sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

הוא יום השבת : הרוב המכריע של חכמי ההלכה פסקו כי החשמל עונה לקריטריון ההלכתי של 'אש' ולפיכך אין להפעיל בשבת כלים המבוססים על חשמל . אכן , מכיוון שסתירה זאת היא טכנית במהותה , נמצאו לחלק ניכר מן החיכוכים בתחום הזה פתרונות ברובד הטכני , שאחד הידועים בהם הוא 'שעון השבת , ' המכוון לפני השבת והמפעיל כלים חשמליים ביתיים בשבת ללא התערבות אנושית ביום המקודש עצמו . כיוצא בכך נמצאו פתרונות טכניים להפעלת שירותים חיוניים – כגון בתי חולים – בימי שבת וחג . האיסור של הבערת אש בשבת חל בבירור על הפעלתם של כלי תחבורה המשתמשים במנוע של בעירה פנימית . התנועה הקונסרבטיבית רואה בעצמה מחויבת למסורת ההלכתית , אך עם הזמן התגלעה מחלוקת עקרונית בינה לבין האורתודוקסיה בעניין השימוש ברכב ממונע ביום השבת . כדי שיתאפשר ליהודים המתפרשים על פני הפרברים רחבי הידיים של צפון אמריקה להגיע לתפילות בבית הכנסת , פסקה התנועה הקונסרבטיבית בשנת 1950 ( אם כי לא על דעת כל רבניה ) כי יש היתר מיוחד לשימוש במכוניות להגעה לבית כנסת בשבת – אף כי השימוש בהן למטרות אחרות ביום הזה אסור בהחלט . יהודים אורתודוקסיים בחו " ל חייבים אפוא לבחור לעצמם מקום מגורים שהוא במרחק הליכה מבית הכנסת – דבר שתורם אגב אורחה ליצירת תא קהילתי מלוכד יחסית החי בסמיכות גיאוגרפית קרובה – בעוד קהילות קונסרבטיביות ( ואין צריך לומר , רפורמיות ) משרתות יהודים החיים במרחק גדול יותר מבית הכנסת . התנועה ליהדות מסורתית בישראל ( המקבילה הישראלית של התנועה הקונסרבטיבית ) פסקה בשנת 1991 שהתנאים המיוחדים שבגינם נוצר ההיתר בארצות הברית אינם רלוונטיים בישראל ולפיכך הנסיעה בשבת אסורה . ואולם לא נכון לציין את הטכנולוגיה רק כעורמת קשיים ליהודים החיים על פי ההלכה . המצאות טכנולוגיות מודרניות גם אפשרו לחכמי ההלכה להתגבר על בעיות שבתקופה הקדםמודרנית נחשבו לקשות ביותר . בעבר היה קשה ביותר , למשל , להסדיר גט לבני זוג החיים בארצות רחוקות זו מזו , ואילו בימינו נוצר ( לאחר לבטים ) קונסנזוס הלכתי המאפשר לשלוח גט מכל מקום בעולם לכל מקום אחר , באמצעות שירותי הדואר . ואם בימי הביניים עברו שנים עד שקהילות בצפון אפריקה זכו לקבל תשובה לשאלות הלכתיות שהפנו לגאוני בבל , משיבים בימינו רבנים בירושלים או בניו יורק תשובות מיידיות לשאלות הלכתיות מכל רחבי העולם בפקס או בטלפון , כשם שהרבנים האלה מאתרים ביתר קלות את המקורות ההלכתיים הרלוונטיים לשאלות שעל הפרק , מתוך ניצול מאגרי מידע ממוחשבים . ואם נעבור מן הטכנולוגיה לרובד התיאורטי של תחומי המדע , הרי חכמי ההלכה היהודית לא שללו שלילה עקרונית את מדעי הטבע ומדעי החיים המודרניים , אלא רק כאשר העלו אלה תיאוריות מקיפות שנראו כסותרות יסודות תיאולוגיים מרכזיים של היהדות ( כגון התפיסות על קדמות היקום שרווחו במאה ה19– ותפיסות דרוויניסטיות על התפתחות המינים באמצעות תהליך של ברירה טבעית חסרת–אל . ( כמדומה שאתגר קשה יותר לתפיסות היהודיות המסורתיות מצוי דווקא בתחום מדעי הרוח והחברה . הכול יודעים על העימות בין התפיסה המסורתית על אודות מקורם האלוהי האחדותי של חמשת חומשי התורה לבין התיאוריות המקובלות במחקר המקרא המדעי . ואולם דומה שאתגרים לא פחותים לתפיסות מסורתיות טמונים בגישות על טבע האדם הרווחות בתיאוריות פסיכולוגיות מודרניות , או בתיאוריות פמיניסטיות המבקרות את דמות האל הגברית הנשקפת מן הספרות היהודית הקאנונית לדורותיה . אלא שמרבית חכמי ההלכה אינם מודעים דיים לאתגרים האלה , ולכן ההשלכות המעשיות האפשריות שלהם על עולם ההלכה עדיין עמומות . סיכום המודרניזציה והחילון חוללו תמורות ניכרות בכל תחומי הידע והחיים , ועקב כך ניצבו בפני חכמי ההלכה אתגרים מורכבים ורבי עניין . האתגרים האלה לא נותרו בלא תגובה . אכן , דרכי ההיענות שלהם היו מגוונות , מהן שמרניות–מסתגרות ומהן פתוחות לתמורה . הגיוון הזה ניכר גם בתוך הזרמים השונים וגם ביניהם , וההקשר הגיאוגרפי והכרונולוגי שבו חיו ופעלו חכמי ההלכה השונים תורמים אף הם את תרומתם לש 3 נ 2 ת הפנימית . הקצב הקדחתני של השינויים במציאות האנושית עצמה במאתיים השנים האחרונות הוא כה תזזיתי , עד כי התמורות בהלכה נדמות כאטיות . כמדומה , עם זאת , שממבט מחקרי אפשר לקבוע , שקצב התמורות וההתפתחויות בהלכה היהודית במאתיים השנים האחרונות הוא מהיר לאין שיעור ביחס לימי הביניים . על כל פנים ודאי הדבר , שהמילה האחרונה עדיין לא נאמרה , וצפויות התפתחויות וחידושים מגוונים בהלכה , גם בעתיד .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help