sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

חסידות חב"ד נפתלי לבנטל חב"ד ליובביץ' ( או ליובאביטש , בתעתיק יידיש ) הוא זרם בחסידות , שראשיתו במאה ה18– והוא נמשך עד היום , ויש לו חשיבות מיוחדת בחקר תהליך המודרניות והקהילה היהודית . החסידות הזאת , שמיזגה מרכיבים מסורתיים מובהקים עם מרכיבים מודרניסטיים , הצליחה להקים תנועה כלל–עולמית הנתפסת בעיניה כתשובה להתפזרות ולהתבוללות שלאחר השואה . חסידות חב"ד ממזגת בתוכה , מאז הדורות הראשונים לכינונה , מאפיינים שמרניים ומודרניסטיים כאחד . זרם חב"ד נוסד בידי רבי שניאור זלמן מלאדי , וצאצאיו המשיכו לעמוד בראשו על בסיס שושלתי . במשך רוב המאה ה19– התרכזה החסידות בליובביץ' שברוסיה הלבנה , ונודעה בשמה של אותה עיירה . במאה ה , 20– בהנהגתו של הרבי הליובביצ'י השישי , הרב יוסף יצחק שניאורסון , הועתק המרכז , בשנת 1930 בערך , מרוסיה לפולין , ולאחר מכן , בשנת , 1940 לעיר ניו יורק . ממקום מושבו , ברובע קראון הייטס שבברוקלין , הקים חתנו ויורשו של יוסף יצחק , הרבי הליובביצ'י השביעי , הרב מנחם מנדל שניאורסון , תנועה יהודית דתית והיא נתפרשה על פני ארצות רבות וביקשה להגיב על תופעות של התבוללות בקרב היהודים . השם חב " ד הוא ראשי תיבות של המילים " חוכמה , בינה , דעת . " המונחים הקבליים האלה , המתייחסים לספירות העליונות בעולם האלוהות , מסמלים התמקדות בצורות שכליות ושכלתניות של הרוחניות . רוב הזרמים של החסידות המוקדמת שמו דגש בחוויה רגשית עזה . הרבי שניאור זלמן לימד את חסידיו כי האדם , בעשותו שימוש בשכלו , בצורות רציונליות של הגות , מסוגל להגיע לרמות רוחניות של תודעה . כמו כן שם הרבי דגש בפעילות מעשית של קיום מצוות ואיסוף כספי צדקה לקהילה החסידית בישראל וליהודים אביונים ברוסיה הלבנה . המיזוג הזה של מרכיבים מגוונים מאפיין את ספרו ליקוטי אמרים , או תניא , שהופיע בהוצאת סלאוויטה בשנת . 1796 הדרשות שהיה רבי שניאור זלמן נושא לפני כינוסים של חסידים נלהבים היו שזורות מוטיבים רוחניים , אך גם סיגלו דרך ניתוח מנומקת , כמעט "פילוסופית . " דרשותיו של בנו ויורשו העיקרי , רבי דב בר מליובביץ , ' מצעידות את הגישה הזאת עוד צעד אחד . אבל דב בר הטיף גם לסגנון של התבוננות מיסטית , העשויה להביא לידי "התפעלות , " או אף לידי מצב הדומה לטרנס . לעומת חסידים בכללם , שביכרו נתיב של "אמונה" על פני נתיב של "דעת , " הרי חסידי חב"ד תרו אחר מיזוג בין השניים . מנהיגי חסידות אחרים מיהרו להבין כי חב"ד פונה לכיוון חדש , ורבי אברהם מקאליסק , עמיתו לשעבר של שניאור זלמן , יצא חוצץ נגדו , ואילו בדור המנהיגים הבא תקף רבי צבי הירש מזידיטשוב את כתביו של רבי דב בר . מושא תקיפתם היה השכלתנות או ה"פילוסופיה . " חסידי חב"ד הגיבו ואמרו כי " אמונה" המנותקת מרקע של "דעת" היא אמונה שטחית , וכי האידיאל של חב"ד הוא לשלב את ה"אמונה" עם ההבנה הרציונלית . בתנועת חב"ד פיעם בתקופה המוקדמת ההיא הרצון לעורר בחבר הפשוט חוויה רוחנית באמצעות לימוד הדרושים החסידיים–הקבליים של חב"ד וההתבוננות במשמעותם . הגישה הזאת זכתה אף היא לביקורתו של רבי אברהם . הוא סבר כי ... " ריבוי השמן בנר הוא ... סיבה לכבותו , " וטען כי חסידים פשוטים "די להם באמונת חכמים , " וגם בלי לימוד טקסטים מיסטיים יצליחו להשיג את המטרות המוסריות של החסידות . כך התייחדה חב"ד בחוגים החסידיים , בתקופתה המוקדמת , גם בכך שהאצילה תחושת העצמה באמצעות תפוצה רחבה של התורה החסידית , וגם בכך שסיפקה דרך חשיבה המביאה לידי אקטיביזם ולידי התנסות בעלת אופי רוחני כאחד . בשנות ה40– של המאה ה19– אפשר להבחין בבירור בהיבטה השמרני של חסידות חב"ד . הרבי מליובביץ' השלישי , רבי מנחם מנדל שניאורסון , עמל לשמר את מערכת החינוך היהודית המסורתית מפני ניסיונותיו של ס"ר אוברוב , מיניסטר ההשכלה הלאומית של רוסיה , להנהיג בה שיטות חדשניות . אוברוב גייס לעזרתו משכיל יהודי–גרמני ששמו מאקס ליליינתל , ובשנת 1843 כינס בעיר סנט פטרבורג ועדה קיסרית במטרה להקים מספר רב של בתי ספר יהודיים חדשים , שיפעלו ברוח ההשכלה . הרבי מנחם מנדל היה חבר בוועדה , ועמו היה חבר בה גם הרב יצחק מוולוז'ין , מנהיג "המתנגדים . " אבל לעומת רבי יצחק , שחש כי פייסנות היא בעצם הברירה היחידה , חתר רבי מנחם מנדל לסיכול תוכניתו של אוברוב . הדבר לא עלה בידו . עם זאת הושג היתר להמשך הלימוד בחדרים ובישיבות לצד בתי הספר החדשים . כתביו של רבי מנחם מנדל כוללים , נוסף על שפע דרושים חסידיים וספרי שאלות ותשובות בנושאי הלכה , אסופה של כתבים פילוסופיים , דרך אמונה – ספר החקירה ( פולטבה , , ( 1912 הדנה בספר מורה נבוכים של הרמב"ם , ברב סעדיה גאון , ברב יוסף אלבו וגם בספר המדע העברי הראשון מסוגו , נחמד ונעים , מאת דוד גנז , המלומד היהודי שפגש את טיכו בראהה . הוא חיבר גם את דרך מצוותיך , שהופיע בפולטבה בשנת 1911 וחתר ליצור זיקה בין ההלכה לבין התורה החסידית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help