sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

זאת מזכירה במידה מסוימת את העמדה של פאולוס , מייסד הדת הנוצרית , שלפיה התורה ומצוותיה הן למכשול לאדם , ולפיכך עדיף להמליץ לנוכרים לא להתגייר . הרב אלעזר שפירא , האדמו"ר ממונקץ , ' טען במנחת אלעזר , שאם הרבנים ינקטו מדיניות המאפשרת גיור במצבים כאלה , הם יתרמו בכך להתעצמות נישואי התערובת : "על ידי זה [ התרת גיור הצד הנוכרי ] אנו מחזקין חלילה את מעשי נישואי התערובות האלו , אשר חדשים מקרוב באו . ונעשו להם תקנה אחר כך , על פי דת ישראל גם כן " !? הווה אומר : גם אם הגיור יהיה לטובת הנוכרים המתגיירים ובני הזוג היהודיים , הרי הוא לרעת הכלל היהודי . חכמי הקהילה של יוצאי חלב ( סוריה ) בבואנוס איירס שוכנעו בהגיון העמדה הזאת , וכדי למנוע נישואי תערובת חוקקו בשנת 1927 תקנה קהילתית האוסרת כליל גיור בימינו . בשנת 1935 אומצה התקנה גם בידי חכמי עדת החלבים בברוקלין , והיא נהפכה עם הזמן לנורמטיבית בכל קהילות היהודים יוצאיסוריה בעולם . ואולם רבים מאוד מחכמי ההלכה לא הסכימו לעמדות הללו , וקבעו שהפתרון הנכון הוא לאפשר ואף לעודד גיור של בן / בת הזוג הנוכרי / יה הנשוי ליהודי / יה . הם מנו שיקולים רבים ומגוונים : ראשית , על ידי הגיור יוטב מעמדו הדתי–ההלכתי של הצד היהודי , שכל עוד חי עם נוכרי / ת עבר בהתמדה עברה חמורה , ואילו עתה יחיה עם בן / בת זוג יהודי / יה כשר / ה , כדברי הרב דוד צבי הופמן , בשו"ת מלמד להועיל : "להציל את הישראל מאיסור חמור , בוודאי טוב שיגיירו האישה הנוכרית . " על פי ההלכה , כהן מנוע מלשאת גיורת ; כדי לקדם את טובתו של כהן שנשא נוכרייה בנישואים אזרחיים , פסק הרב הופמן שהרע במיעוטו הוא שהנוכרייה תתגייר ותחיה כיהודייה עם בן זוגה הכהן – בלא חופה וקידושין ! הרב אליהו חזן ( איזמיר , ירושלים , לוב ואלכסנדריה ) פסק בשו"ת תעלומות לב בנוגע למשפחה שבה האב היהודי חי עם נוכרייה ונולדו להם ילדים , שראוי לגייר את הילדים כדי שיגדלו כיהודים , ואחר כך לגייר את אמם למען טובת הילדים : "יש ... להתיר לגיירה מפני תקנת הבנים שכבר ילדה , הכרוכים אחריה , וגם הבנים אשר תלד , שיהיה הורתם ולידתם בקדושה [ כלומר , שייוולדו כיהודים . " [ הרב חזן ( ורבים אחרים כמותו ) שללו אפוא את הרעיון שמוטב לילדים להישאר נוכרים מאשר להתגייר . הרב משה בן–שמעון הכהן , מגדולי חכמי הקהילה היהודית באי ג'רבה , עלה לישראל בשנת , 1958 ופסק בשנות ה60– של המאה ה , 20– בשו"ת והשיב משה , שמותר לגייר בני זוג בנישואי תערובת , גם אם אחר כך יחיו כישראלים חילוניים ; שהרי אורח החיים הישראלי–החילוני כולל אלמנטים יהודיים ניכרים , ומי שמצטרף לציבור החילוני מתנהג אפוא באופנים המבטאים את שייכותו היהודית . ובתשובה שנשלחה בשנת 1951 לקהילת תטואן שבמרוקו הספרדית קבע הרב הראשי של מדינת ישראל , בן–ציון עוזיאל , בשו"ת משפטי עזיאל בשאלות הזמן , כי גם אם לאחר הגיור ינהלו האם והילדים אורח חיים חילוני לגמרי , יש לגיירם : "מותר ומצווה לקבל גרים וגיורות אף על פי שידוע לנו שלא יקיימו כל המצוות . " הוא מבקר בחריפות את הרבנים הנמנעים מלגייר , ומאשים אותם בבגידה בתפקידם כרועים הרוחניים של עם ישראל . מגדר : הלכה ונשים בעידן המודרני בחברה הקדם–מודרנית – גם היהודית , גם הנוצרית וגם המוסלמית – היה מעמדה של האישה , ביחס למעמד הגבר , משני ושולי כמעט מכל הבחינות . עם זאת , ניתן לטעון שנחיתותה של האישה היהודייה ביחס לגברים היהודיים היתה פחותה מנחיתותן של בנות מינה הנוכריות , באותו מקום , ביחס לגברים שבחברה הנוכרית . מכל מקום , בתקופה המודרנית התרחשו התפתחויות ניכרות במעמד האישה בחברות המערביות / האירופיות , בפרט בתחומי ההשכלה , התעסוקה , שוויון הזכויות בפני החוק וכן ( לעתים ) גם השוויון החברתי והמעמדי . ראוי אפוא לבחון כיצד התייחסו חכמי ההלכה להתפתחויות האלה . ההלכה הקלאסית לא הכירה בשוויון הנשים בתחום הריטואלי והמשפטי : אישה אינה מובאת בחשבון למניין , אינה כשירה לעדות , ועוד . יתר על כן , עקב האופי השמרני של החברה היהודית–הדתית , גם נורמות התנהגות שמקורן בשגרת העבר זכו אצל רבים מחכמי ההלכה לגיבוי מעין–דתי , תחת המטרייה של היגדים כלליים כגון "כל כבודה בת מלך פנימה . " למרות האוריינטציה השמרנית הבסיסית הזאת , האופיינית בימינו לחברה החרדית בפרט , מגלה הפרספקטיבה ההיסטורית תמורות בעלות משמעות גם בנורמות הדתיות החלות על נשים במגזר הזה . כך , על פי ההלכה הקלאסית , הוחל על בנות ונשים איסור כולל של השכלה יהודית , ובקהילות יהודיות קדםמודרניות הנורמה היתה שרק ילדים הלכו ל'חדר' או ל'כתאב , ' ולא ילדות . נורמה זאת זכתה לגיבוי תורני , והפסוק "ולימדתם אותם את בניכם לדבר בם" ( דברים יא , יט ) פורש בתלמוד הבבלי : "לבניכם ולא לבנותיכם . " במלחמת העולם הראשונה הגיעה צעירה יהודייה ממשפחה חסידית בקראקוב , ושמה שרה שנירר , לווינה , ובחוגים אורתודוקסיים שם פגשה בתפיסת העולם של הרב שמשון רפאל הירש , שדגל בהקניית ידע יהודידתי לבנות . עם שובה לפולין , בשנת , 1917 יסדה בית ספר אורתודוקסי לבנות , 'בית יעקב . ' בתחילה היתה לכך התנגדות עזה בחוגים דתיים–שמרניים ; כיום נחשבים בתי ספר לבנות מעין אלה , שבהם לומדים כמעט את כל מקצועות התורה מלבד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help