sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:202

הם מוצגים כבאים להרוס את יסודות הדת . באשר להנחות היסוד הדמוקרטיות הליברליות כגון אינדיווידואליזם ואוניברסליזם ( הרובד השלישי , ( כאן אין כל מכנה משותף בין החרדיים ובין הדמוקרטיה . הגישה החרדית מדגישה את הערך שבקולקטיב היהודי ומגלה חשדנות מרובה כלפי הלא יהודים , כיוון ש"עשו שונא ליעקב . " הגישה המעמידה במרכז את חשיבות הפרט הבוחר באופן תבוני ואוטונומי מנוגדת לדעה השוררת בעולם החרדי בדבר חובת הציות ל "דעת תורה , " כלומר לדעתם של מנהיגים הלכתיים " ) גדולי התורה ( " אשר הבנתם חסינה מהשפעות סביבתיות סובייקטיביות " ) נגיעות . ( " וכך , השפעה תרבותית מערבית אינה יכולה אפוא להתקבל כתהליך ראוי , זאת בניגוד לטכנולוגיה המערבית , אף החדשנית ביותר , שבה מותר ואף רצוי להשתמש כל עוד אין היא מזיקה לשמירת מצוות ( כגון גלישה חופשית באינטרנט . ( השורה התחתונה היא זו : האידיאולוגים החרדיים בישראל אינם נוטים לראות בתרבות המערבית הדמוקרטית הליברלית ביטוי לעולם ערכי עשיר אלא רק מימוש צרכים נהנתניים . ערכים ראויים מצויים , בעיניהם , רק בעולם המסורת היהודית ההלכתית כפי שזו מפורשת על ידי גדולי הדור החרדיים . עם זאת יש בשנים האחרונות כדי להעיד על שינוי מסוים . מספר החרדיים הנפתחים כלפי החברה הכללית גדל . המגמות הצרכניות המערביות הולכות ומתפשטות בקרב לא מעטים במגזר החרדי . אפשרות השילוב במסגרות כלכליות , פתיחת מסגרות להכשרה חרדית לגברים ולנשים , גידול המשתמשים במחשב ואף באינטרנט , מספרם העולה של המשרתים בנח"ל החרדי , ושל המעורבים בפעילות התנדבותית מסוגים שונים , כניסה למסגרות אקדמיות ( אמנם רק טכנולוגיות , מתוך שלילת לימודי הגות וספרות ) של בני המגזר החרדי – כל אלה מבטאים מגמה של השתלבות בחברה הישראלית הכללית . מגמה זו תגבר אם יתחזקו שתי תופעות המתרחשות בתחילת המאה ה : 21– א . צמצום מדינת הרווחה הישראלית , שממנה נהנים חרדיים רבים שאינם משתתפים כיום במעגל העבודה ; ב . הסבת צה"ל מ"צבא העם" לצבא מקצועי , במיוחד בשירות המילואים , תוך כדי צמצום ניכר של מספר המשרתים בו . צירופן של שתי תופעות אלו יגביר במידה דרסטית את שיעור העוזבים את המסגרות הישיבתיות של גילאי העשרים ואת שילובם במסגרות לימוד ועבודה חיצוניות שיתרמו ליתר היכרות עם העולם החילוני . תהליכים אלה יתרמו לפיתוח יחס חיובי יותר , אף כי לא נקי מביקורת רבה , כלפי התרבות המערבית הדמוקרטית הליברלית . כבר כעת נעזרים רבנים ואנשי מקצוע הנדרשים לידע חוץ תורני , בגישות דמוקרטיות בתחום החינוך , בעיקר בהתמודדות עם בעיות בין בני זוג , בין הורים וילדיהם ובין מורים ותלמידים . חרדיים לא מעטים סופגים באמצעות התרבות הפופולרית מידה לא מבוטלת של פתיחות , וגישה ביקורתית כלפי הנהגתם של הנחשבים לגדולי התורה אינה עוד בגדר חיזיון נדיר . בכל מקרה , שילובו המואץ של אחוז ניכר מהציבור החרדי בחיים הכלליים יביא עמו אתגרים חדשים לקהילה החרדית , אך גם לציבור החילוני שהורגל לראות גטאות חרדיים ולא בא עמם במגע בעל משמעות . האורתודוקסיה המודרנית והציונית לעומת שומרי החומות החרדיים , גילתה האורתודוקסיה המודרנית מתחילת דרכה יחס חיובי בהרבה כלפי התרבות המערבית . הרב שמשון רפאל הירש ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית ) הקים בפרנקפורט שבגרמניה במחצית השנייה של המאה ה19– קהילה אורתודוקסית נפרדת . משפחתו וחלק מתלמידיו היו בין מקימי מפלגת "אגודת ישראל" האנטיציונית , שנעשתה חרדית במונחי ימינו . ואולם הרב הירש עצמו פיתח משנה המייחסת ערך רב להיבטים האוניברסליים הקיימים בעולם היהדות . הוא סבר שיהודי המחויב להלכה צריך בו בזמן להיות בעל אופקים תרבותיים שאינם באים מתוך היהדות . משנתו הידועה בשם "תורה עם דרך ארץ" הציגה אידיאל שהוגדר : "אדם ישראל , " כלומר , יהודי אשר דרך דבקותו בשמירת תורה ומצוות יוכל לממש את הפוטנציאל האנושי האוניברסלי . לעמדות אלו היתה לימים השפעה רבה על הזרם הציוני הדתי היותר מודרני ודמוקרטי : הקיבוץ הדתי , אשר נוצר בגרמניה בשנות ה20– וה30– של המאה ה20– במידה רבה בדיאלוג עם משנת "תורה עם דרך ארץ" ועם האקלים הפוליטי של רפובליקת ויימאר הדמוקרטית . הוגי הקיבוץ הדתי , ובהם משה אונא ואף ישעיהו ליבוביץ' הצעיר , סברו שעל התנועה הציונית הדתית להעמיד מסגרת לקיום קהילתי דמוקרטי שבה כל ההחלטות יתקבלו על ידי כלל החברים . ליבוביץ' ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית ) אף הטיף לכך שקיבוץ שומרי התורה יוכל לחוקק הלכה חדשה באופן דמוקרטי בלי להזדקק להסכמת פוסקי הלכה . אך , בסופו של דבר , עמדה הלכתית דמוקרטית זו לא זכתה ללגיטימיות אף בתוך הקיבוץ הדתי עצמו . דרכו של הקיבוץ הדתי מדגימה עד כמה הפנמת התרבות המודרנית כרוכה בתמיכה בערכים דמוקרטיים . אך יש להבחין בין ערכים דמוקרטיים המעמידים במרכז את הקהילה לבין ערכים ליברליים שבמרכזם הפרט . הקיבוץ הדתי , בדומה לקיבוץ החילוני , אימץ בחום את הראשונים . בכל מקרה , שיעורי החילון הגבוהים בקיבוץ הדתי מורים על הקושי הרב שבו נתקלת הסינתזה היהודית–הדמוקרטית מבית מדרשו . ישעיהו ליבוביץ' עצמו שינה עם הזמן את טעמו ועבר מפיתוח משנה אורתודוקסית דמוקרטית רדיקלית לפיתוח משנה בעלת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help