sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

המאוחדת שבה חברים הן שומרי תורה והן עבריינים כנגדה היא , לדעתו , ערך גבוה יותר , מבחינה דתית , מהדרה והתנכרות . נציין , שבעיית ההדרה / הכללה בנוגע לסוטים מערכי המסורת לא היתה ייחודית לזרם האורתודוקסי . כך פסק ועד ההלכה המרכזי של התנועה הרפורמית בארצות הברית בשנת , 1993 שאין לאפשר ליהודי שהמיר דתו לדת אחרת לשאת דברים בפני הקהל בבית כנסת יהודי , לעלות לתורה או לזכות בכיבוד ציבורי כלשהו במסגרת הקהילה – גם אם הוא אדם חביב המקדם את השיח היהודי–הנוצרי הבין–דתי . כמו כן פסק ועד זה בשנת 2001 כי יהודייה רפורמית אדוקה הנשואה לנוכרי מנועה מלכהן כ'רבה' ( צורת נקבה של רב ) או כחזנית בבית כנסת רפורמי , או אף להיכנס למסלול לימודים לקראת התפקידים האלה . השאלה האחרונה הזאת , מלבד שהיא משמשת דוגמה לכך שלא רק אורתודוקסים אלא גם רפורמים קובעים חיץ הלכתי בין יהודים 'נורמטיביים' ליהודים 'סוטים' ( אם כי חלוקים הם בדבר מיקומו של חיץ זה , ( מקפלת בתוכה שתי סוגיות אחרות , מודרניות , שהציבו אתגר לחכמי ההלכה : האחת היא סוגיית נישואי התערובת והאחרת היא סוגיית המגדר , וליתר דיוק : שאלת מקומה ותפקידיה של האישה היהודייה . נישואי תערובת – וגיור היהדות אינה תרבות דתית מיסיונרית , ולפיכך המקור הכמעט בלעדי להמשך קיומה הוא ילדים הנולדים להורים יהודיים וגדלים כיהודים . על רקע האמור מובנת בהחלט ההתייחסות היהודית וההלכתית המסורתית בעד נישואים בין יהודים ונגד נישואי תערובת . בתקופות הקדם–מודרניות היו סיבות רבות שהמעיטו מאוד באפשרות של נישואי תערובת , מלבד החינוך לשלילת התופעה . ראשית , בדרך כלל לא בני הזוג הם שהחליטו על הנישואים מסיבות של העדפה אישית רומנטית ; הוריהם הם שהחליטו למי יינשאו . ההורים , כמי שחייהם וקשריהם החברתיים הדתיים והתרבותיים היו בתוך הקהילה היהודית , דאגו שבנם או בתם יינשאו ליהודי / יה ולא לזר . גם שכניהם של היהודים לא היו מעוניינים לתת את בנותיהם לגברים יהודיים ( יצוין , עם זאת , שלגבר מוסלמי מותר לשאת לאמוסלמית הנשארת בדתה , ובלבד שילדיהם יגודלו כמוסלמים . ( זאת ועוד : מכיוון שהנישואים נעשו בחברות הקדם–מודרניות בטקס דתי , וההלכה היהודית אינה מכירה בתוקף של קידושים בין יהודי / יה לנוכרי / יה , יהודי / יה יכול / יכלה להינשא ללאיהודי / יה רק בטקס של דת זרה , דבר שהדגיש את צד הבגידה ביהדות שבנישואי תערובת . ולבסוף : גם אם נערכו נישואי תערובת , היה על הזוג לנהל את חייו בהקשר חברתי כלשהו – ומכיוון שבכל מסגרת חברתית קדם–מודרנית היתה הזהות הדתית מרכזית , הרי נישואי תערובת הובילו כמעט בהכרח לכך שאחד הצדדים יינתק מחברתו ומדתו הקודמות . הנתונים האלה השתנו בתקופה המודרנית . תהליכי החילון יצרו מרחבים של חברות כמעט ניטרליות מבחינה דתית , שאליהן יכלו להשתייך בני זוג מעורב וילדיהם . במדינות רבות נוצרה אפשרות של נישואים אזרחיים , בטקס נעדר ממד דתי ; האחראים לטקסים אלה מטעם המדינה לא הוטרדו כלל בסוגיית זהותם הדתית של בני הזוג הנישאים בפניהם . במרבית החברות המודרניות לא ההורים הם שבחרו את בני הזוג , אלא גבר ואישה בחרו זה את זה . זאת ועוד : הקריטריון המרכזי לבחירת בן / בת זוג שוב לא היה בעיקר התאמה כלכלית , מעמדית , תרבותית ודתית – אלא אהבה רומנטית . על רקע כל האמור , גברה מאוד תופעת נישואי התערובת בקרב בני ובנות העם היהודי בכל המרחב הגיאוגרפי האירופי והאמריקני ( בארצות האיסלאם , ששם הוסיפו הנישואים גם בחברת הרוב לשאת אופי קרוב יותר לזה המסורתי , נותרו נישואי התערובת בגדר תופעה מצומצמת ביחס לשאר הארצות , אם כי התרבו ביחס לעבר . ( שום גורם הלכתי ושום זרם ביהדות לא תמכו בנישואי תערובת . גם התנועה הרפורמית , הנחשבת ל'מתקדמת' ביותר מבין הזרמים האלה , שוללת נישואי תערובת וקובעת שאסור לרבנים ולרבניות רפורמיים להשתתף בביצוע טקסי נישואים שבהם אחד מבני הזוג אינו יהודי . ואולם ריבוי נישואי התערובת העמיד את חכמי ההלכה בפני הצורך לנקוט עמדות מעשיות במגוון רחב של שאלות . אפשר לציין לדוגמה את הלבטים סביב השאלה , האם ראוי לגייר בן / בת זוג נוכרי / יה וילדים שנולדו לאב יהודי ולאם נוכרייה . הרב שמשון רפאל הירש , הידוע כאדם שתמך ביותר בכך שיהודים אורתודוקסיים ירכשו השכלה כללית ברמה גבוהה , שלל בספר השו"ת שמש ומרפא את הגיור של הילדים והאם הנוכרייה בנישואי תערובת : "כשההורים חיים חיי–פראים ( כלומר , חילונים ) איך יביאו את הרצינות הדתית לחינוך בניהם , בעת שהם בעצמם מואסים בה על ידי עצם התמדת התחברותם זה לזו " ? כלומר , בלעדי כוונה לחיות חיים יהודיים בעלי מחויבות אורתודוקסית , אין טעם לגיור ; בהמשך טוען הרב הירש , שגיור כזה בעצם מזיק למתגייר , כי עקב כך "עומסים על [ המתגייר ] חיובים , שבעצם אינו צריך לקיים [ כל עוד נשאר בנוכריותו . " [ כך גם סבר הרב יעקב ברייש [ כיהן מאז מלחמת העולם השנייה כרב הקהילה החרדית בציריך ] בספר השו"ת חלקת יעקב , שאם בית הדין יגייר את האישה הנוכרייה "אנו [ כלומר , בית הדין ] הגורמים שתתחייב [ בעונש משמים ] על כל העבירות שתעשה , וגם להנולדים ... כיוון דבטח לא יקיימו שום מצוות , ואנו מגלגלים עליהם חובה לדורות עולם . " קביעה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help