sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

תגובת האורתודוקסיה לזמן החדש בעיני חרדים : חילוניות וכפירה יוסף דן המאבק בין העולם היהודי החרדי לבין החילוניות מוצג לעתים כמאבק בין חדש לישן , בין מסורת לחידוש , בין התערות במודרניות לבין הסתגרות והתרחקות ממנה . התנאי הראשון להבנת המאבק הזה הוא התנערות גמורה מן הדימוי הזה , שאין בו אמת היסטורית . כל התופעות הדתיות הקיימות כיום בעולם היהודי , החרדיות , הדתיות והרפורמיות , הן תופעות מודרניות . החסידות והמתנגדות , הרפורמים והקונסרבטיבים , תנועת המזרחי והציונות הדתית , המסורתיות הספרדית , תנועת ש"ס – כל אלה הם פרי העולם המודרני , וכולם נוצרו , עוצבו , התפתחו והשתנו במציאות של מאתיים וחמישים השנים האחרונות , בדיוק כמו ההשכלה והציונות . מבחינה כרונולוגית החסידות היא תנועה צעירה במקצת מתנועת ההשכלה , והמתנגדות עוד צעירה ממנה . "אגודת ישראל" צעירה מהתנועה הציונית , ו"נטורי קרתא" לא קדמה לעלייה השנייה . הזרמים החרדיים , בדיוק כמו הזרמים הלא חרדיים , היו נתונים מראשיתם ונתונים גם היום במאבק דיאלקטי מתמיד עם מה שקדם להם , והם בוחרים להם מקורות יניקה מן העבר הרחוק יותר , בדיוק כמו הזרמים החילוניים . חקירתם והבנתם של הזרמים החילוניים ביהדות מחייבות מחקר על רקע ההתפתחויות החברתיות , התרבותיות והכלכליות בישראל ובעמים בעת החדשה , והוא הדין , באותה מידה , בזרמים הדתיים . הקונפליקט בין החילונים לחרדים תורם לעיצוב דמותם של אלה ושל אלה , ולעתים יש דווקא בין הקיצוניים בשני המחנות הסכמה מפתיעה : החרדים והחילונים שותפים לתפיסה כי מדינת ישראל היא תופעה חילונית , שאיננה נושאת משמעות דתית ( ומתנגדים להם רק הציונים הדתיים , מיעוט קטן בתווך בין שניהם . ( תביעה להפרדת הדת מהמדינה יכולה ליצור קואליציה בין החוגים הקיצוניים בשני הזרמים המנוגדים . התביעה החרדית לראות בהם עצמם את "היהדות האמיתית" מתקבלת במידה רבה בידי הציבור החילוני בישראל , הרואה ברפורמים , ולעתים אף בציונים הדתיים , מייצגיה של פשרה לא אותנטית בהתנהגות הדתית היהודית . הבנתן של התופעות האלה דורשת אפוא בחינה מעמיקה ודיאלקטית של מעמדם ומקורות השראתם של הזרמים השונים , יחסם זה לזה , השפעתם של הקונפליקטים על דרכי התפתחותם , ויחסם המשתנה אל העולם החיצוני הסובב אותם . כולם שואבים ממקורותיה הקודמים של היהדות , אך בוחרים אספקטים שונים מתוך מסורת זו . כך , למשל , בעולם הישיבות , בעיקר זה של המתנגדים , ניצב הרמב"ם כעמוד התווך – משנה תורה ( שהם מעדיפים לכנותו היד החזקה , ( ואילו מורה נבוכים נדחה לשוליים , ויש אף ששללו אותו מן הרמב"ם וטענו שהוא חיבור פסיאודו–אפיגרפי . בחוגים רחבים של היהדות הלא חרדית ניתן למורה נבוכים מקום מרכזי כמקור למחשבה יהודית מודרנית . אחד הביטויים לשותפות הגורל המודרנית של הזרמים החילוניים והדתיים ביהדות נעוץ בכך שכולם נטועים ברקע גיאוגרפי – ומכאן גם תרבותי וכלכלי – חדש תמיד . רק מיעוט קטן מאוד בין החרדים ובין החילונים בישראל הם בני הארץ זה כמה דורות . הרוב הגדול , כאן וכאן , "עולים חדשים , " משמע , אנשים שנעקרו מקרקע צמיחתם והם בונים – בדרכים שונות – חיים חדשים בארץ–ישראל . הקהילה היהודית הגדולה בארצות הברית היא כולה בני מהגרים , והקהילות החרדיות ברובן הגדול – בעיקר החסידיות – התגבשו רק בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה . לעומת הקהילות הרפורמיות בארצות הברית , רוב הקהילות החרדיות התבססו על מהגרים חדשים . רוב גדול של יהודי אירופה כיום הם בני מהגרים , דור שני ושלישי ( רק באנגליה קיים מיעוט של תושבים ותיקים יותר . ( ההכרח לבנות חיים חדשים בטווח היסטורי קצר מאפיין אפוא את היהדות כולה , וחרדים וחילונים שותפים בגורל הזה . זיכרונות השואה הם חוויה משותפת לכלל ישראל , אף אם הפירושים הניתנים לה והמסקנות המוסקות מכך שונים הם – אך הם שונים גם בין החילונים לבין עצמם , הן בישראל והן בארצות הברית . הדברים תקפים במידה רבה גם לגיבושים חברתיים המאפיינים את החברה החרדית . מנהיגותו של ה"צדיק" בעדה החסידית היא תופעה שראשית התגבשותה בשלהי המאה ה , 18– והיא לבשה את לבושה הנוכחי – כמנהיגות שושלתית – רק במחצית הראשונה של המאה ה . 19– מבחינה כרונולוגית הדברים מקבילים להתגבשות התפיסה של המנהיגות הדמוקרטית באירופה . מעמדו של ריש מתיבתא , ראש הישיבה , בחברה המתנגדית , התגבש בצורתו הנוכחית אף מאוחר יותר . אין שחר לציור כאילו החילונים , המשכילים והציונים , מרדו במנהיגות מסורתית וגיבשו לעצמם דפוסים חברתיים חדשים : הדפוסים שמהם התרחקו לא היו מסורתיים וישנים יותר מאלה החדשים שאותם אימצו . אין גם מחיצה לשונית בין חרדים לבין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help