sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

האחרונים : התפיסה שעושה את החידוש לעיקרון מנחה של תרבות האדם . עקרון החידוש והאוריינטציה של השינוי מבליעים בתוכם דרך התייחסות כוללת אל מעמדו של האדם ביקום . הם מניחים מראש כי האדם איננו רק יצור מקבל , אלא גם יצור מעצב ומתערב , פעיל ומחולל , שנועד לממש את כוחותיו ואת יוזמותיו בעולם הזה . הם גם אינם תופסים את הקיים ואת הישן כנתונים מחייבים , בני סמכות ובעלי תביעה מן האדם , אלא בעיקר כקרש קפיצה – שיש לדלג ממנו והלאה . קו אופי חדשני זה של המודרנה יש בו , לכאורה , כדי לאיים על המסורת הדתית יותר מבקודמו . האם אין ההוויה המודרנית מציבה כנגד המסורת הדתית גם את האנטיתזות האלה : יחסי מול מוחלט , ספקנות מול ודאות , אוטונומיה מול סמכות , ספונטניות מול ריסון , אינדיווידואליות מול קהילתיות , תרבות טכנולוגית מול תרבות היסטורית , תודעה אוניברסלית מול מורשה לאומית , ליברליזם מול מיסוד והייררכיה ועוד כהנה וכהנה ? האם אין ההוויה המודרנית תובעת מאיתנו לבחור בחירה חותכת ולהכריע הכרעה כוללת בין שני העולמות : בין ישן לחדש , בין קודש לחול , בין ישראל לעמים ? ואכן , אפשר לאפיין את המחשבה הדתית המסורתנית , החרדית , כניסיון להחריף את כל האנטיתזות הללו . תפיסה זו תובעת מן היהודי להכריע בהן הכרעה ברורה ודיכוטומית , ובזאת להגדיר הגדרה נחרצת גם את זהותו האישית : הלנו אתה אם לצרינו ? היא אוסרת אפוא את החדש , מן התורה ; היא תופסת אותו בתור גילום של אנרכיה , יצריות וריקות , ולכן גם דוחה מראש כל מאמץ סינתטי . לעומת זאת , נראה כי אופייני למחשבה האורתודוקסית המודרניסטית ניסיון מודע להציע דגמים שונים של פגישה אפשרית בין העולמות הללו ; דגמים חיוביים , אף כי מורכבים ובררניים . הפגישה האמורה עשויה להופיע לפנינו בתור דוקיום בין העולמות ( ר' שמשון רפאל הירש , ( בתור הרמוניה ( ראי"ה קוק , ( בתור סינתזה ( אנשי "הפועל המזרחי , ( " בתור דיאלקטיקה ( רי"ד סולובייצ'יק , ( ואף בתור נטרול ערכי של אחד המרכיבים ( ישעיהו ליבוביץ . ( ' אין להקל ראש בהבדלים הרעיוניים שבין כל הדגמים הללו . הם מגיעים לפעמים עד כדי ניגודים והיפוכים . ועם זאת כולם כאחד ממליצים לפני היהודי כי יהיה בן בית בתוך מעגלים שונים של המרחב ושל הזמן . כולם מציגים עמדה כוללת דומה כלפי המודרני , כלפי החוץ והחדש . במובן מוגבל זה , אנו רשאים לכלול את כולם בתוך חוג רעיוני אחד , או בתוך זרם תרבותי משותף . סוגיה שלישית : מקורות ותכנים היהודי ההלכתי המודרני חי אפוא נוכח ריבוי של עולמות ומקורות : פנימי וחיצון , ישן וחדש , קודש וחול . ואם הוא גם בעל אידיאולוגיה מודרניסטית , הוא חי כך מלכתחילה . יהודי זה בוחר אמנם לטוות את חייו סביב התורה הכתובה והמסורה , ואלו הן לו שורש ומרכז , אך לא המקור הבלעדי שעליו נבנה עולמו ומלואו , ההיסטורי והתרבותי . אין לטעות בדבר : איננו עוסקים כאן במושג "מידור , " כפי שפותח בהרחבה במחקרים הסוציולוגיים על החברה הדתית . איננו שואלים עתה אם היהודי ההלכתי מכיר בקיומם של אזורים "פנויים" מן ההלכה , אם אפשר לאתר תחומי רשות שהם ניטרליים מבחינה דתית , אנו שואלים שאלה אחרת : האם ישנם מקורות עצמאיים ותכנים אוטונומיים של דעת , של נורמה ושל משמעות שהם לגיטימיים ותקפים בעינינו , אך לא קיבלנום מאבותינו ולא מצאנו אותם מפורשים בתורה הכתובה והמסורה ? סימן היכר מובהק אחר המציין את האינטלקטואל האורתודוקסי המודרני הוא שכאשר הוא פוגש בחוץ ובחדש – וכאשר הוא מוצא בהם גם טעם ותוקף – הוא חוזר מיד ומנסה לגלות את עקבותיהם בתוך ספרות ישראל פנימה , בהלכה ובאגדה . הוא מבקש לו מקור , אסמכתא , ולפרקים גם מפתח לצורך זה "מדרש חדש" של המקורות המסורתיים . וזאת , כמובן , להבדיל מעמיתו החרדי , שבדחותו את החדש גם לא יזדקק להסביר לו פנים במדרש החדש . ואולם אין בכך כדי לערער את הטענה הקודמת בדבר החיים בתוך ריבוי עולמות . שכן , הנכונות הזאת לשאוב במישרין מן החדש ומן החוץ אינה מותנית כולה באסמכתא המסורתית ואינה תלויה ב"הצלחתו" המלאה של המדרש החדש . היא מתנהלת לה גם בדרכים אוטונומיות משלה . אמת , היהודי האמור מבקש תדיר למצוא את ה"היקף" בתוך המרכז המשמעותי , לנטוע גם את ה"אחר" בתוך קרקע גידולו שלו . הוא מנסה ליצור בכך אינטגרציה בין השדות הנבדלים , ולאמיתו של דבר – ליצור הרמוניה קיומית בתוך אישיותו . ואולם אין בזאת סתירה לדברינו . הרי אפילו רש"ר הירש , המבשר המובהק של הכפילות התרבותית ושל הדו–קיום בין העולמות , אף הוא קרא לשומעיו ולקוראיו לבקש בתורה פנימה אחרי התכנים והערכים שמצאו והוקירו במודרנה שבחוץ . עד כאן בעניין האוריינטציה הבסיסית כלפי המודרנה . ואולם אוריינטציה איננה תוכן , ועמדה נפשית אינה נפרטת בהכרח לפרטים ממשיים . מאליה עולה השאלה מה הם התכנים המוגדרים שיזהו האישים הנדונים בתור "מודרנה , " ובעיקר , עם אילו מן התכנים האלה יזדהו אישית וגם יחתרו להגיע עמם לידי סינתזה , או הרמוניה או דיאלקטיקה . אלא שכל ניסיון להרכיב רשימה של תכנים המייצגים את המודרנה נדון מראש לכישלון . אם התודעה המודרנית אמורה להתרכז במעמדו היחידאי של האני , של הפרט , במנותק מן המכלול , הראי"ה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help