sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

המודרניים . האשמות דומות הועלו בחוגי החרדים כלפי הסוציאליסטים היהודיים באירופה וכלפי הקיבוצים בארץישראל . משמע , לדידם קיים דמיון מובהק בין הטענות כלפי כופרים מבפנים – השבתאים – וכלפי היוצאים מחוץ למחנה . בשני המקרים המרת הדת מוצגת כתוצאה הסופית של הכפירה . אין כל ספק שהפחדים מפני שבתאות ומפני המודרנה התערבו זה בזה , וכך גם הטענות בפולמוס החרדי כלפיהם . בניגוד לציור שהחרדים מבקשים לצייר בו את עצמם , כאילו הם מייצגים את המסורת הנצחית והלא משתנה של עם ישראל ומגינים על החומות כנגד פורצי הגדר המודרניים , החרדיות היהודית ניצבה בפתח העידן המודרני בעמדה של חולשה , חוסר ודאות ופחדים מפני תופעות לא מובנות מבפנים ומבחוץ . היא היתה נתונה בפילוג פנימי עמוק , והמבנים החברתיים והרעיוניים שביקשה לבסס היו חדשים ולא מגובשים . המונוליטיות–לכאורה שביקשה ומבקשת החרדיות להציג היתה פגומה ופרומה מחמת העובדה שאלפים רבים מבניה התאסלמו בשלהי המאה ה17– בעקבות שבתי צבי והתנצרו במאה ה18– בעקבות יעקב פרנק . הקרע סביב הפולמוס על שבתאותו של ר ' יונתן אייבשיץ הטיל כתם של חשד על גדולי הרבנים . הפילוג החריף , שכלל איסור חיתון בין המתנגדים לחסידים , לא אפשר להציג עמדה מאוחדת כלפי הזרמים המודרניים , והתנועה החסידית היתה מפולגת וקרועה במאבק בין עדות החסידים השונות , מאבק שכלל לעתים חרמות ונידויים , כגון זה של ר ' נחמן מברסלב , נכדו של הבעש " ט עצמו . אימת הטראומה השבתאית מבצבצת מבין השיטין של האיבה החרדית לסוציאליזם היהודי ולציונות , הנתפסות לעתים כהד לרעיונות משיחיים שבתאיים , משמע , האיבה ניזונה מניסיון פנימי ולא רק מאתגר חיצוני . מן המאפיינים המובהקים של התגובה החרדית למודרניות היתה ועודנה ההסתגרות בתחום החינוך . כמעט כל קבוצה חרדית רואה בהקמת רשת חינוך אוטונומית את הביטוי העיקרי לעולמה ואת הטעם לפעילותה . מחב"ד עד ש"ס , כל זרם חרדי מקדיש את כל אונו לביסוסה של רשת החינוך הנפרדת . יש בכך משום ביטוי לאמונה בכוחו של החינוך לעצב את הדורות הבאים ברוחה של הקבוצה , אך יש בכך באותה מידה ביטוי לספקות המפלגים את המחנה החרדי עצמו , ולאי יכולת לסמוך על קבוצה חרדית אחרת בתחום חינוך הדור הצעיר . יש לייחס זאת , לפחות במידה מסוימת , לשרידיה של הטראומה שהותירה השבתאות אחריה , ובעקבותיה – לפילוג החריף בין חסידים למתנגדים : אין קבוצה חרדית אחת מוכנה לתת אמון במערכת חינוכית של קבוצה אחרת , תהא זו מסורה בשלמות לתורה ולמצוות ככל שתהיה . החשדנות הפנימית מנעה ומונעת התלכדות חרדית כלפי כל גורם שהוא , מבפנים ומבחוץ . יש להוסיף לכך את מידת ההתנשאות הרבה שחשו מנהיגיה של היהדות החרדית האשכנזית כלפי יהדות ארצות המזרח ומנהיגותה . קרע זה הגיע לשיאו בארץ–ישראל , שהיתה מקום המפגש היחיד כמעט בין החרדים האשכנזיים והספרדיםהמזרחיים . עד היום קשה למצוא דוגמאות של נישואים בין חרדים אשכנזיים למזרחיים ( בניגוד קיצוני לחברה החילונית , שבה נישואים כאלה שכיחים , ( ואף מתנהל מאבק עקבי ועיקש נגד חינוך משותף לילדים אשכנזיים ומזרחיים . ניסיונו של הרב שך לקבל לישיבתו תלמידי חכמים ספרדיים ולהכשירם למנהיגות הסתיים בהתגבשותה של ש"ס כתנועה נפרדת , והאיבה בין שני הפלגים הללו חריפה ונוקבת . מאבקו של הרב עובדיה יוסף "להחזיר עטרה ליושנה" איננו מאבק נגד החילונים אלא מאמץ לבסס את סמכותה של הפסיקה המזרחית–הספרדית לעומת ראשי הישיבות וה"צדיקים" האשכנזיים . ברוב חברותיהם של החסידים אין למצוא כל נציג של היהדות המזרחית ( להוציא את חסידויות חב"ד וברסלב , שבתוקף תביעותיהן המשיחיות פתחו את עצמן לכלל . ( משמע , לעומת הזרמים השונים , הנבדלים זה מזה , של היהדות הלא חרדית , ניצבה , מאז המשבר השבתאי , יהדות מסורתית מפוצלת ומסוכסכת , קרועה ומפולגת מבפנים , ורדופת פחדים הן מפני הדמונים השוכנים בתוכה והן מפני הסופה המודרנית מבחוץ . בין אורתודוקסיה למודרנה אביעזר רביצקי בדיונים המתקיימים בעולם היהודי , בארץ ובתפוצות , עומדות על הפרק מזה זמן שתי שאלות מהותיות על היחס שבין האורתודוקסיה למודרנה : א . כיצד נבחין בין יסודות מודרניים ובין יסודות מסורתניים ( או "חרדיים ( " באישיותו של יהודי הלכתי בן זמננו ? ב . מדוע זה נוטים רוב גדולי התורה בכיוון אנטי–מודרניסטי ? מה משקלה של תופעה זו בקהילה הדתית ? ההתמודדות עם שאלות אלה מחייבת להקדים בירור מושגי . על המודרנה מהי מודרנה ? האם היא מציינת תקופת זמן ? אוריינטציה ? תוכן ? נראה שעלינו להבחין בין שלושה מובנים שונים של המונח הזה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help