sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:197

על ידי רבנים וגדולי תורה . בעומק הדברים , אין הוא מצפה מן הרב שיהיה " שלם " ומשלב , אלא מאזן ובולם ; שישמש לו עוגן בטוח בתוך הזרימה והתהפוכה , סמל מובהק לפנימי , לישן , לנצחי . כאילו אמרנו : הרב יציג את התזה , או את האנטיתזה , אך את הסינתזה יעשה הוא עצמו , באישיותו שלו . שכן , מבחינתו של היהודי ההלכתי המודרני , קיומו וחיוניותו של העולם האחד , המודרני , מובטחים מאליהם ואינם תובעים ממנו מסירות נפש . לא כן העולם האחר , המסורתי : סכנה מתמדת נשקפת לקיומו וחיוניותו , ויש צורך בדבקות רצונית עילאית כדי להבטיח את רציפותם . לא כך היו פני הדברים בימים עברו . אז היתה המסורתיות מוגנת ומעוגנת בתורת עובדה נתונה , בתור מציאות אינטגרלית , ולא בתורת מטרה אנטיתטית הניצבת מול המציאות . משום כך גם נציגיה המובהקים יכלו להיות בריות אינטגרליות , ולא אנטיתטיות . ואולם כיום , כאשר המסורתיות היא מטלה , ולא נתון , יש מי שמבקש ליצור לו קהילה שמורה ונעולה בפני החלופות האחרות , ולעומתו יש מי שמבקש לפתוח את החברה אל החוץ והחדש , אך לקיים בתוכה את המסורת באמצעות איים שמורים ונעולים . הנה כי כן , בקרב האורתודוקסיה המודרנית בת זמננו האידיאולוגיה נוטה לסינתזה או דיאלקטיקה , אך התודעה נוטה יותר למידור והפרדת תפקידים ורשויות . אך מכיוון שהרבנים וה"גדולים" צומחים מתוך הקהילה , נוצר מצב מעגלי : מי שישקף את הדילמות הערכיות , מי שינהל שיחה מתמשכת עם העולם האחר , כמעט בהכרח לא יוכר כ"גדול . " אם ישדר שגם ב"חוץ" וגם ב"חדש" יש תכנים בעלי משמעות וערכים בעלי תוקף , מיד יתעורר ספק באמינותו ובסמכותו בתור דוברה המובהק של המסורת . הראי"ה קוק והרי"ד סולובייצ'יק הוכרו בשעתם כגדולי תורה למרות הסינתזה , לא בגלל הסינתזה . משעה שהוכרו ככאלה , נהייתה הסינתזה שלהם נערצת על שומרי המצוות המודרניים . לעומתם , על מעמדה של דמות גדולה כמו הרב ריינס הונחתה מכה קשה בעולמם של לומדי התורה , דווקא משום השילוב התרבותי שיצר ( הישיבה בלידא ) והשילוב הלאומי שייסד ( תנועת המזרחי . ( אם בדברנו על " גדולים " אנו מתכוונים גם לפסיקה סמכותית לא מנומקת ") דעת תורה , (" או להנחיה רבנית אדמו " רית בכל שטחי החיים , ודאי שתופעות אלה סותרות את רוחה של החברה הדתית המודרנית . ראשית , היסוד האוטונומי , האנטי–הייררכי , של המודרנה איננו הולם נטיות סמכותיות כאלה , לא רק מבחינת החברה , אלא גם מבחינת מורה ההוראה עצמו . ככל שיפנים תלמיד חכם את המודרנה , כן תקטן הסבירות שיראה בעצמו " גדול " במשמעות סמכותית זו . שנית , באותם מקרים רבים שבהם האורתודוקסיה המודרנית נוטה למידור בין קודש לחול , היא מועידה לפוסק ההלכה תחום גדור , שטחי חיים קצובים בלבד , בניגוד גמור למגמה המגולמת במושג " דעת תורה " – אשר מבקשת לפרוץ גם לתחומי ה " רשות " ולחיי החולין . בשני המובנים האלה , התמעטותם של " גדולים " מוכרים היא כעין סייסמוגרף הקולט את אותותיה של חברה דתית מודרנית . האם הנטייה האנטי–מודרניסטית של רוב גדולי התורה היא מכרעת לאורתודוקסיה המודרנית ? היא מכרעת לדרכן הכוללת של דת ישראל ותורת ישראל . למרות ההבנה למניעיו של האורתודוקס המודרני המבקש לו מורי הוראה שירימו מולו דגל אחד בלבד , יש בתופעה זו יותר מהתגברות ארעית של צורך פסיכו–סוציולוגי על השכנוע האידיאולוגי . יש בה גם סכנה היסטורית . בדורות האחרונים איבדה התורה את רוב נאמניה . ההנהגה הדתית לא הצליחה לעמוד בפרץ , בין השאר כי לא ידעה מה טיבם של החוץ והחדש שבהם פגשה . גם בארבע תמורות חריפות אחרות שהתרחשו בתולדות ישראל בעת החדשה – השבתאות , החסידות , הציונות , ולהבדיל , השואה – דרכם של רוב גדולי התורה לא אישרה את עצמה מבחינה היסטורית . אין פלא שעל רקע זה גוברים הקולות בקרב האורתודוקסים המודרניים , הגורסים כי גם אם לא ההלכה היא שכשלה במבחנים שהוזכרו כאן , המחשבה והתגובה ההיסטוריות כשלו : הן שלא צלחו והן שמשוועות לתמורה . ( מתוך "חדש מן התורה ? על האורתודוקסיה ועל המודרנה , " בקובץ חירות על הלוחות ) אורתודוקסיה ודמוקרטיה משה הלינגר סוגיה רבת משמעות במציאות המודרנית היא המפגש המורכב והטעון שבין הדת לבין הדמוקרטיה הליברלית . במציאות החברתית והפוליטית של שלהי המאה ה20– ותחילת המאה ה21– דומה שמפגש זה עוטה לעתים צביון של קונפליקט עמוק ואף אלים . רבים סבורים ששני עולמות מנוגדים מתנגשים חזיתית : עולם המעמיד במרכז את האדם האוטונומי המחליט ובוחר את בחירותיו והרוצה בחברה פלורליסטית שבה הדת היא עניין פרטי בלבד , ולעומתו עולם שבמרכזו ציות לרצון האל כפי שמורים פרשניו , אנשי הדת המקצועיים , והסבור שהבוחרים בדרך לא דתית , או בדרך דתית שונה , הם חוטאים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help