sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

התהליכים ההיסטוריים והדמוגרפיים לכך שרוב היהודים האורתודוקסיים מתגוררים בארצות מערביות , עובדה המגבירה את הצורך בבירור היחס למשטר המערבי . בעיני האורתודוקסים הדמוקרטיה היא מסגרת טכנית בעיני אורתודוקסים רבים , הדמוקרטיה הליברלית זוהתה בעבר פחות כתרבות פוליטית כוללת ויותר כמסגרת טכנית–ממשלית בעלת מספר מצומצם של עקרונות יסוד , כגון חופש הצבעה בבחירות וקיומן של לפחות שתי מפלגות המתמודדות ביניהן . במצב כזה היה נוח להוגים אורתודוקסיים לתמוך במשטר הדמוקרטי , או לפחות לא לגלות כלפיו עוינות , שכן הוא לא נתפס כמייצג אלטרנטיבה לעולם ההלכה . בדור האחרון נתפסת הדמוקרטיה הליברלית במידה גוברת והולכת כמבטאת עולם ערכי ואקלים תרבותי כולל – ולא רק עקרונות משפטייםפוליטיים . רבים בעולם האורתודוקסי חוששים מצמיחת "דת הדמוקרטיה" המזוהה עם עמדות שמאליות . חשש זה בולט במדינת ישראל יותר מאשר בארצות מערביות לא יהודיות , בשל זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית , זהות שאותה רוצים בדור האחרון רוב חוגי האורתודוקסיה הציונית והחרדית , למעט חוגי העדה החרדית ונטורי קרתא שבירושלים , לחזק . חששות אלה היו בין הגורמים להגברת הניכור ממדיניות ממשלת ישראל בהנהגת יצחק רבין ז"ל . רבים בחוגים אלה פיתחו בתקופה זו גישה שלפיה תהליך השלום , המשולב במגמות של גלובליזציה וחיזוק זהותה האוניברסלית של מדינת ישראל , יבוא על חשבון זהותה היהודית הייחודית . תחושות אלו , שלובו על ידי רבנים שונים , תרמו לחיזוק הדה–לגיטימציה לממשלת רבין בחוגים אורתודוקסיים וימניים . לאחר רצח רבין גברה ההכרה בעולם האורתודוקסי , בעיקר במחנה הציוני הדתי , שיש לבחון מחדש את האפשרות ליצור סינתזה יהודית דמוקרטית , ומכאן ריבוי החיבורים העוסקים בסוגיות אלו . גורם נוסף שהשפיע על עיצוב מגמה זו הוא חדירת ערכים דמוקרטיים ליברליים לעולם הדתי , בגלל ההשפעה המערבית הגוברת בישראל , כבמקומות אחרים , בעידן הגלובליזציה . הרעיונות הדמוקרטיים במובנם המודרני המערבי התפתחו בהדרגה במהלך כשלוש מאות השנים האחרונות , ואילו המשטרים הדמוקרטיים הליברליים המובהקים קיימים במערב פחות ממחצית הזמן ( עבדות השחורים , והעדר זכות הצבעה לעניים ולנשים , מורים על החלקיות הרבה שבהיות המדינות המערביות הבולטות דמוקרטיות במובנים של ימינו . ( לעומת זאת , הטקסטים היהודיים הקלאסיים ( תנ"ך , חז"ל , פרשנות למקרא ולתלמוד , חיבורי הלכה , פילוסופיה וקבלה ) נוצרו מאות רבות של שנים לפני כן במציאות של משטר שונה לחלוטין . יש אפוא בעיה בהנגדה הפשטנית בין המקורות ההלכתיים לבין הדמוקרטיה הליברלית , ובאותה מידה גם בגישה ההפוכה , הרואה בקלות יתרה ביהדות ביטוי לערכים דמוקרטיים . לכן נדרשת כאן פרשנות יצירתית , המנהלת דיאלוג בין האופק העולה מהטקסט לבין האופק של הפרשן המודרני , המחויב להלכה אך חי במציאות דמוקרטית ליברלית דינמית ומקבל אותה כמובנת מאליה . המפגש הרעיוני בין היהדות האורתודוקסית לבין הדמוקרטיה הליברלית מתרחש בשלושה רבדים : . 1 היחס לדמוקרטיה כשיטה ( וכטכניקה ) של ממשל . זוהי קומת הקרקע ממש , העומדת על מאפייני יסוד שבלעדיהם לא מתקיים משטר דמוקרטי מערבי , כגון בחירות שוות והוגנות בין מפלגות שונות , קיומה של הפרדת רשויות וכיוצא באלה . . 2 היחס לעקרונות יסוד דמוקרטיים ליברליים מרכזיים כגון : ריבונות העם , הכרעת הרוב , שלטון החוק , הגבלת השלטון , שוויון אזרחי לכל ליד הקלפי בבחירות לכנסת ישראל . בעיני אורתודוקסים רבים הדמוקרטיה מזוהה פחות כתרבות פוליטית כוללת ויותר כמסגרת טכנית-ממשלית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help