה תמיד יחסי גומלין עם סביבתה , בתהליך של היפטרות מיסודות ישנים ואימוץ חדשים , כלומר , שהיהדות בהחלט לא נותרה סטאטית , אלא התפתחה במרוצת השנים . תפיסה זו בדבר עבר יהודי דינמי סיפקה לאנשי הרפורמה את התקדים הדרוש כדי להכניס בעצמם חידושים ששיקפו את המנהגים והערכים שאומצו מן הסביבה הלא–יהודית . הדמויות הבולטות ביותר בדור הרבנים שצידדו ברפורמה ואשר החליפו בהדרגה את הדור הישן יותר , שלא היה בעל השכלה חילונית , היו הרב זכריה פרנקל , הרב אברהם גייגר והרב שמואל הולדהיים . מבין השלושה היה פרנקל , הראשון שעמד בראש סמינר מודרני לרבנים בגרמניה , ה Theologisches Seminar Judisch– בברסלאו , השמרן ביותר . אף כי היה מאנשי ה , Wissenschaft des Judentums– הוא הגביל את תחום עיסוקו לטקסטים הפוסט–מקראיים וצידד רק בשינויים קלים בטקסים המשמשים בבית הכנסת . הוא סבר שאין זה מתפקידם של רבנים לכפות על קהילות דתיות יהודיות תיאוריות ורגישויות שהתפתחו מהיכרות קרובה יותר עם מגמות בתרבות החילונית , תיאוריות ורגישויות שהקהילות אינן שותפות להן . בסופו של דבר , ניתק פרנקל את עצמו מתנועת הרפורמה והיה למייסד האינטלקטואלי של מה שכונה לאחר מכן " היהדות הקונסרבטיבית . " לעומתו , סבר גייגר שתפקידם של רבנים מודרניים הוא להביא מודעות עמוקה יותר לתרבות החילונית אל תוך הקהילה היהודית , כדי שזו תוכל להתחרות עם הפרוטסטנטיות של ראשית המאה ה19– בשילוב ביקורת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help