sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:180

מודרנית , היו החסידים . ואולם , בקונטקסט של המאה ה , 19– הרפורמים הם הראשונים שבחרו בדרך הזאת , בבוחרם להקים בתי תפילה נפרדים שבהם יוכלו לקיים תפילה כרצונם , בלא כפיפות לדעת הרבנים הרשמיים בקהילותיהם בגרמניה . לימים נעשו האורתודוקסים למיעוט , והתעורר ויכוח פנימי , האם להוסיף להיות חלק מקהילת הרוב במקום אף על פי שהוא רפורמי , או לפרוש ולהקים קהילה נפרדת . כמדומה שהדוגלים בהדרה של סוטים הם גם שהעדיפו פרישה והקמת קהילות חרדיות נפרדות . באופן מפתיע , דווקא בארצות שבהן רבה האפשרות לפלורליזם , גברה הנטייה להקים קהילות נפרדות , שבהן ניתן לתת דרור לסגירות מרבית ולעוינות מרבית כלפי ' סוטים . ' כפי שכתב בבאר משה הרב משה שטרן , שהתחיל לשרת כרב בהונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה ולאחר מכן עבר לארצות הברית , שם היה מקורב לחסידות סאטמר : " בארצות הברית ... שכל רב ורב יש לו מניין בפני עצמו , וכן הקהילות , יש להם ברירה לקבל את זה בין הנמנים ולא לקבל את זה בין אנשי הקהילה ... הרואה דבר כזה [ שמתירים למחלל שבת לעלות לתורה וכדומה ] מחויב לצעוק ברבים ולבזות את המחלל שבת , ביחד עם מי שהתיר לו ... אפילו המתיר הוא רב ... ואפשר , שביותר החיוב לבזותו אם הוא רב ומורה . כדי שלא יטעו אחריו . " לשם הנגדה , נציין את עמדת הרב יוסף משאש , מחשובי חכמי ההלכה בצפון אפריקה במאה ה , 20– שנימק באוצר המכתבים מדוע אין להדיר מחללי שבת ואין לסלק אותם מבית הכנסת ומחיי הקהילה : "רוב משאנו ומתננו עמהם , ותמיד עמנו בחברה , נכנסים לבתינו ונכנסים לבתיהם , ולא יש סעודה ומשתה של מצוה ושל רשות , גדולה או קטנה , שלא נשב עמהם יחד ... ואם נבוא [ להדירם ... [ נצא לריב מהר , ונבעיר אש המחלוקת עד לב השמים , ונגרום נזק גדול בידינו לעצמנו על ידי איבתם ושנאתם . ואפשר שיבעטו אפילו במעט המצוות שעושים . ויכפרו בכל , חלילה . ולכן , ראוי להקל בדבר אפילו מפני השלום לחוד , שגדול כוחו ... ומהטעמים הנ"ל , אנו מקילים להעלותם לספר תורה , ולקרות הפטרה , ולצרפם לעשרה [ למניין , [ וכל דבר שבקדושה . " מדברי הרב משאש ניכר שהוא איננו מעוניין כלל להדיר את מחללי השבת ולקיים בתי כנסת על טוהרת שומרי התורה הנאמנים . שמירה על מרקם הקהילה טקס נישואין בידי רב . הנישואין נעשו בחברה הקדם-מודרנית בטקס דתי ונישואי תערובת כמעט לא היו אפשריים . בחברות מודרניות , שבהן לא ההורים בוחרים בני זוג לילדיהם , גברה תופעת נישואי תערובת , בעיקר בארצות הברית ובאירופה , אבל אפילו התנועה הרפורמית קבעה שאסור לרבניה להשתתף בביצוע טקסי נישואין שבהם אחד מבני הזוג אינו יהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help