sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

התרבות הלא–היהודית ו / או האוניברסלית גם בעת העתיקה וגם בימי הביניים נדרשו חכמי היהדות לנקוט עמדות בנוגע לדרכי ההתייחסות הראויות כלפי העולם התרבותי של החברה הלא–יהודית הסובבת . ערב מרד המכבים , למשל , היתה תנועת התייוונות בקרב מגזר העילית בחברה היהודית בארץ–ישראל , וסיבה מרכזית לפריצת המרד היתה הרצון להיאבק במגמות אלו , מתוך תחושה שהיוונות סותרת את אושיות התרבות הדתית היהודית . בו בזמן התקיימה במצרים קהילה יהודית גדולה מאוד , ששפת התרבות שלה היתה יוונית , והיא הכירה את כתבי הקודש בתרגום יווני ' ) תרגום השבעים , ( ' חברי העילית התרבותית שלה כתבו חיבורים הגותיים המושפעים במידה ניכרת מן הפילוסופיה היוונית ( פילון האלכסנדרוני ) – ונאמנותה לזהות ולמסורת היהודיות היתה עזה ביותר . גם בימי הביניים ניכרה שניות דומה : מצד אחד , אישים בולטים בתקופת הגאונים בבבל ( כגון ר' סעדיה גאון ) ובמרחב התרבות היהודי הים תיכוני ( כגון הרמב"ם ) היו מעורים בהיבטים חשובים של תרבות העילית של החברה הסובבת ושילבו בין למדנותם התורנית להשכלתם הכללית . מצד אחר , בארצות צפון אירופה היתה התעלמות מכוונת מן התרבות הלא יהודית הסובבת ( שממילא נתפסה כתרבות נחותה , ( ובגבול שבין שני מרחבי התרבות היהודיים האלה התנהלו מאבקים עזים , שהתבטאו בין השאר בשריפת כתביו הפילוסופיים של הרמב"ם בפרובנס . משלהי המאה ה18– ואילך ניכרה חשיפה גוברת של יהודים לתרבות האירופית בת הזמן . החשיפה החלה במערב אירופה ובמרכזה , והיתה רבת עוצמה דווקא בקרב האליטה האמידה ובקרב הצעירים . המגזרים היהודיים האלה נחשפו לתרבות שהיה קשה להתעלם מהישגיה , מרמתה ומחיוניותה , והיו אופייניות לה , כאמור , מגמות אנטי–קלריקאליות בולטות . לא מעטים מאלה שנפתחו לתרבות הזאת התרחקו , עקב כך , מזיקות יהודיות . אחרים התבססו על תפיסות שמקורן בתרבות האירופית המודרנית לניסוח ביקורת נוקבת כלפי היהדות ההלכתית–הרבנית שאותה הכירו , והציבו דרישה לשינויים בחינוך היהודי כדי שילדים ילמדו לא רק לימודים תורניים אלא גם לימודים כלליים . רבנים חשובים – שהבולט בהם הוא הרב משה סופר ( גרמניה והונגריה , שנודע בכינוי 'החת"םסופר' על שם הכותרת של חיבורו החשוב חידושי–תורה–משהסופר ) – גרסו ( בפרט לאור הניסיון של התרחקות צעירים משכילים מן הדת היהודית ) כי קיים ניגוד מהותי בין התרבות האירופית המודרנית לבין הנאמנות ליהדות . הרבנים האלה גיבשו תפיסה שלפיה שימור הקיום היהודי מותנה בהסתגרות עקרונית בפני התרבות הסובבת , כדרשה שנשא החת"ם סופר בשנת : 1811 "אי אפשר להבדיל עם בני ישראל מיתר העמים כי אם בהפרידם מהם ומדרכם לגמרי , ולא ללמוד חוכמתם . " ... התפיסה הזאת יכלה להתקבל בקרב האליטה הרבנית האורתודוקסית באירופה גם מפני שהיה בה משום המשכיות להסתגרות התרבותית שהיתה אופיינית ליהודי צפון אירופה בימי הביניים . ואכן , היא היתה לאבן יסוד לחינוך החרדי מאז ועד עתה , אם כי לימודים כלליים הותרו לפעמים , לצרכים אינסטרומנטליים גרידא . באמצע המאה ה19– פעל בגרמניה הרב שמשון רפאל הירש , אשר דגל ברעיון שיהודים אורתודוקסיים צריכים לרכוש השכלה כללית לצד השכלתם היהודית , ולהיות מעורים במיטב התרבות האירופית בת זמנם , כל עוד מתאפשר הדבר בלא סתירה אופרטיבית לאורח החיים היהודי . תפיסתו נודעה בשם ' תורה עם דרך ארץ' והיא עיצבה בקרב יהדות גרמניה מגזר אורתודוקסי בעל ידע נרחב במיטב הספרות , השירה , הפילוסופיה , המדע והמוזיקה של אירופה המודרנית . בין שתי מלחמות העולם הופיעו מוסדות השכלה ברוח זאת גם במזרח אירופה ( כגון בתי ספר 'יבנה' בפולין ) ובצפון אמריקה – וגם בארץ–ישראל , במסגרת מערכת החינוך של 'המזרחי . ' מאמצע המאה ה19– ניכרו השפעות תרבותיות אירופיות גם בארצות האיסלאם , ונפתחו שם בתי ספר שבהם שולבו לימודים תורניים עם לימודים כלליים . ככלל , חכמי ההלכה בארצות האלה לא התנגדו לתוכנית לימודים שכזאת , מה גם שהם היו מודעים למסורת התרבות היהודית הים–תיכונית הימי–ביניימית , שראתה שילוב מעין זה בעין יפה . אופיינית היא עמדתו של הרב יוסף חיים מבגדאד , הנחשב לגדול חכמי יהדות בבל בעת החדשה , אשר בשנת 1903 נשא דרשה בשבח התיקונים בסדרי החינוך שהנהיגה חברת 'כל ישראל חברים' בבית הספר שהקימה בבגדאד . ואולם החכמים האלה הפרידו בין השכלה כללית – שאותה ראו בעין יפה – לבין חילון , שלו התנגדו ; לא מעט מאבקים ביניהם לבין הנהלות בתי הספר החדשים נבעו לא מהתנגדות הרבנים להשכלה הכללית , כי אם מהתנגדותם לאידיאולוגיה החילונית שדגלו בה חלק מן המורים והמנהלים במוסדות האלה . התנגדות עקרונית של רבנים ממוצא ספרדי–מזרחי להשכלה כללית היא תופעה מאוחרת יחסית , שמקורה בהתחרדותם של הרבנים האלה שהתרחשה בצעירותם , כאשר למדו בישיבות חרדיות באירופה ובישראל בשנים שמאז מלחמת העולם השנייה . ספק אם כיום ישנם חכמים רבים ממוצא ספרדי–מזרחי המזדהים עם דבריו של הרב בן–ציון מאיר חי עוזיאל , הראשון לציון והרב הראשי הספרדי הראשון של מדינת ישראל , שכתב : "אני אינני רואה בהשכלה ( בתור סך–הכולל של חוכמה ומדעים ) זמורת–זר בעץ החיים של היהדות , אלא היא חלק אורגני ממנה . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help