sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

שבה שימש מנהיג לחסידי חב"ד הרבים . אף שמשנת חב"ד נטתה תמיד להדגיש את התהום שבין נשמותיהם של יהודים ולא יהודים , ביטא בכל זאת הרב שניאורסון את יחסו החם למדינה הדמוקרטית כשהגדיר את המשטר האמריקני "מלכות של חסד . " במשנתו אכן יש משקל לא מבוטל גם לזיקה האוניברסלית בין בני אדם , יהודים ולא יהודים כאחד , שלכולם נודע תפקיד חיוני בהבאת הגאולה . פתיחות יחסית – לא בישראל בישראל המצב שונה במידה רבה . הפתיחות היחסית של רבים מהחרדיים בתפוצות אינה אופיינית לישראל . החרדיים הישראליים אינם לומדים לימודים כלליים אחרי כיתה ח . ' חשיפתם להיסטוריה ולתרבות הכללית באמצעות לימודים מסודרים היא שולית ביותר . נכון אמנם שבנות חרדיות לומדות לימודים כלליים ( שלא כבנים , הלומדים מגיל 14 ב"ישיבות קדושות" שאין בהן לימודי חול , ( ורבות מהן נבחנות במבחני בגרות מלאים . ובכל זאת , בעולם החרדי , משקלם של הגברים גדול לאין ערוך מזה של הנשים בהתמודדות הרעיונית , שכן הנשים אינן לומדות גמרא . רק בנים יכולים להיות "תלמידי חכמים , " המעצבים סדר יום רעיוני והלכתי . את ההתנגדות לערכים מערביים ובתוכם הדמוקרטיה והליברליזם הוביל הרב אליעזר מנחם מן שך , מנהיגה רב ההשפעה הרוחנית והפוליטית של החרדיות הליטאית משנות ה70– ועד שנות ה . 90– הרב שך שלל מכול וכול את ערכי המערב הליברלי , הנהנתני בעיניו , ערכים הפוגעים בעיניו פגיעה של ממש במורשת ישראל . לדעתו , ההשכלה והטכנולוגיה המערבית אינן כוללות תכנים בעלי ערך מוסרי . אלה מצויים רק בחוכמת התורה . הרב שך ראה באידיאולוגיה הליברלית חלק מכל האידיאולוגיות של הגויים שאין בהן ממש . יורשו , הרב אלישיב , ממשיך בדרכו זו . הבעיה העיקרית המציבה מכשול לסינתזה יהודית דמוקרטית בעולם החרדי היא שבעיני החוגים החרדיים מדינת ישראל החילונית הדמוקרטית היא ביטוי להתבוללות תרבותית קולקטיבית . ככל שגוברת מעורבות העולם החרדי בתחומים שונים , כך גדלה הציפייה שהמדינה לא תהא ככל המדינות הלא יהודיות . ראוי עם זאת לציין שהחרדיות המזרחית החדשה המזוהה עם חוגי ש"ס מפתחת גישה מורכבת יותר מזו של האשכנזים , גישה שיש בה שילוב בין עוינות לבין משיכה , גם ביחס אל העולם המערבי המודרני בכלל וגם בנוגע לדמותה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית . במצב הקיים נוטים החרדיים להימנע ככל האפשר מפנייה למערכת המשפט האזרחית , שאינה מבוססת על המשפט העברי ולפיכך הם רואים בזה משום איסור פנייה ל"ערכאות הגויים . " מבחינה סוציולוגית , יש בכך המשך למגמות ההסתגרות מפני ה"חוץ" המאיים , האופייני לתפיסות היהודיות האורתודוקסיות באירופה . יתר על כן , החרדיים אינם תופסים את חוקי מדינת ישראל כמחייבים ציות , מכוח הכלל "דינא דמלכותא דינא , " המונע אנרכיה . בקרב פוסקים קיימת מחלוקת אם כלל זה , שנקבע במקורו במאה ה3– לספירה בנוגע לשלטון לא יהודי , מחייב גם כלפי שלטון יהודי , או שמא שלטון יהודי חייב להתבסס רק על דיני התורה . בעולם החרדי מקובלת הפרשנות האחרונה , שהיא עמדת רוב הפוסקים המרכזיים במאות השנים האחרונות . ובכל זאת העולם החרדי אינו קורא למרד נגד שלטון החוק , גם אם אין לו בעיניו הצדקה הלכתית , שכן , כדברי המשנה במסכת אבות : ללא מורא המלכות "איש את רעהו חיים בלעו . " התלונה העיקרית בחוגים אלה היא שבית המשפט העליון , בייחוד בשני העשורים האחרונים , נוטה לנקוט " אימפריאליזם שיפוטי , " הרואה במשפט הליברלי החילוני את חזות הכול , גם בסוגיות ערכיות הדורשות משא ומתן חברתי ופוליטי . תלונה זו מקובלת על כל החוגים החרדיים ואף על אגפים לא מבוטלים בקרב הציונות הדתית . אבל הביקורת הרצינית והלגיטימית על הליברליזם והאקטיביזם השיפוטי של בית המשפט משולבת לא אחת בדמוניזציה כלפי בית המשפט ובייחוד כלפי דרכו של הנשיא אהרן ברק , שהוצג לא אחת כאיש שמאל אנטי–דתי מובהק . בעיה חריפה יותר , הנוגעת לעצם יחסם של החרדיים למשטר הדמוקרטי , היא שבמערכת החינוך החרדי אין לימודי אזרחות ודמוקרטיה , כי הם נתפסים כזרים וכמסוכנים לרוח ישראל . עם זאת קיימת הכרה ביתרון המצוי בשיטת המשטר הדמוקרטית להגנה על קבוצות מיעוט כגון החרדיים . מעבר לכך , המשטר הדמוקרטי הליברלי נתפס ללא ספק כעדיף ממשטרים דיקטטוריים ואין התנגדות לעצם קיומו , אף שברור מהו האידיאל העתידי : מלכות המשיח המוצגת כפשוטה . בכל מקרה , במציאות של היום לא נשללת הלגיטימיות מהמשטר הדמוקרטי כטכניקה ממשלית ( הרובד הראשון של הדמוקרטיה הליברלית . ( הבעיה מצויה בהתנגשות הברורה שבין הערכים היהודיים כפי שהללו נתפסים בעיני החוגים החרדיים לבין עקרונות יסוד דמוקרטיים ( הרובד השני , ( כגון : . 1 חירויות אינדיווידואליות , שאותן לא תופסים מצדן הערכי החיובי אלא כמעודדות מתירנות ופגיעה בקודשי הדת ; . 2 שוויון אזרחי לערביי ישראל אשר כלפיהם קיים בעולם החרדי חוסר אמון קבוע ; . 3 שוויון מלא בין גברים לנשים , הנתפס כמנוגד לרצון האל וכפוגע באושיות המשפחה היהודית ; . 4 פלורליזם רעיוני בכלל , ובייחוד בנוגע לזרמים דתיים לא אורתודוקסיים , הנתפסים כבעייתיים יותר מהחילונים , שכן בעיני העולם החרדי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help