sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

במובן המקורי של המונח , המודרני אינו אלא העכשווי . הוא מציין את הזמן הנוכחי , את ההווה באשר הוא הווה , לא באשר יש לו אופי מסוים ותכונה מסוימת . המודרנה מציינת את ההתרחשות הנוכחת לפנינו כאן ועתה , ללא כל התייחסות לטיבה ולמהותה של ההתרחשות הזאת . במובן הראשוני הזה המודרניות מציינת אפוא זמן , ולא תוכן , היא מושג כרונולוגי ולא מושג סובסטנציאלי . ואולם מושג המודרניות רכש לו במרוצת הזמן גם הוראה נוספת , שנעשתה מכרעת . המודרני מייצג עתה את תכונתו של עידן מוגדר ומציין דרך התייחסות מסוימת למציאות : את תכונת השינוי והחידוש , את הדינמיות החברתית ואת התמורות התרבותיות המייחדות את הדורות האחרונים מכל קודמיהם . יתרה מזו , האדם המודרני תופס את עצם מעשה החידוש באשר הוא חידוש כתכלית רצויה ויעד עצמאי , כגורם משכלל שנותן בידיו אופציות יצירתיות שלא היו בידי אבותיו . הוא עושה אפוא את השינוי והתמורה לעיקרון מנחה של תרבותו . לבסוף , המודרנה מתקשרת בתודעתנו גם עם תכנים מוגדרים , עם אמונות ומגמות וערכים שצמחו או נתפשטו בתוך העולם החדש , כגון : אוטונומיה של היחיד , שלטון על הטבע , חשיבה ביקורתית , תודעה היסטורית , יצירתיות , ספונטניות , אותנטיות וכיוצא באלה . בדומה לכך , המודרנה גם מזוהה בפינו עם תנועות אידיאולוגיות וחברתיות , עם זרמים אמנותיים וספרותיים ועם ההתפתחויות החדשות בתחום הטכנולוגיה והתעשייה . כמובן , כל התכנים והזרמים הללו אינם קבועים במסמרות . תכונת השינוי והחידוש איננה פוסחת גם על המודרנה עצמה , וגם היא עצמה משנה את פניה מדור לדור . לאמיתו של דבר , המודרנה מופיעה לפנינו בעיקר בתור אוריינטציה , דרך התייחסות למציאות , ולא בתור מערכת יציבה של השקפות מוגדרות ומוסדות נתונים . כיצד תשתקף האוריינטציה הזאת בהכרתו של אדם יהודי ? כאן עלינו להתחשב בעובדה מכרעת : מנקודת מבטה של המורשת היהודית הפרטיקולרית , המפגש עם המודרנה הוא ביסודו מפגש עם ה"חוץ" ועם ה"אחר . " קרקע גידולה ופריחתה של המודרנה היתה מחוץ לגבול ישראל . משום כך שאלה זו של דרכי ההתייחסות למודרנה היא בעיקרה שאלה של תגובה והפנמה , לא של יוזמה . היא קשורה במישרין בבעיה קלאסית בתרבות ישראל : כיצד יתייחס היהודי להוויה האנושית החיצונית – לעולם ה"נוכרי" הניצב מולו , או לעולם ה"אוניברסלי" האופף אותו . על רקע ההבחנה המשולשת המוצעת כאן ( המודרנה בתורת זמן הווה , בתורת תכונת החידוש או בתורת תכנים מוגדרים ) נשאלות גם שלוש שאלות בנוגע לעמידתו של היהודי ההלכתי בן זמננו : ראשית , מהו יחסו של יהודי זה אל ה"חוץ" הנוכח לפניו בדורו שלו ? כיצד הוא פונה אליו מעצם היותו חיצוני ואחר , ולא דווקא מצד התכונה המיוחדת של החדשנות הדינמית ? במובן הראשוני הזה אנו רשאים לדבר גם על יסודות מודרניים המשתקפים במחשבתם של אישים כמו הרמב"ם והרלב"ג ( ר' לוי בן גרשום ;( כלומר , על הגישה החיובית העקרונית של החכמים האלה אל העולם המדעי והפילוסופי הכללי שנפרש לפניהם בדורותיהם . שנית , כיצד מתייחס יהודי זה אל העיקרון המודרני הספציפי של השינוי והחידוש , אל הזרימה והתמורה הרוחשות סביבו ? כאן לא נוכל עוד להזדקק לדגמים כמו אלה של הרמב"ם והרלב"ג , אך נוכל לדבר בהרחבה על היסודות המודרניים המתגלים במחשבתם של אישים כמו הרב אברהם יצחק הכהן ( הראי"ה ) קוק והרב יוסף דב ( הרי"ד ) סולובייצ'יק . שלישית , אילו תכנים מודרניים מתגלים באישיותו ובמחשבתו של יהודי זה ? כיצד הוא מתעלם מההופעות האקטואליות של ה"חוץ" וה"חדש" בדורו שלו , מתמודד עמן או פוגש אותן ? והנה , אופייה הדינמי של המודרנה גורם שבמישור הזה של התכנים הספציפיים גם הדגמים של הראי"ה קוק ושל הרי"ד סולובייצ'יק לא יספקו עוד לתלמידיהם דרכים סלולות ומדודות . אדרבה , כל היצמדות יתרה לדגמים שלהם ולמשנותיהם תהיה בעוכריה של האורתודוקסיה המודרנית . סוגיה ראשונה : המפגש עם החוץ לפילוסופיה היהודית , מראשיתה , אופייני המפגש או העימות המתנהל בתודעתו של ההוגה בין המקורות היהודיים הלא פילוסופיים ( מקרא , הלכה , מדרש ) לבין המקורות הפילוסופיים הלא יהודיים ( אריסטו , ה"כלאם , " קאנט , ( כלומר , בעיית המפגש או העימות בין האקזיסטנציה של היהודי כיהודי ובין השכלתו החיצונית ותודעתו האוניברסלית . כל עוד היה איש ישראל נתון כולו בתחומו התרבותי הפנימי , הפרטיקולרי , כל עוד סגר את עצמו בגבולותיה של המסורת הדתית הרבנית , לא נדרש לבנות לו מבנה פילוסופי שיטתי . רק משעה שנחשף במישרין לעולמה של המחשבה הכללית , הוא נדרש ליצור לו שיטה תיאולוגית ולגבש שפה פילוסופית . במובן הזה אפשר יהיה לטעון כי הפולמוסים הרבים שנתגלעו בקרב קהילות ישראל בשאלת מעמדה של הפילוסופיה היהודית הם דגמים קדומים של הוויכוח על המודרנה . גם הם משקפים בבסיסם את שאלת הפתיחות כלפי החוץ , בעיקר כאשר הפולמוס נסב גם על מעמדה של החוכמה היוונית מעצם היותה יוונית , לא רק מצד תכניה , אמונותיה וכפירותיה . הווה אומר , האורתודוקס המודרני , להבדיל מעמיתו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help