sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

הקונסרבטיבים התרחש פיצול בין אגף שמרני המצהיר על מחויבות בסיסית להלכה לבין אגף אחר הגורס שההלכה היא גורם חשוב אך לא מכריע בעיצוב החיים היהודיים . אצל הרפורמים ניכרת תופעה של שיבה לדפוסי שיח הלכתיים , ובשנים האחרונות פורחת בחוגים רפורמיים בארצות הברית כתיבה מעניינת בסוגות הלכתיות שונות , ובראשן סוגת השאלות–והתשובות ( שו"ת . ( יש לתת את הדעת על כך שעצם הופעתם של זרמים דתייםאידיאולוגיים ביהדות בעת החדשה היא תופעה אירופית מובהקת , שלא אירעה בקהילות היהודיות שבארצות האיסלאם . לשם הבהרה , כוונת הדברים אינה רק שבארצות האיסלאם לא היתה רפורמה ויהדות קונסרבטיבית , אלא גם שלא היתה שם תנועה אורתודוקסית . את ההבדל הזה אפשר לתלות בחלקו בגורמים חוץ–יהודיים , ובחלקו בגורמים פנים יהודיים . בגורמים החוץ–יהודיים : האופי האידיאולוגי המודגש של השיח המודרניסטי באירופה , ובפרט הנימה האנטי–קלריקאלית ששררה בחוגים מובילי השינויים ; וגם התמורות במבנה המשטר ובמשפט , שערערו ביותר את אושיות החיים המסורתיים באירופה לעומת מה שאירע ביהדות האיסלאם . בגורמים הפנים–יהודיים : נכונות טרומית לפיצול על בסיס אידיאולוגי שהתקיימה ביהדות אשכנז ( והתגלתה במאבקים הסוערים בין חסידים למתנגדים במאה ה ;( 19– והטיה ביהדות אשכנז לסגירות תרבותית , בניגוד להטיה ביהדות ספרד לפתיחות תרבותית , הטיות שבאו לידי ביטוי במרחבי התרבות היהודיים האלה עוד בימי הביניים . בשורה התחתונה , ביהדות ארצות האיסלאם לא היתה התפצלות לזרמים , והיצירה ההלכתית התייחסה למודרנה ולאתגריה בנינוחות ובגמישות יותר מאשר באורתודוקסיה האירופית – אך בלא לוותר על מרכזיות ההלכה , כפי שאירע בזרמים הלא אורתודוקסיים . משבר הסמכות בחיים היהודיים בתקופה המודרנית המבנה הפוליטי–המשפטי של אירופה הימי–ביניימית היה קורפורטיבי , והניח את קיומן של חברות משנה שכל אחת מהן פועלת על פי נורמות פנימיות שלה ואותן היא אוכפת על חבריה לפי שיקול דעתה וצרכיה . במעבר מחברה קורפורטיבית למדינה ריכוזית נשללה מקבוצות בתוך החברה הזכות לאכוף את הנורמות שלהן על יחידים המסרבים לקבל את מרותן . כמו שהזכות הזאת נשללה מהרבה קבוצות אחרות , כך אירע גם לקהילות היהודיות : נשלל מהן ההיתר להטיל חרם כדי להבטיח משמעת פנימית . כפי שנמנע מקבוצות אחרות להפעיל מערכות משפט פנימיות , כך גם הוגבלה או בוטלה הסמכות שהקנו השלטונות בעבר לבתי דין יהודיים לדון בעניינים שבין אדם לחברו . התפתחויות אלו החלישו מאוד את יכולות האכיפה של הקהילות היהודיות , אף שלא כוונו ספציפית נגד היהודים ולא נגד הדת היהודית . דוגמה מובהקת לכך מצויה בדבריהם של חברי בית הדין של קהילת המבורג , הכותבים בשנת 1819 ( על פי ספרו של י' כ"ץ , ההלכה במצר , ( כי "זה שנים רבות שהחל נגף המינות במקצת קציני העם עוברי מצוות ה' ביד רמה מחללי שבתות בפרהסיא , ואין בידינו למחות . " חברי בית הדין עמדו אז בפני תופעה חדשה אחרת שלא יכלו למנוע את התפתחותה : הקמת בית כנסת ' ) ההיכל של המבורג ( ' שבו שונו דפוסי התפילה המסורתיים והתפילה התקיימה בחלקה בשפה הגרמנית . דוגמה אחרת , הזוכה להבלטה רבה בראשית שנות האלפיים , היא חוסר היכולת של בתי דין רבניים לאכוף על בעל סרבן לתת גט לאשתו , גם כאשר סבור בית הדין שראוי שיעשה כן . אמנם , זה מאות שנים , אין בתי דין כופים בעלים סרבנים בכפייה פיזית , ואולם נראה כי לפני האמנסיפציה עמדו לרשות בתי הדין אמצעים אפקטיביים לאלץ את הבעלים לעשות כרצון הממסד – אמצעים שהתפוגגו במציאות המודרנית ובכך הכבידו עוד יותר דווקא על מציאות החיים של אותן נשים שכפיפותן להלכה היא מצפונית–פנימית . פרשה מיוחדת היא ההתנגדות העקרונית לחיים הדתיים בכלל , ולאלה היהודיים בתוכם , שאפיינה את המשטרים הקומוניסטיים בברית המועצות ( משנת ( 1917 ובמזרח אירופה ( אחרי מלחה"ע השנייה ;( בנסיבות האלה קיום אורח חיים יהודי דתי היה ברוב השנים כמעט מן הנמנע . ואולם , גם בארצות שבהן לא נמנעה הפעילות הדתית הממוסדת , ואלה היו רוב הארצות שבעולם המודרני , השתנה בסיס השיוך לקהילה . בחלק מן המדינות הפכה החברות בקהילה היהודית לוולונטארית לגמרי ; בארצות אחרות , כגון פרוסיה ( משנת 1750 עד , ( 1876 האימפריה האוסטרו–הונגרית ( משנת ( 1890 ובלגיה ( משנת 1835 עד , ( 1892 חויבו כל היהודים להשתייך לקהילה . אך גם במדינות האלה לא יכלה הקהילה למנוע מחבריה התנהגות החורגת מנורמות היהדות הדתית . חשוב להדגיש , שגם בתקופה הקדם–מודרנית , לא החשש מסנקציות הוא שהיה הסיבה העיקרית להתנהגות על פי נורמות ההלכה . אנשים חיו כיהודים כי גדלו וחוברתו בקהילה מסורתית שבה היתה ההתנהגות הזאת 'מובנת מאליה' ומה שדרש צידוק היה דווקא חריגה ממנה ; הם חיו כיהודים כי התנהגות אחרת היתה מעוררת תמיהה וביקורת מצד הקרובים להם ומצד מרבית בני הקהילה ; והם חיו כיהודים כי הפנימו הזדהות עם התורה ועם היהדות , ונהגו על פיהן מהכרה ומרצון . ואולם במציאות המודרנית התנהגות יהודית כזו חדלה להיות ' מובנת מאליה , ' וככל שהתחזקה המודרנה והתעצמו תהליכי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help