sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:198

שיש להראות להם את האור , לעתים אף בכפייה . המעניין הוא שהמשטר הדמוקרטי הליברלי צמח במערב לא רק מתוך תפיסות חילוניות המקדשות את ריבונות האדם , אלא לעתים דווקא מתוך חוויה דתית עמוקה אשר אפיינה רבים בנצרות הפרוטסטנטית . הזרמים הפרוטסטנטיים הדגישו את השוויון הבסיסי של בני האדם אשר נבראו בצלם האל , כעולה מפרק א' שבספר בראשית , ואת תורתו של ישו בדבר ערכו של כל אדם כיחיד העומד אל מול האלוהים . הפרוטסטנטיות התנגדה לתפיסה הקולקטיבית הקתולית אשר דורות רבים נלחמה מול השלטון המדיני על עיצוב רשות הרבים . הפרוטסטנטיות תרמה לחיזוק היסודות האינדיווידואליים שבדמות האדם , בתוך הפנמת הדת בתחום האמונה האישית והפולחן הקהילתי . זרמים פרוטסטנטיים שנרדפו בידי הרוב הקתולי פיתחו משנה סדורה המתנגדת לרדיפות דת . לכל אלה היתה תרומה רבה לטווח ארוך ביצירת תפיסות דמוקרטיות ליברליות , בעיקר בעולם האנגלוסקסי , היונקות גם משורשים דתיים בבואן להגן על זכויות יסוד של הפרט והמיעוטים . שפיכות הדמים הנוראה שנגרמה במלחמות הדת במאות ה16– וה , 17– בין קתולים לבין פרוטסטנטים , תרמה רבות לפיתוחה ההדרגתי של תפיסת סובלנות דתית , תחילה בין הזרמים הנוצריים , וכעבור זמן אף בקרב לא נוצרים בכלל ויהודים בפרט , כפי שהעידה האמנסיפציה ליהודים במאות ה18– וה19– בארצות שונות באירופה . ג'ון לוק , הבולט שבין אבות ההגות הליברלית במערב , ביסס את הגנתו על סובלנות דתית וחופש דת ( אך לא חופש מדת ) על אמונותיו הנוצריות הפרוטסטנטיות שלפיהן לכל אדם יש זכויות טבעיות ובמרכזן הזכות לחיים , לחירות ולקניין , שכן זהו רצון האל . לדעתו – ודעה זו השפיעה לימים רבות על ההפרדה בין דת למדינה בארצות הברית : כפייה דתית מנוגדת לרצון אלוהים , הדורש אמונה אמיתית הנובעת מפנימיות הנפש . זמן רב היתה הכנסייה הקתולית יריבה מרה של התפיסות הדמוקרטיות הליברליות , המדגישות את ריבונות הקהילה הפוליטית ואת חופש האמונה והמצפון . ואולם בסוף המאה ה20– היו שינויים ניכרים בגישת רבים ממנהיגי הכנסייה . בתקופה זו , דווקא כמרים קתוליים הם לא אחת בין המובילים את המאבק במשטרים אנטי–דמוקרטיים הרומסים את כבוד האדם וחירותו . לעומת זאת , מתחזקים זרמים פונדמנטליסטיים , הקוראים לחיי אמונה פשוטה ומתנגדים למה שנראה להם כמחיר המודרנה המערבית – מתירנות , התפרקות המשפחה והמסגרות הסמכותיות המסורתיות ועוד – דווקא בקרב הימין הפרוטסטנטי האוונגליסטי בארצות הברית . ואולם הקונפליקט האלים בין זרמים דתיים לבין המערב הדמוקרטי ממוקד בחברות מוסלמיות . בשנים האחרונות דומה שהפרשנויות המוסלמיות החותרות לשילוב שבין מודרנה מערבית בכלל , ודמוקרטיה ליברלית בפרט , לבין המורשת ההלכתית והרעיונית המוסלמית מאבדות מכוחן לעומת הוגים המדגישים את המתח הלא פתיר שבין העולמות . סוגיה זו היא גם אחת מהמרכזיות ביותר שעמן התמודד העולם האורתודוקסי היהודי במציאות מודרנית מתעצמת . הוגים שונים נדרשו להיבטים שונים הקשורים בסוגיה זו , אך רק יוצאים מן הכלל פיתחו בה משנה דתית מדינית מקיפה . דוגמה יוצאת דופן לעיסוק שיטתי שכזה של רב הנמנה עם חוגי היהדות האורתודוקסית היא חיבוריו של הרב חיים הירשנזון משנות ה20– של המאה ה : 20– אלה דברי הברית ומלכי בקודש , שהוא פרסם בתקופת כהונתו כרב בניו ג'רזי בשנות ה20– וה30– של המאה ה . 20– הרב הירשנזון עצמו כתב מתוך ציפייה להקמת מדינה יהודית אך גם עקב השפעת האקלים הדמוקרטי בארצות הברית , מקום מגוריו בשנים אלו . בכתביו נתן ביטוי להערכתו לתרבות הדמוקרטית של ארה"ב , לסובלנות הדתית הנהוגה בה , ולפלורליזם התרבותי והאתני . שנים רבות לא זכו חיבוריו המקוריים של הרב הירשנזון למשקל הראוי להם , ורק בשנים האחרונות גובר העניין האקדמי והציבורי בחוגים האורתודוקסיים הציוניים במשנתו . עם זאת , ניתן לאתר שתי תקופות בולטות שבהן הקדישו הוגים אורתודוקסיים בולטים מאמץ ניכר לדיון שיטתי יותר בשאלת היחס למודרניות הליברלית . הראשונה היתה בשנים הראשונות שלאחר הקמת מדינת ישראל , והשנייה בשנים שלאחר רצח ראש ממשלת ישראל יצחק רבין . ההגות האורתודוקסית במהלך המאה ה19– לא נגעה בדרך כלל בדרך מפורשת בסוגיה זו . אולי אין בנתון זה כדי להפתיע , שכן צמיחתה של האורתודוקסיה היתה בעיקר בארצות לא מערביות שבהן המשטר היה רחוק ממאפיינים דמוקרטיים ליברליים . אך גם כאשר החלו גלי ההגירה היהודיים הגדולים להגיע לארצות מערביות בשלהי המאה ה , 19– לא צמחו בהן מנהיגים תורניים גדולים שפיתחו משנה מקפת בסוגיות אלו . ובכל זאת אפשר לחלץ מתוך כתבי רבנים והוגים שניתן לזהותם כאורתודוקסים עמדות שונות בסוגיות דמוקרטיות מן המעלה הראשונה . שונה המצב כשפונים לבחינת כתבי הוגים אורתודוקסיים בני המאה ה20– שחיו בארץ–ישראל ובמדינת ישראל או בארצות מערביות בכלל ובארה"ב בפרט . ככל ששאלת הקמתה של מדינה יהודית נעשתה מעשית יותר , ובייחוד לאחר הקמתה , כך גברה ההתלבטות בשאלות כגון דמות המשטר , הציות לשלטון חוק שאינו דתי , שאלת השוויון האזרחי של האזרחים הערביים , מעמד האישה ועוד . גם מחוץ לישראל הובילו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help