sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

התומכת בהוראת תורה לבנות . תלמידיו ובני משפחתו הובילו את המהפכה העמוקה בתחום הזה בארה " ב ובישראל . נראה כי בימינו זוהי המגמה בעלת המשמעות הרבה ביותר המבטאת הפנמה דמוקרטית ליברלית בעלת השלכות מרחיקות לכת על דמותה של האורתודוקסיה המודרנית הציונית . דמויות בולטות מבין תלמידיו ומקורביו של הרב סולובייצ'יק , כגון הרב עמנואל רקמן , הרב יצחק גרינברג , ובייחוד הרב פרופ ' דוד הרטמן , פיתחו משנה המשלבת באופן יצירתי בין מחויבות להלכה לבין הפנמה מעמיקה של היסודות הרעיוניים ושל התרבות הפוליטית הדמוקרטית הליברלית . היום , במידה רבה , מה שמכונה : " אורתודוקס מודרני " קשור בהשפעות אמריקניות אלו . כפי שעולה מן הדברים , רוב ההוגים המרכזיים של האורתודוקסיה המודרנית היו רבנים . אין בכך כדי להפתיע לאור משקלם הציבורי והרעיוני הרב של רבנים בקרב ציבור שומרי המצוות על פי ההלכה במרוצת ההיסטוריה . במונחי הסוציולוג פייר בורדיה , "הון" תורני הוא לדידם עדיין ה"הון" החשוב ביותר בעולם זה . עם זאת , היו גם בעבר דמויות אורתודוקסיות אינטלקטואליות אקדמיות חשובות ( שבאותה העת היו תלמידי חכמים מובהקים בידע התורני שלהם ) שהעמידו משנה השואפת לשלב בין העולמות . פרופ' אפרים אורבך ופרופ' מנחם אלון מייצגים מגמה זו . ועם זאת דומה שבשנים האחרונות מתעצמת התופעה , שכבר זכתה לשם : " הציונות הדתית החדשה , " שבה אנשי אקדמיה ציוניים דתיים , גברים ונשים כאחד , מציגים עמדות אלטרנטיביות לאלה של רבני הציונות הדתית , בייחוד מקרב אסכולת מרכז הרב . כמו כן ראוי לציין תופעות המתרחשות בימינו ופועלות לשינוי הכיוון . קודם כול , המהפכה הפמיניסטית האורתודוקסית של לימוד תורה במסגרות בתי מדרש לנשים המונהגים בידי נשים , ועליית התופעה של טוענות רבניות ( נשים שרכשו את המיומנויות הדרושות כדי להופיע בפני בתי הדין הרבניים כנציגות של נשים המתדיינות בהם ) ועוד . מגמה זו בנויה על חיבור מרתק שבין התלהבות חווייתית דתית לבין הפנמה עמוקה של נורמות מערביות דמוקרטיות ליברליות המובילה לביקורת לא מבוטלת כלפי נורמות שונות שעיצבו רבנים אורתודוקסיים . ארגונים כגון "קולך" מבטאים את המשקל הגובר של נשים אורתודוקסיות בכל דיון על קונפליקט בין נורמות לערכים הלכתיים ודמוקרטיים . בצד תופעה זו ראוי לציין את עלייתו של דור צעיר של רבנים וראשי ישיבות הסדר שהוא פתוח יותר לעולם המודרני והפוסט–מודרני . נראה שהרבנים האלה יהיו גורם מוביל בשנים הבאות בציונות הדתית . התופעות האלה מעידות על אפשרות החיבור המורכב בין אורתודוקסיה למודרנה בפתח המאה ה . 21– האורתודוקסיה והציונות דב שוורץ מבחינת היהדות הדתית הופיעה התנועה הציונית בעידן של משבר . ההשכלה והחילון ההולך וגואה במאה ה19– נתפסו , ובדין , כבעלי זיקה מהותית להתעוררות הלאומית , ולפיכך התעצב היחס לתנועה הציונית על רקע התופעות האלה . היו שראו בה המשך ישיר ואף התעצמות של תופעת החילון ( הדתיים הלא–ציוניים ) והיו שהעריכו שההתעוררות הלאומית היא איזון ואף 'תיקון' רגרסיבי ומטהר של החילון ( הדתיים הלאומיים . ( בקרב המחנות הדתיים השונים הועלו מדי פעם טענות שכביכול הרעיון הציוני אדיש לדת ; ואולם האותנטיות של הטענות האלה איננה עומדת בפני הביקורת . מכל מקום , הציונות נתפסה כבעלת זיקה ( חיובית או שלילית ) לדת . הקביעה הזאת גורפת בנוגע למחנה הדתי , ויפה מבחינות רבות גם למחנה הציוני החילוני , שרבים מהאידיאולוגים שלו פירשו את הרעיון הציוני כמשיחיות חילונית בדרך זו או אחרת . יש להבין שהתגובות לציונות היו מושרשות בשיח הדתיהאורתודוקסי , וללא הבנה בסיסית של רעיון הגאולה , מינוחיו ומאפייניו אי אפשר לרדת לעומק מעמדה של הדת לנוכח הציונות . המסורת היהודית תיארה את תקופת הגאולה באפיון היסודי של עצמאות עם ישראל כממלכת כוהנים וגוי קדוש . ואולם רוב מניינם ובניינם של המחזיקים במסורת זו פירש את השגת העצמאות בפרשנות אפוקליפטית : שינוי סדרי בראשית , השמדה מרבית או מוחלטת של הרשעים וכיוצא באלה . עולם גאולי פנטסטי עתיד לקום על חורבותיו של העולם הנוכחי . הפרשנות האפוקליפטית המקובלת כרכה את הגאולה בהתערבות ישירה של האל וביוזמתו , ובמרוצת השנים היא קיבלה מעמד ד 3 גמטי מובהק . פרשנות אחרת לרעיון הגאולה הציגה אותו באור טבעי לחלוטין . ההופעה השיטתית הראשונה של הפרשנות הזאת היתה בהגותו של הרמב"ם , ומבחינתה עצמאות ישראל מושגת באמצעים טבעיים ( מנהיגים פוליטיים מחוננים , מלחמות אסטרטגיות וכן הלאה . ( ההתערבות האלוהית , אם זו קיימת , היא עקיפה בלבד . הפרשנות הטבעית המוחלטת , ללא שילוב כלשהו עם הפרשנות האפוקליפטית , היתה מאז ומעולם נחלת מעטים ובדרך כלל גם אליטיסטים . עידן הגאולה התחלק לתקופות משנה , שנתכנו 'עקבתא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help