sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

תלמוד , לתשתית הכרחית של הקהילות החרדיות בעולם . בחוגים אורתודוקסיים פתוחים יותר יכולות בנות ונשים ללמוד גם תלמוד , וקיימת תופעה חדישה של בתי מדרש תורניים לנשים . ההתפתחויות האלה זכו לברכתם של רבנים חשובים , והם נתנו לכך גם גושפנקה הלכתית . השתתפות נשים בפעילות קהילתית–דתית היתה מוגבלת בחברה המסורתית הקדם–מודרנית , והקביעה הזאת השליכה גם על יכולתן של נשים להשתתף בהחלטות המשפיעות על חיי הקהילה . ב1889– היה בית הכנסת הספרדי–האורתודוקסי ' מקוה ישראל' שבפילדלפיה לבית הכנסת הראשון המקנה מעמד של חברות והצבעה שווה לנשים , בקבלת החלטות בענייני הקהילה . מאז נעשה הדבר מקובל בבתי כנסת רבים בחו"ל , ויש לא מעט בתי כנסת , בכל הזרמים ביהדות , שבהם שותפות נשים לתהליך קבלת ההחלטות בקהילה , והן נושאות משרות בהנהלת בית הכנסת . כמדומה שמכל ארצות עולם התרבות האירופי המערבי , המצב בישראל הוא הפחות מתקדם ביחס , בכל הנוגע למעמדן של נשים בהנהגת בתי הכנסת . בארץ–ישראל עלתה בשנת 1918 השאלה אם נשים רשאיות לבחור ולהיבחר למוסדות פוליטיים–ייצוגיים של היישוב היהודי הארצישראלי . הרב חיים הירשנזון ( ירושלים וארצות הברית ) השיב בשו"ת מלכי בקודש בחיוב , וכך פסק גם הרב עוזיאל ; אבל רבנים אחרים , ובראשם הרב קוק , התנגדו . שני הצדדים הציגו טיעונים הלכתיים ותורניים מפורטים . עד לשנות ה70– של המאה ה20– לא היתה תנועה דתית יהודית כלשהי – כולל הרפורמה הרדיקלית ביותר – שהתירה לנשים לשרת כ'רבה . ' ואולם בשנת 1972 הוסמכה אישה ראשונה לרבה , בתנועה הרפורמית ; ובשנת 1985 הוסמכה רבה קונסרבטיבית ראשונה . בתנועות האלה הישיבה בבית הכנסת היא כיום בלא מחיצה המפרידה בין גברים לנשים ; נשים נחשבות למניין , עולות לתורה ועשויות לשרת כשליחותציבור . בעת האחרונה התפרסמו כמה מאמרים אורתודוקסייםתורניים התומכים בהיתר הלכתי–מעשי לנשים לעלות לתורה ( מבחינה עקרונית הותר הדבר עוד בימי המשנה , בתוספתא , אך הדבר נמנע למעשה 'מפני כבוד הציבור . ( ' נשים אף החלו לעסוק בכתיבה הלכתית ; הספר נשים בדיון הלכתי בעריכת מיכה הלפרן וחנה ספראי , הכולל מאמרים הלכתיים פרי עטן של נשים אורתודוקסיות , זכה לתגובות חיוביות מצד רבנים אורתודוקסיים חשובים . אף כי בשנת 2003 כבר היו כמה נשים שלמדו מחוץ למוסדות פורמליים לקראת סמיכה 'פרטית' על ידי רב אורתודוקסי , שוללת עמדת הממסד האורתודוקסי בישראל ובתפוצות הסמכת נשים לרבנות . עם זאת , הממסד הרבני בארץ הסכין – למרות הסתייגותו הראשונית – לתפקיד של 'טוענות רבניות' בבתי הדין הרבניים במדינת ישראל , ומסתבר שבעקבות זאת עתידות נשים להשתלב גם בתוך העולם האורתודוקסי בתפקידים נוספים שנחשבו לנחלתם הבלעדית של תלמידי–חכמים גברים . סוגיה כואבת המעיבה על עולם ההלכה האורתודוקסי היא הא–סימטריה בין נשים לגברים בתחום הגירושים : הקביעה ההלכתית הקלאסית כי בלא הסכמת הגבר אין אפשרות לגירושים מותירה נשים המבקשות להתגרש חשופות לסחטנות ואף להתעללות נפשית מתמשכת מצד הגבר . למרות תסיסה ציבורית גוברת טרם נמצא פתרון הלכתי הולם למצב עניינים זה . ניתן לומר כי , ביחס לתנועות הלא–אורתודוקסיות , קצב השינוי אצל האורתודוקסים אטי ; ואולם ביחס לקצב התמורות בעולם היהודי–ההלכתי הקדם–מודרני אנו עדים אף אצל האורתודוקסים לתמורות מהירות בשיפור מעמדן ההלכתי של הנשים . עד לשנות ה70- של המאה ה20- לא התירה שום תנועה דתית יהודית לאישה לשרת כ'רבה . ' מאז הוסמכו נשים בתנועה הרפורמית ולאחריה גם בקונסרבטיבית לשמש כרבה . בתמונה : חזנית בתפילה בבית כנסת רפורמי בארנהם שבהולנד , 1984

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help