sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:195

קוק יצא מכלל המודרניות ; לא כל שכן אם היא אמורה להכיר , אפילו במובלע , בקיומו של תחום עצמאי של חולין . ואם התודעה הדתית המודרנית תאמץ לה גישה מנטרלת כזו גם לפי השיטה הכלכלית ( סוציאליזם , קפיטליזם וכיוצא בהם , ( היא תוציא מתוכה את הוגי "תורה ועבודה" והקיבוץ הדתי . וכך , אם התפיסה המודרנית אמורה להודות ב N דמה היסטורית ( קל וחומר אם תתפוס גם את עולם ההלכה בהקשר היסטורי , ( יצא הרי"ד סולובייצ'יק . אם המודרניות כוללת בתוכה הסכמה מוצהרת להומניזם , יצא ישעיהו ליבוביץ . ' אם היא מדגישה את הכיבוש האנושי , את האפשרויות ללא גבול שניתנו בידי האדם החדש " ) הפיתוי של הפיתוי , ( " יצא עמנואל לוינס . אם היא אמורה לתת בכורה דווקא ליסוד האוניברסלי שבדת ישראל , יצא חלק לא מבוטל מן האידיאולוגים 'הדתיים לאומיים . ' וכן הלאה . אכן , המודרנה איננה שיטה ערוכה . היא מופיעה לפנינו כהלוך רוח ולא כמושג , כתנועה ולא כתנוחה , וגם מגלה פנים שונים לאישים שונים . מה גם שזה עשרות שנים רבים מדברים על מציאות ומחשבה פוסט–מודרניות שהולכות ונרקמות לנגדנו באופן מפוזר ומקוטע . לפיכך , התגובה הבסיסית שההוויה החדשה מזמינה מן המסורת היא תגובה של אוריינטציה , של תודעה , לא של הכללה אידיאולוגית או רדוקציה פילוסופית . אמנם אפשר לטעון , כי חרף ההבדלים בין ההוגים שהזכרנו , קיים ביניהם "דמיון משפחתי" ( לפי ויטגנשטיין , ( שכן למרות העדרו של מכנה משותף שניהם קשורים יחדיו במערכת עשירה של זיקות הדדיות . עצם התודעה המודרנית המשותפת להם מגלמת בחובה תפיסות יסוד אחדות , כמו ערך החירות , היצירתיות , האקספרסיביות , הרב–ממדיות ומעמד האדם כיצור מחולל . אלא שדמיון משפחתי זה אינו שקול כנגד הבדלי התוכן העמוקים המשתקפים בתגובותיהם השונות למודרנה . בקרב האורתודוקסיה המודרנית , הן בישראל והן בארצות הברית , רווחת הנטייה המכשילה להיתלות באילנות גדולים הרב יוסף דב סולובייצ'יק מלמד שיעור בתלמוד ב"ישיבה יוניברסיטי . " הרב סולובייצ'יק ראה לפניו אדם חילוני גאה וכובש , מאמין בשלטון התבונה , ואילו ההוויה בת זמננו מבטאת גם תגובת נגד וחרדה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help