sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

המעשית היומיומית היא 'נורמלית , ' כלומר אין היא מגלה עקבות משיחיים או תיאולוגיים . תחומי העיסוק וההתמחות נפתחו בהדרגה במשך השנים לפני הצעירים הציוניים הדתיים , וכיום אין כמעט תחום ( כולל קריירה צבאית וביטחונית ) שאין הם נוטלים בו חלק . ועם זאת התודעה הציונית הדתית שונה לחלוטין . התודעה הזאת מפרשת את הפעילות ה'נורמלית' כהתגשמות החזון המשיחי הטבעי בנוסח הרמב"ם . כלומר , מבחינת הציונות הדתית , השגרה המדינית והמעשית של היישוב והמדינה הן תחנות זמניות בתהליך הגאולה , שיסתיים ב'מדינת הלכה . ' רבים מתוך המחנה הציוני הדתי אף פיתחו תודעה כפולה , שלפיה לאחר ההתממשות של מדינת ההלכה עתיד להתגשם השלב האפוקליפטי , שבו אלוהים יתגלה מן השמים , ייפרע מרשעי העולם ויצעיד את השורדים לעולם חדש ודמיוני . דבריו של הוגה ציוני–דתי חשוב משקפים את התודעה הזאת : " בארץ–ישראל ייבשר העידן המשיחי . מעל הריה של ארץ זו ישפוט ה' את העמים ביום הדין . איכותה המיוחדת של ארץישראל תבלוט גם בעת תחיית–המתים , היכולה להתרחש רק במה שקרוי 'העולם הבא , ' כשהטבע יגיע לידי שלמות וכאשר לא נדע עוד את המוות . " הדברים האלה יצאו מתחת ידו של פרופסור למשפטים שלימד שנים רבות אתיקה משפטית ; את זמנו הוא מחלק בין ארצות הברית , ששם הוא נחשב לרפורמטור הלכתי חדשני , לישראל . לפיכך יש בהם משום ביטוי לתודעה המשיחית התוססת . הרב אברהם יצחק קוק ותלמידיו טיפחו את הפרשנות המשיחית האפוקליפטית ועיגנו אותה במקורות הקבליים . השפעתה העמוקה של קבוצה כריזמטית זו על הציונות הדתית , אף שבאירועים רבים התגלתה כאופוזיציה חריפה לדרכם של מוסדותיה , מתקיימת עד היום הזה . הפער בין הפעילות השגרתית של הציונות הדתית לבין התודעה המשיחית הנסתרת שלה הוא אפוא עמוק ביותר . התודעה הזאת נותנת פרשנות משיחית עקיבה הן לרעיון הציוני והן לפעילותה ההיסטורית של התנועה הציונית . פער סימטרי מבחינה מסוימת קיים גם במחנה החרדי . אף שהחרדים העלו על נס את הימנעותם ממעורבות מהותית בתנועה הציונית ובהנהגת המדינה , במשך הזמן היתה נסיגה מתמדת מהעמדה הזאת . הופעתה של תנועת ש"ס , שהתגלתה כבת–תחרות , בעוצמתה ובהשפעתה , לממסד החרדי הוותיק , מציינת את הסרת המחסום האחרון מהמעורבות העמוקה של החרדי בפעילות פרלמנטרית . תהליכי המודרניזציה והמעורבות בחברה הישראלית לא פסחו גם על מעמדה של האישה החרדית . ועם זאת קיים פער עמוק בין התשתית האידיאולוגית החרדית לבין התהליכים הסוציולוגיים של המודרנה שהעולם החרדי עובר . 'חברת הלומדים , ' דהיינו תלמידי הישיבות ( הליטאיות בייחוד ) והכוללים , ממשיכה לטפח את שלילת הרעיון הציוני ולהתפלמס בחריפות עם הפרשנות הדתית–החיובית שמקנה לה הציונות הדתית . המשגיחים ו'בעלי המוסר' בישיבות החרדיות ממשיכים , בתוך המסגרות החרדיות הפנימיות , לנגח את השלטון הריבוני של המדינה ולהציגו כשקול כנגד שלטון הגויים . תפילה לשלום המדינה איננה נאמרת בבתי כנסת ובישיבות חרדיים . מהבחינה הזאת דבר לא השתנה מראשית המאה ה . 20– "אין לנו ויכוחים וכל משא ומתן עם הציונים בעצמם , " כתבו הפולמסנים , "כי רק אל התמימים הישרים בלבותם אנחנו שולחים את דברינו , לפקוח עיניהם ולהעיר לבבם לבל יכשלו ולבל יתעו אחרי המסיתים האלה ... כמו עיניהם לא ראו את הספרות הציונית המוציאה תורה חדשה להלכה ולמעשה , " נאמר בספר אור לישרים שהופיע בשנת תר"ס ( 1900 ) ביוזמתה של 'הלשכה השחורה , ' ארגון חרדי שפעל בעיר קובנה ומטרתו היתה להילחם בציונות . הציונות מוצגת בו כתנועה שמטרתה להציע חלופה לשמירת מצוות , ' תורה חדשה' ואתוס מודרני . הפער בין הפנים לחוץ מתבטא גם בהימנעות לכאורה מפרשנות משיחית . "כל חובתנו , " כתב הרב אליהו דסלר , "היא אך ורק לגלות כבודו יתברך בהווה כפי יכולתנו , נגד כל העיכובים וההסתרות , ואין לנו עניין בעתידות , מתי תהיה הגאולה , אם 'בעתה' או 'אחישנה' וכדומה . " הרב דסלר נתן ביטוי למגמה היוצרת חיץ בין ההשקפה החרדית להשקפה הציונית–הדתית העוסקת בפרשנות משיחית למעשה הציוני . ואולם הפער שבין הפנים לחוץ והמתח האימננטי הוליכו את הרב דסלר לעבור על דבריו המפורשים קודם לכן , ובדברים שנאמרו לאחר שנתחוורו ממדי השואה קבע במסמרות כי " עקבות משיח היא תקופתנו בלי ספק . " אמנם צוין קודם שהחרדים הביעו מבחינה עקרונית 'אדישות' לרעיון הציוני , אך האדישות הזאת היתה מן השפה ולחוץ . לאמיתו של דבר הציגו חרדים רבים פרשנות אלטרנטיבית השוללת את הלגיטימציה של המעשה הציוני מזה ודוחה מכול וכול את הפרשנות הציונית הדתית של 'אתחלתא דגאולה' מזה . יתר על כן , בחיבורים הפולמוסיים נגד הציונות מוצגת התנועה הזאת כמשיחיות שקר , בבחינת ממשיכתה של השבתאות . כבר לנוכח צעדיה הארגוניים הראשונים של התנועה הציונית טען אדמו"ר חב"ד ר' שלום דב–בער שניאורסון כי התנועה הזאת מבקשת ליצור משיחיות חדשה . הוויכוח על המשיחיות נכפה על התודעה החרדית , ושוב לא יכלה היא להתעלם מדיון בזיקה שבין התקופה לגאולה ולאחרית הימים . קביעה זו קיבלה משמעות מיוחדת לאור האירועים של המאה ה , 20– החל בהצהרת בלפור וכלה בשואה ובהקמת המדינה . ומסתבר שהיחס

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help