sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

המחשבה הציונית הדתית . שלילת החילון בציונות הדתית היא , לפיכך , בעלת שורשים עמוקים . הגישה הזאת מצטרפת לגישה אחרת שהתוותה את יחסה של הציונות הדתית לתנועה הציונית : אחדות ישראל . התפיסה הזאת , שהיא תיאולוגית ביסודה , נעשתה לגורם מנחה בציונות הדתית , אשר מסביר הכרעות פוליטיות וחברתיות רבות שהכריעה . ללא הגורם המטפיזי של אחדות ישראל קשה להבין את החתירה לממשלות אחדות בתקופות שונות , גם אם לא תמיד הלמה את האינטרסים של " המזרחי" ושל תנועתה הפרלמנטרית , המפד"ל . 'הברית ההיסטורית' בין הציונות הדתית לתנועת העבודה , שהחזיקה מעמד שנים רבות , נשענה אף היא על הגישה הזאת . גורם מהותי מבדיל מכאן אנו למדים שעל אף הדמיון בדפוסי התגובה של החרדים ושל הציונות הדתית יש גורם מהותי המבדיל בין שתי התנועות : התשתית התיאולוגית . הציונות הדתית מראשיתה שאפה ליצור פרק חדש במחשבת ישראל ולהעמיד טיפוס דתי מסוג חדש , הפועל בעולם גאולי . לעומת זאת , העולם החרדי התרחק מתיאולוגיה . אמנם מתוך תגובות לגירויים שהעמידו אירועים היסטוריים נדרשו החרדים לתיאולוגיה ; אך הציונות הדתית ראתה בהעמדת תיאולוגיה חדשה את משימתה ותכליתה . מהבחינה הזאת צדקה הפולמסנות החרדית שטענה כי מטרת הציונות הדתית ליצור הוויה חדשה , דתיות מסוג אחר , וכידוע " חדש אסור מן התורה . " עובדה זו יצרה לעתים מצבים מוזרים , שבהם היה נקל לגורמים חילוניים לשתף פעולה עם החרדים , אף שאלה שללו את הלגיטימציה של החילון ללא פשרות , יותר מאשר עם הציונות הדתית שניזונה מהתודעה התיאולוגית והפטרנליסטית העמוקה . באופן פרדוקסלי מאפשר הדפוס התיאולוגי השוואה בין התגובה של הציונות הדתית לתגובת האורתודוקסיה האנטיציונית . אדמו"רי מונקץ' וסאטמר והקיצוניים שבאנשי העדה החרדית בירושלים גזרו את תגובתם לא מתוך 'אדישות' גלויה לתנועה הציונית ולמדינת ישראל ולא מתוך תגובות מקומיות לאירועים קונקרטיים , אלא דווקא מתוך מקומן במסכת רעיונית מקיפה . מסכת זו מושתתת על יסודות קבליים–מיתיים ודמונולוגיים ברורים . ארץ–ישראל היא מקור כוחות גנוזים בעלי עוצמה של קדושה , אך גם מקור לכוחות כאלה של הציונות הדתית פיתחה תפיסה שלפיה גם החילוני פורק העול ממלא את תוכניתה של ההשגחה העליונה להשיב את עם ישראל למסורת ולקדם את תהליך הגאולה . השקפה זו רווחת בין חניכי "בני-עקיבא , " תנועת הנוער הדתית-לאומית . בתמונה : חדר אוכל בהיאחזות חיילי נח"ל מ"בני עקיבא" בגולן ( 1971 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help