sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

לציונות חושף את המאפיינים של הקיום הדתי השמרני לנוכח המודרנה , ובראשם את השניות שבין אידיאולוגיה לאתוס המעשי ולפעילות השגרתית . מהבחינה הזאת יש שותפות בין החרדים לבין הציונות הדתית . דפוס משותף נוסף ניכר ביחסם של הזרמים הדתיים לציונות : שלילת החילון . השלילה הזאת משותפת גם לחרדים וגם לציונות הדתית , אך תגובתה של הציונות הדתית היתה מורכבת וסבוכה יותר . החרדים דחו כל פשרה שיש בה הכרה בחילון . הרב שלמה וולבה , מחשובי המעצבים של האתוס החרדי בישיבות הליטאיות , הביע את הגישה הזאת בנחרצות : " אי אפשר להסכים לייסוד מדינה המושתתת על חילוניות מובהקת , וכל כוונתה לטפח כאן טיפוס חדש של יהודי לאומי חילוני " ! עד לעצם הימים האלה מכתתים רגליהם מטיפים חרדיים , אשכנזים כספרדים , ממקום למקום ומעדה לעדה , ופורטים לפרוטות את הריקנות הקיימת , לדעתם , בחילון ובאורח החיים ה'נורמלי' שמימשה התנועה הציונית . טיעון משותף לחרדים ולפולמוסנים מקרב הציונות הדתית הוא שהתנועה הציונית הציגה את הלאומיות כתחליף לשמירת תורה ומצוות . מבחינתם , הציונות ביקשה בראש ובראשונה לשנות את תוכנה של היהדות . "היהדות איננה תלויה בדת משה וישראל כי אם ברוח לאומי . " בציונות הדתית העלה את הטיעונים האלה בהרחבה ובססגוניות הרב משה אביגדור עמיאל , רב באנטוורפן ולאחר מכן רבה של תל–אביב . בסגנונו החריף טען כי בעבר אלוהים והתורה עמדו במרכז החיים של עם ישראל בזמן שהארץ היתה בשולי העניין ; באה הציונות והפכה את היוצרות , אלוהים והתורה נדחקו לשוליים והארץ תפסה את המרכז . על אף הזהות בהתנגדות לחילון אימצה הציונות הדתית עמדה פטרנליסטית מורכבת . כבר בראשית הופעתה של הציונות הציגו הרב יצחק יעקב ריינס , מייסד "המזרחי , " וחבריו את התנועה הציונית כתנועת תשובה . בכך כבר התיימרו לעמוד על מטרתה ה'פנימית' והנסתרת של התנועה המדינית . רבים בקרב הציונות הדתית נתלו בתפיסה בעלת שורשים חסידיים של 'הנקודה הפנימית , ' שלפיה לכל יהודי יש זיקה יסודית ובלתי ניתנת להסרה ליהדות ולאלוהיה . הם סברו שהתנועה הציונית , שסחפה מתבוללים ומתרחקים מהיהדות לשורותיה , גורמת ליהודי להתוודע אל 'הנקודה הפנימית' שבו , וסופה שתשיב את אנשיה בתשובה . הציונות הדתית טיפחה את הגישה שהחילון הוא זמני בלבד והמתינה בדריכות להיעלמו . אפשר לשער שרק עם כניסתו האקטיביסטית של ר' מאיר ברלין ( בראילן ) להנהגת התנועה הציונית הדתית בראשית שנות ה20– של המאה ה20– התפכחה זו מהציפייה הזאת , אף שלא השתחררה ממנה לחלוטין , והיתה לתנועה אופוזיציונית המבקרת את החילון ולוחמת להגבלתו . הציונות הדתית פיתחה אפוא תפיסה פטרנליסטית , הקובעת את מניעיו ה'אמיתיים' של הציוני–החילוני , שבאופן פרדוקסלי הם הפוכים למניעיו החיצוניים ונוגדים אותם . המדינאי הציוני סבור שהוא חותר להקמת ישות מערבית–ליברלית המופרדת מהדת ; החלוץ פורק העול סבור שהוא מקים התיישבות חילונית ותורם להתהוות חברה סוציאליסטית מודרנית ; אך , לאמיתו של דבר , שניהם ממלאים את תוכניתה של ההשגחה העליונה להשיב את עם ישראל למסורת ולקדם את תהליך הגאולה . הרב קוק כתב בשנת : 1920 " רוח האומה שנתעורר עכשיו , שאומרים רבים ממחזיקיו שאינם נזקקים לרוח אלהים , אם היו באמת יכולים לבסס רוח לאומי כזה בישראל היו יכולים להציג את האומה על מעמד הטומאה והכיליון ; אכן מה שהם רוצים אינם יודעים בעצמם , כל כך מחובר הוא רוח ישראל ברוח אלהים , עד אשר אפילו מי שאומר שאיננו נזקק כלל לרוח ד , ' כיוון שהוא אומר שהוא חפץ ברוח ישראל , הרי הרוח האלהי שורה בתוכיות נקודת שאיפתו גם בעל כרחו . " הרב קוק ותלמידיו הקנו ביסוס תיאולוגי וקבלי מעמיק לתפיסה הזאת , ומכאן ואילך היא נעשתה לתווית היכר של פאשקוויל אנטי-ציוני שנתלה בשכונה חרדית . טיעון משותף לחרדים ולפולמוסנים מקרב הציונות הדתית הוא שהציונות הציגה את הלאומיות כתחליף לשמירת המצוות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help