sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:196

כמו הראי"ה קוק והרי"ד סולובייצ'יק ולראות בהם דגמים יציבים ומוצקים בכל הנוגע לשאלת היחס אל המודרנה . לא עוד כדגמים חיוביים של אוריינטציה , אלא כמקורות סמכותיים המספקים פתרונות ערוכים בשאלת המודרנה . ולא היא ! הרב קוק , למשל , חתר תמיד אל הכללי , הטוטלי , המקיף כול , ואילו הפילוסופיה המערבית בת זמננו זועקת דווקא את זעקתו של היחיד . הרב קוק האמין בקדמה היסטורית , ואילו בספרות המערבית שלאחר מלחמת העולם השנייה יש מחאה נגד הדטרמיניזם האופטימי ששלט בימיה . הרב סולובייצ'יק ראה לפניו אדם חילוני גאה וכובש , מאמין בשלטון התבונה , ואילו ההוויה בת זמננו מבטאת גם תגובת נגד וחרדה . תורה שלמה , אישיות שלמה כאשר חילוקי הדעות בין היהודי המסורתני ובין עמיתו המודרניסט מגיעים לידי ניסוח אידיאולוגי רהוט , הם סובבים לעתים קרובות סביב שאלת השלמות : מהי תורה שלמה ? מהי אישיות שלמה ? האידיאולוג החרדי יטען : האורתודוקסיה המודרנית מיוסדת כולה על תפיסות דו–ערכיות – " תורה עם דרך ארץ , " " תורה ודעת , " " תורה ועבודה , " " תורה ומדע , " " ציונות דתית , " " דתי לאומי , " " יהודית ודמוקרטית . " אך כל התפיסות האלה , מעצם טיבן המרכיב והסינתטי , פוגעות בשלמותה של התורה ומערערות על הטוטליות שלה . תורה שלמה היא תורה שאינה זקוקה להשלמה . הסינתזות הללו יוצרות אישיות דתית מפולגת ומפוצלת , הנקרעת כולה בין מקורות שונים , בין ערכים שונים וסמכויות מנוגדות . לעומת זאת , שומר המצוות המודרניסטי תופס תפיסה אחרת את המושג שלמות ומבטא בו שוב את עמדתו החיובית העקרונית כלפי המרחב הריאלי והזמן ההיסטורי . מנקודת ראותו , תורה שלמה איננה זו אשר מכילה בקרבה , מלכתחילה , את הכול , אלא זו אשר נוגעת בכול וחלה על המכלול . אין היא קיימת בתורת נורמה מופשטת , החיה רק בחיק הנצח , אלא כתביעה דינמית , המתממשת במציאות בגילוי חוזר של כוחה ושל חיוניותה , דווקא נוכח התמורה , דווקא בתוך הזמן ההיסטורי . אם העולם מתפשט ומתרחב , אם האדם בונה והורס , ורק התורה מתכנסת בעצמה ודי לה בעצמה , אין היא משתמרת , אלא נסוגה ומצטמצמת . התורה אינה נתפסת כאן בתור אידיאה טהורה , שכל יחס אורגני פוגע מיניה וביה בלכידותה הפנימית . אדרבה , התורה מעצם טיבה שרויה תדיר ביחסים של הכלה והעשרה . רבים מן ההוגים הדתיים המודרניים גורסים , כי אם יש אמת וטוב ויפה שלא יבואו במגע עם התורה ועם אמיתה , תידחק התורה בכך ממקומה ומבכורתה . הוא הדין בנוגע לאישיות הדתית : במציאות הנוכחית , כאשר ההוויה החדשה אופפת את האדם בכל ממדי חייו , הבחירה באופציה של הסתגרות נפשית ורוחנית תאלץ אותו להקדיש את רוב כוחו לאיטום כל הפתחים : היא תדרוש ממנו לדעת פחות ופחות על האדם ועל הטבע , על המדע ועל האמנות , לשתק אפיקי יצירה רבים . רק כך יובטח חינוכו ושימורו של אדם חד–ממדי , שאין החוץ והחדש מאיימים עליו . אף כאן השימור מחייב צמצום וקיטוע , לא שלמות והשתלמות . האורתודוקס המודרני מצפה אפוא כי ההלכה והאגדה יגדילו תדיר את היקפן , ירחיבו את תחומי חלותן ואת הרלוונטיות שלהן , ויגלו בקרבן פרספקטיבות חדשות : בעקבות הרחבתו של הידע האנושי , עם ריבוי ממדי החיים , ולנוכח העוצמה הנוטעת או העוקרת שניתנה בידי האדם המודרני או הפוסטמודרני . שיקול דעת זה תופס מקום מיוחד בהגות הציוניתהדתית בזמן הזה . דובריה מרבים להדגיש את האתגרים החדשים שהועמדו לפני התורה , ההלכה והמחשבה עם שיבתו של העם היהודי אל ארצו ואל ריבונותו המדינית . מעתה התורה נקראת להרחיב את תחומי חלותה ואת היקף המפגש הממשי שלה עם המציאות . היא אמורה לשוב אל רשות הרבים ואל ההיסטוריה , לחזור ולהיות רלוונטית לחברה יהודית כוללת , בעלת כלכלה ומשפט , מדיניות וחקלאות , סעד ורפואה וטכנולוגיה – בעת מלחמה ובעת שלום . גם כאן אפוא מציאות היסטורית וחברתית חדשה , שלא קמה מתחילה מכוחה של תורה , מזמנת השתלמות דתית ודינמיות דתית . הוא הדין בנוגע לאישיות הדתית ושלמותה . אף היא , על פי האורתודוקס המודרני , מקבלת ממדי עומק חדשים באמצעות הפגישה עם המורשת התרבותית במלוא היקפה ועם הממדים הרחבים של ההתנסות האנושית . בזמן הזה ההתכנסות פנימה והנסיגה החברתית הן שאינן יכולות לשמש דרך לרבים ; הן שמוותרות למעשה , בשם האידיאה של השלמות , על הכלל הריאלי . יחסם של רבנים בני זמננו אל המודרנה לשאלה השנייה : מדוע נוטים רוב הרבנים בני זמננו לכיוון אנטימודרניסטי , והאם הדבר מכריע בנוגע להערכתנו את האורתודוקסיה המודרנית ? שומר המצוות המודרני ניצב בפני הדילמה הזאת : כיצד קורה שרבים מן האישים שפסיקתם מקובלת עליו אינם בעלי " אישיות שלמה " ו " תורה שלמה " לפי הכרתו האידיאולוגית ? הרי , לפי השקפתו , שלמות ואינטגרליות מחייבות התמודדות עם הזמן והמרחב , דהיינו , הן מחייבות את העמדה המודרנית הבסיסית החסרה לרוב בעלי ההלכה האלה . שומר מצוות זה מבקש לחיות מול כפל עולמות ובתוך עושר מקורות , כאשר עולם אחד מיוצג בבהירות על ידי המציאות החיצונית הדינמית , ואילו העולם האחר מיוצג בבהירות דומה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help