sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

טומאה . הניסיון לכונן התיישבות 'נורמלית' ומחולנת בארץישראל הוא לא רק רמיסת איסור הזירוז של הקץ המשיחי ( השבועה שהשביע הקב"ה את כנסת ישראל 'שלא יעלו בחומה' במסורת התלמודית והמדרשית , ( אלא היא מגבירה את כוחה של הטומאה . "מלבד העוון החמור של העברה על השבועה , " כתב הרב יואל טייטלבוים , האדמו"ר מסאטמר , "עוד טמאו את בית ישראל בטומאת המינות והכפירה ר"ל [ רחמנא ליצלן . " [ התנועה הציונית הורסת ומקצצת בנטיעות . באופן זה פירשו הפלגים הקיצוניים גם את השואה : ההירתמות לציונות גרמה להשתוללות הרע והטומאה בעולם , ולכך שותפים לא רק הציונים עצמם אלא גם המסייעים בידם באקטיביות ( ציונות דתית ) או בשתיקה ( חרדים . ( הזרמים האנטי–ציוניים הקיצוניים פיתחו אפוא הסבר סימבולי ומיתי מלא להתעוררות הציונית ולהיסטוריה של המאה ה . 20– תגובה סימטרית אך הפוכה ניתן לראות בהגות הציוניתהדתית שהעמידה אף היא מסכת מיתית המשלבת בתוכה את המעשה הציוני . נציג לכיוון הזה הוא הרב יעקב משה חרל " פ , תלמידו ומעריצו של הרב קוק . הרב חרל " פ אף הוא פירש את ההגשמה הציונית כמעוררת כוחות אימתניים של טומאה . אולם כוחות שטניים אלה מתבטאים דווקא באומות העולם , המבקשות למנוע את ההתיישבות היהודית בארץ כחלק מהתוכנית האלוהית הגאולית . כמו הזרם האנטי–ציוני , כך אף הרב חרל " פ תלה בציונות את התעוררות כוחות הטומאה ; אולם הציונים מעוררים כוחות אלה מפני שמעשיהם הם חיוביים , ומגשימים את הגאולה . לפיכך השואה היא ההתעוררות האחרונה של כוחות הטומאה , כשם שלפני שמדורה נכבית לחלוטין מתלקח ניצוץ אש אחרון . גישתו זו של הרב חרל " פ חושפת דמיון מסוים גם לתפיסה הציונית מהבחינה של שלילת הגלות . גם החוג הקבליהמשיחי של הרב קוק , מסיבותיו התיאולוגיות–המשיחיות , וגם " הפועל המזרחי , " תנועת הפועלים הדתית , מתוך גישתה הסוציאליסטית–הדתית , הציגו תפיסה מגובשת של שלילת הגלות . לפי " הפועל המזרחי , " מהותה של הציונות הדתית צריכה להיות שלילת הפסיביות הגלותית ושיבה לחיים של עבודת כפיים ללא ויתור על ערכי הדת . הגישה הזאת נמנתה עם מניעי ה > רבה שבין " הפועל המזרחי " להסתדרות העובדים הכללית בפרט ולתנועה הציונית בכלל . בקרב המחנה הדתי התעוררו תגובות נוספות הראויות לדיון , כגון המהפך בתנועת חב"ד משלילה מוחלטת וחריפה של הציונות בראשית המאה ה20– להתערות באורחות החיים ובתפיסות הפוליטיות והביטחוניות בארץ–ישראל . התגובות האלה , המגלות דפוסים קבועים השבים ונשנים בקרב המחנות השונים , עברו זעזועים ופיתוחים חדשים לאור החיים המחולנים השגרתיים בשנות קיומה של המדינה ולאור ההתפתחויות הפוליטיות של הסכמי השלום . תצוין גישתם של רבים בקרב המחנה הציוני הדתי שהסכמי השלום מציינים את קץ הציונות והם למעשה רגרסיה של הרעיון הציוני . מה שברור הוא שהמחנה הדתי , על פלגיו השונים , מעולם לא נותר אדיש לרעיון הציוני . ואולם התגובות היו מגוונות , ולעתים גם קוטביות . למעשה , התגובה לרעיון הציוני היא פרק חשוב וסוער ביחס שבין הדת למודרנה . לקריאה נוספת : שמואל אלמוג , יהודה ריינהרץ , אניטה שפירא ( עורכים , ( ציונות ודת , ירושלים ובוסטון , תשנ"ד . מנחם פרידמן , החברה החרדית : מקורות , מגמות ותהליכים , ירושלים , . 1991 אביעזר רביצקי , הקץ המגולה ומדינת היהודים , תל–אביב , תשנ"ד . מנחם עמנואל רקמן , היהדות של יחיד , ירושלים , תשמ"ט . אליעזר שביד , תולדות ההגות היהודית במאה ה , 20– תל–אביב , תש"ן . דב שוורץ , אמונה על פרשת דרכים : בין רעיון למעשה בציונות הדתית , תל–אביב , תשנ"ו . , – " - – ארץ הממשות והדמיון : מעמדה של ארץ–ישראל בהגות הציונית הדתית , תל–אביב , תשנ"ז . , – " - – הציונות הדתית בין היגיון למשיחיות , ספריית אופקים , תל–אביב , תשנ"ט . , – " - – אתגר ומשבר בחוג הרב קוק , ספריית אופקים , תל–אביב , תשס"ב . יוסף שלמון , דת וציונות : עימותים ראשונים , ירושלים , תש"ן . Teaneck , 1976 . Religion in the Jewish State , Ratherford , Madison & Abramov , S . Zalman , Perpetual Dilemma : Jewish

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help