sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

בפראג היה אז מן הנכבדים בעולם היהודי . העובדה שמנהיג ראשון במעלה של היהדות המסורתית כמו ר' יונתן יכול היה להאמין במשיח שהמיר את דתו לאיסלאם שישים שנה קודם לכן , ושמת חמישים שנה קודם לכן , גרמה לקרע ולפולמוס חריף בין המצדדים בר' יונתן , שהכחישו את האשמה ( שהוכח במחקר כי היתה נכונה , ( לבין מתנגדיו . הפרשה ערערה את האמון בכוחם של החינוך היהודי , של הפלפול התלמודי ושל קיום תרי"ג מצוות כהלכתן לשמש מחסום בפני כפירה . ר' יעקב עמדן , שפרסם את הקמעות של ר' יונתן ועמד בראש מאשימיו , הקדיש מאמצים רבים לחשיפתם של שבתאים נסתרים במקומות רבים , והוא אף טען כי יש לבדוק בראש ובראשונה את אלה הנוהגים מנהגי חסידות יתרה ומדקדקים בקלה כבחמורה באופן קיצוני – כי הם העשויים להיות שבתאים נסתרים , ואמנם במקרים רבים היה הצדק עמו . אם כך , איבדה היהדות את אמת המידה המסורתית לשיפוט דתי ומוסרי . חיים מלאים של תורה ומצוות אינם משמשים עוד ערובה שהנוהג בהם אינו מסתיר כפירה מכוערת והרסנית . חומרתו של המשבר השבתאי ניתנת להדגמה בכך שבשיאו של הפולמוס כנגד הפרנקיסטים התירו הרבנים את דמם של בני הכת הזאת , ואילו יעקב פרנק מצדו האשים את הרבנים בכך שהתלמוד כולל ציווי הריגת ילדים נוצריים בפסח – זו הדוגמה היחידה שבה יהודי נעשה שותף לעלילת הדם בצורתה החריפה ביותר , והדבר נעשה בפולמוס פומבי שארגנה הכנסייה הקתולית לפולין . נקל לשער את מידת הפחד והחשדנות שהותירה תופעה קיצונית זו בעקבותיה . ככל הנראה היה הפחד מן השבתאות הגורם – או לפחות אחד הגורמים – לקרע העמוק שבין החסידים למתנגדים , שראשיתו בחרם של הגאון מווילנה על החסידים בשנת . 1772 החסידות מצויה היתה אז רק בשלבים הראשונים של התהוותה , ובקושי חרגה מתחומן של קהילה או שתיים ( ה"חצר" במזריץ , ' סביב ר' דב בער תלמידו של הבעש"ט , היתה כמעט המרכז היחיד ; ר' דב בער נפטר באותה שנה . ( קשה להסביר את הקצף הגדול , בחרם זה ובחרמות הרבים שבאו בעקבותיו , על תנועה שכמעט לא היו לה באותה שעה מאפיינים מובהקים , ובוודאי לא מאפיינים שיצדיקו התקפה קשה כל כך . ההשערה היא שבכך בא לידי ביטוי הפחד מפני כל חידוש , והחשש שכל התארגנות היא חיפוי , חיפוי על שבתאות נסתרת או על כפירה אחרת . קרע זה קיים ועומד גם כיום , וחוצה את היהדות החרדית האשכנזית לשתיים . גם האסונות המשותפים – הפוגרומים , מלחמת העולם הראשונה , מלחמת האזרחים ברוסיה , הדיכוי הבולשביקי , ומעל כולם השואה , לא הצליחו לקרב את הניצים זה לזה . כאשר תקף הרב אליעזר שך , מנהיג המתנגדים בירושלים , את מנהיגה של חב"ד בעל היומרות המשיחיות , ר' מנחם מנדל שניאורסון , הוא כינה אותו "שבתי צביניק . " הפחד מפני השבתאות הביא לכמה וכמה תופעות אופייניות , כגון האיסור של לימוד ספר הזוהר ( שאותו פירשו השבתאים כמנבא את בואו של שבתי צבי , ( והיווצרותה של אווירת חשדנות וחוסר ביטחון בעולמה של היהדות המסורתית . קשה לשער באיזו מידה גרמו המשקעים של המשבר השבתאי לחריפותו של הפולמוס כנגד ההשכלה וכנגד הציונות . השבתאים הואשמו בידי הרבנים במתירנות ובפריצות מינית ( דבר שהיה נכון לפחות בנוגע למאמיניו של יעקב פרנק , ( אותן האשמות עצמן שהועלו כלפי יהודים שביקשו להתערות בחיים דף שבו מצוירת דמותו של שבתי צבי כמשיח , מתוך סידור שבתאי שנדפס באמסטרדם בשנת , 1666 השנה שבה התאסלם שבתי צבי . הפחד מפני השבתאות יצר אווירה של חשדנות וחוסר ביטחון בעולמה של היהדות המסורתית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help