sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:193

המסורתני , יגלה נכונות נפשית לפגוש את ה"חוץ , " לשוחח עם האחר ו"לקבל האמת ממי שאמרו . " הוא יתמודד עם תרבות ויגיב על ספרות והגות שחורגות מתחומה הגדור של ההוויה היהודית . בקצת מן המקרים הוא גם יחיה בשני העולמות הללו באופן ממשי . אבן הבוחן המובהקת של נטייתו המודרניסטית תהיה השאלות שטורדות את מנוחתו , ולא דווקא ההשקפות המוגדרות ששאב מן החוץ . כשיצא הרב סולובייצ'יק להתמודד עם הפילוסופיה הניאו–קאנטיאנית של תקופתו , הוא הופיע לפנינו כאישיות מודרנית . לעומת זאת , כשבחר לדחות את ביקורת המקרא בלי להתמודד עם טענותיה ( לפחות בחיבוריו שבידינו , ( הוא הופיע לפנינו כאישיות מסורתנית . עד כאן מתמקד הדיון רק בשאלת היחס אל התרבות האחרת , ואפילו היא סטאטית ואפילו היא קלאסית . לדוגמה , הרמב"ם מצא לפניו מורשת פילוסופית חיצונית מוצקה בת יותר מ 1 , 500– שנה , והוא העריך הערכה יתרה דווקא את יסודותיה הקבועים והמתמידים ( למשל , את הפיזיקה האריסטוטלית התת–ירחית , שנדמתה בימיו כאמת נצחית , שלא כיחסו הספקני לאסטרונומיה . ( מן המפורסמות הוא שהזמן איננו נתפס בעיני הרמב"ם בתורת ממד של שינוי רעיוני ושל תמורה מהותית , 2 ודאי שאינו נתפס בעיניו בתור זמן היסטוריציסטי או בתור איום רלטיביסטי . הרמב"ם הוא "מורה הנבוכים , " אך עדיין איננו מורה נבוכי הזמן ההיסטורי והתמורה ההיסטורית . הפילוסופים היהודיים לדורותיהם מספקים לנו דגמים מגוונים בשאלת היחס אל המודרנה במובנה הראשון , הכרונולוגי . יש בהם , כגון רבי סעדיה גאון ( הרס"ג ) והרמב"ם , שהגיבו על החוץ באיחור ופיגור מסוימים . הם שאבו בעיקר מכתבים ושיטות שכבר נעשו בזמנם לנכסי צאן ברזל של המחשבה הכללית . יש בהם , כגון ר' חסדאי קרשקש , שחיו את הפילוסופיה המודרנית האקטואלית ואפילו הקדימו את זמנם ונמנו עם מבשריו של העתיד , של המהפכה הפילוסופית הצפויה . ויש בהם , כגון ר' שמואל אבן תיבון ותלמידיו , שמבחינת יחסם האינטלקטואלי אל החוץ היו אנשי הזמן והמקום במלוא מובן המילה , ודעתם היתה נתונה אל התרבות המדעית העכשווית , של זמנם . אבן תיבון , למשל , גילה מודעות נדירה כזאת כאשר השכיל להכיר כי דווקא בימיו שלו , לראשונה מאז המאה ה , 10– עברה הבכורה הפילוסופית מידי המוסלמים לידי הנוצרים . יתרה מזאת , הוא ותלמידיו גם לא נרתעו מלעשות השוואות כאלה בין הנוצרים לבין היהודים בני הזמן , וגם כאן נאלצו להודות , להוותם , כי ידם של הנוצרים על העליונה . ואמנם , מפעלם המתמשך של התיבונים בתרגומים מדעיים מערבית לעברית ובהפצתה של הדעת ה"אוניברסלית" בקרב היהודים לא נועד אלא להחזיר ליושנה את עטרתה ובכורתה של הפילוסופיה היהודית . סוף דבר , במישור זה של הפתיחות כלפי החוץ והעכשיו , היהודי האורתודוקסי המודרני יוכל למצוא לו סימוכין רבים בקרב חכמי הדורות . אלא שבהבדל מהם , מפגשו עם החוץ אינו מצטמצם לתחום המדעי , משום שהציוויליזציה המודרנית אופפת אותו עתה מכל עבר : בתעשייה ובכלכלה , בפוליטיקה ובטכנולוגיה ובשאר מדורי החיים . אך בזה אין הוא נבדל מעמיתו המסורתני , שגם הוא לא יוכל למלט את נפשו כליל מנוכחותה המקפת של ההוויה המודרנית . סוגיה שנייה : המפגש עם החדש היסוד השני , המובהק יותר , המציין יחס מודרניסטי אל המציאות , ישתקף בנכונות עקרונית להאזין לשינויים ולהגיב על תמורות המתחדשות לבקרים ; לנהל שיחה לא רק עם החוץ , אלא גם עם השינוי , עם התרבות הדינמית והמהפכנית הסובבת את היהודי ועם הפירות שהיא מניבה לנגד עיניו , ולפעמים גם ליטול חלק פעיל בתהליך המחולל את השינוי . מדובר כאן אפוא במפגש ישיר עם התפיסה המציינת דווקא את הדורות הרב אברהם יצחק הכהן קוק – ניתן לדבר בהרחבה על היסודות המודרניים המתגלים במחשבתו , אבל במישור התכנים הספציפיים משנתו לא מספקת לתלמידים דרכים סלולות ומדודות בגלל אופייה הדינמי של המודרנה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help