sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

גם ממניעים לאומיים . במאה ה19– גם החלה הגירה של יהודים מארצות האיסלאם , והם הגיעו לכל ארצות היעד של יהודי מזרח אירופה : צפון אמריקה ודרומה , מערב אירופה – וכן לארץ–ישראל . הזרמים ביהדות וההלכה להגירה היהודית רחבת הממדים של העת החדשה היו השלכות ניכרות בעולמה של ההלכה . הקהילות הצעירות שהתגבשו בארצות היעד היו חסרות אותו הסטאסיס , המעמד היציב הבסיסי , של הקהילות העתיקות במזרח אירופה ובארצות האיסלאם ; במהגרים לאמריקה עד לשנות ה30– של המאה ה20– היו רק תלמידי חכמים מעטים , וכמעט אף אחד מהם לא היה מקובל כבעל שיעור קומה . מציאות חדשה זאת , נטולת אינרציה מסורתית ארוכת שנים ונטולת אישים בעלי סמכות הלכתית , היתה קרקע פורייה להיווצרות מגמות דתיות חדשות ; זו אחת הסיבות שעל רקען יש להבין את היווצרות הרפורמה בגרמניה דווקא , ואת פריחתה הגדולה בארצות הברית של אמריקה . התנועה האורתודוקסית נוצרה במרכז אירופה , כתגובה לרפורמה ; התנועה הקונסרבטיבית התגבשה בארצות הברית בשלהי המאה ה19– כתגובה שמרנית לרפורמה הרדיקלית . ברמה האידיאולוגית , אחת הדרכים לאפיין את ההבדל בין שלושת הזרמים בתקופתם ה'קלאסית' ( מסוף המאה ה19– עד למלחמת העולם השנייה ) היא ביחסם לשולחן ערוך . בעיני האורתודוקסים נחשב השולחן ערוך לבעל מעמד מרכזי וייחודי בקביעת הנורמות המחייבות בהווה . אצל הקונסרבטיבים היתה הערכה לשולחן ערוך , אך נטען כי יש להתייחס אליו מתוך פרספקטיבה היסטורית של התפתחות ההלכה , בלא לייחס לו מעמד מועדף על פני יצירות חשובות אחרות . אצל הרפורמים נתפס השולחן ערוך ( ככל המסורת ההלכתית ) כלא רלוונטי . מאז מלחמת העולם השנייה , ובפרט מאז שנות ה70– של המאה ה , 20– התרחשו התפתחויות מעניינות בכל אחד מהזרמים האלה . בקרב האורתודוקסים התעצם האגף החרדי–הרדיקלי , ומוקד הסמכות ברובד האידיאולוגי עבר מן השולחן ערוך לאישים בעלי סמכות כריזמטית המכונה 'דעת תורה . ' בקרב הופעתם של זרמים דתיים-אידיאולוגיים היא תופעה אירופית שלא התרחשה בארצות האיסלאם . בארצות אלו נפתחו בתי-ספר ששילבו לימודים דתיים עם לימודים כלליים . בתמונה משנת : 1887 רבנים ומורים בבית ספר של "אליאנס" בתוניס

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help