sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:189

המשבר השבתאי והשפעתו על היחס למודרנה יוסף דן נקודת המוקד בהיסטוריה של הדת היהודית המשמשת כנקודת שבר בין התקופה המודרנית לבין התקופות שקדמו לה היא המשבר השבתאי , שראשיתו בהתפשטותה של התנועה השבתאית בשנת 1666 בעקבות נבואתו של נתן העזתי , והמרתו של שבתי צבי לאיסלאם באותה שנה עצמה . המשבר נמשך לפחות כמאה שנה ( בשנת 1760 המירו יעקב פרנק ובני עדתו את דתם לנצרות , ( וגם לאחר מכן פעלו עוד חוגים נסתרים של שבתאים ביהדות , בנצרות ובאיסלאם . גרשום שלום העלה במסתו הידועה על תנועה זו , "מצווה הבאה בעבירה" , ( 1937 ) את הטענה כי המשבר השבתאי מוטט את חומות הגטו היהודי מבפנים , ופתח את הפתח לרוחות חדשות . לדעתו , משבר זה הוא שאפשר את הופעתה של תנועת ההשכלה , שהתבססה לא רק על המשיכה לתרבות האירופית , אלא גם על משבר האמון הפנימי של היהדות , שחלק משמעותי בה המשיך להאמין בייעודו של משיח שהמיר את דתו . אחד הביטויים החריפים ביותר למשבר הזה החל בשנות ה30– למאה ה , 18– כאשר הואשם ר' יונתן אייבשיץ , רבה הראשי של פראג , בכך שבסתר האמין במשיחותו של שבתי צבי וכתב קמעות המיוסדים על שמו . ר' יונתן אייבשיץ נודע כאחד מגדולי הפוסקים והדרשנים של הדור , וכס הרבנות סוטה מדרכו של האל , הוא בהכרח נופל לידיו של השטן . לא קשה היה להעלות טענות כאלה כלפי ההשכלה , שהיו בין מאמציה מי שהגיעו בסופו של דבר לנצרות . לא קשה היה לטעון זאת כלפי הרפורמה הדתית , שכמה ממנהגיה נתפסו כחיקוי הפולחן הנוצרי . הדבר נעשה קשה יותר משהופיעה הציונות , משהתרחב היישוב בארץ–ישראל ובייחוד כשהוקמה מדינת ישראל . כאן נוצרה תופעה חילונית נטולת זיקה לנצרות ; במקרים רבים החליפה ההאשמה במשיחיות שקר את ההאשמה בנטייה לנצרות . תופעה מרכזית אחרת המאפיינת את התגובה החרדית למודרניות ולחילוניות היא תהליך ההחצנה המאפיין את עולמה של היהדות המסורתית זה כמאתיים שנה , והוא גובר והולך . מאז ראשית ימי הביניים התחולל ביהדות תהליך עמוק ורב משמעות של הפנמה , או ספיריטואליזציה , תהליך שביקש למצוא את משמעותה של היהדות לא במעשה החיצוני בלבד אלא ברובד הרוחני שאותו מבטא המעשה החיצוני . ספר חובות הלבבות לר' בחיי אבן פקודה , שנכתב במאה ה , 11– הוא אחד הביטויים המובהקים לכך : נוסף על חובות האיברים ניכרת היהדות בחובות הלב , שהן הן עיקר החיים הדתיים . השיטות השונות של "טעמי המצוות , " ובעיקר – הופעתו של הרציונליזם הפילוסופי המעמיד את ההכרה השכלית ביסוד הדת , ביטאו את המגמה הזאת . שותפים לכך בשיאם של ימי הביניים היו ספר חסידים לר' יהודה החסיד באשכנז במאה ה , 13– שטען כי " רחמנא ליבא בעי , " האל שואל ללב , וכי מטרתן של המצוות להעמיד את האדם בניסיון ולחשוף את מסירותו לאל , וכן הופעתה של הקבלה , בסוף המאה ה , 12– שהעמידה במרכז החיים הדתיים את החוויה הרוחנית של הדבקות באל . התופעות הדתיות העיקריות ביהדות בתקופת הרנסאנס ובראשית הזמן החדש , ובייחוד קבלת האר " י , הוסיפו ופיתחו את מגמות הספיריטואליזציה של החיים הדתיים . התפשטותה של חסידות הבעש " ט בסוף המאה ה18– היתה נדבך חשוב בכיוון הזה , וכמוה " תנועת המוסר " במאה ה19– בקרב המתנגדים . ואולם מאז ועד היום התחוללה תמורה מהירה שהביאה את היהדות החרדית לאימוץ הקוטב המנוגד – ההחצנה , כלומר העמדת הדגש בחיים הדתיים על הלבוש , המנהג , הידור המצווה , ובמישורים אחרים – המגורים הנפרדים , הקמת גטאות של קבוצות חרדיות המסתגרות לא רק מפני החילונים אלא גם מפני קבוצות חרדיות אחרות . המהלך כיום ברחובות מאהשערים מקבל את הרושם כי לפחות שלושה מחמישה חומשי תורה הוקדשו להוראת דרכי הלבוש של היהודי . שלטון הבד"ץ בתחום הכשרות הוא אחד הביטויים לכך . לעומת זאת , גברה מאוד בתקופה הזאת החשדנות כלפי יצירה מקורית בתחום ההגות , וכל חידוש נתפס כאיום . משום כך גם ההתנגדות לתופעות המודרניות התמקדה בתחום החיצוני , בלבוש ובאורח חיים , כמעט ללא תשומת לב למניעים רוחניים . ההתנגשות בין החרדיות לבין המודרנה אינה אפוא התנגשות בין חדש לישן , בין שתי השקפות עולם . החרדיות איננה מכירה בחילוניות כמערכת ערכים , והיא רואה בה תופעה של כפירה דתית , המוצאת את ביטויה באורח החיים – פריצות , סמים ולבוש מופקר . החילוניות איננה רואה בחרדיות תופעה מודרנית מקבילה לה , אלא ביטוי למסורת יהודית נושנה , מאובנת , שאיבדה את משמעותה בעולם המודרני . משום כך איננו מוצאים בכל הדורות האחרונים הללו דוגמאות לעימות רוחני–רעיוני בין נציגי הזרמים הללו , ואין מתקיים ביניהם דו–שיח . כל אחד מן המחנות הללו מקיים את עצמו מתוך סגירות גוברת והולכת .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help