sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

תגובות ההלכה לתהליכי המודרניזציה והחילון צבי זוהר הפרק הזה יעסוק בתמציתיות באופני תגובתו של עולם ההלכה על היבטים שונים של המודרניזציה ושל החילון מאז שלהי המאה ה . 18– יובאו כאן דוגמאות המשקפות את המרחבים הגיאוגרפיים המגוונים שחיו ופעלו בהם חכמי ישראל בעלי ההלכה , ואת רבגוניות היצירה ההלכתית בזרמים השונים של היהדות הלא חילונית ובתוך הזרמים האלה פנימה . אפיון ה'הלכה' ההלכה היא עולם שיח שבו דנים על אודות נורמות החלות על מי שמבקשים להמשיך את המסורת התרבותית המכונה 'תורה שבעל פה . ' מקצת הנורמות הללו מתייחסות לתחומים השייכים , במערכות משפט מודרניות , לתחום המשפט האזרחי , ומקצתן לתחומים המכונים בתרבות המערבית 'אתיקה , ' 'דת' – ועוד . אפיון ה'מודרניזציה' בהבדל מן ה'חילון' במאות השנים האחרונות התרחשו תמורות פוליטיות , כלכליות , טכנולוגיות , מדעיות ותרבותיות דרמתיות . הרבה מהתמורות האלה החלו באירופה המערבית והופיעו כעבור זמן גם באירופה המרכזית , באירופה המזרחית וביבשות אחרות . עם התמורות האלה אפשר למנות את המהפכה התעשייתית והשלכותיה על הכלכלה העולמית , על ענפי תעסוקה ועל מבנה החברה ; את המעבר למדינה ריכוזית , ואחריה תמורות במשטרים – כולל דמוקרטיזציה וטוטליטריזם – ותמורות בתפיסת האדם וערכיו : אוטונומיה , סובלנות ופלורליזם כעקרונות מנחים ; את התפתחות המדע המודרני והשפעתו על הרחבת הידע , על היקף ההשכלה הנדרשת לתפקוד חברתי וכלכלי , ועל השקפת העולם הרווחת בקרב הציבור המשכיל ; וכמו כן את חידושי הטכנולוגיה והשפעת המצאותיה על חיי האדם , ובכלל זה הניידות חסרת התקדים . לכל הנ"ל אין קשר הכרחי או מהותי לסוגיית החילון . לחילון שני מובנים ( לפחות : ( האחד הוא דה–סקראליזציה של ההוויה , עד כדי כפירה גמורה בתופעת הקדושה ; והאחר הוא ש 2 לי 2 ת של הממסד הדתי ושל האמונה הדתית בחיי היומיום ובתודעת אנשים רבים . עם זאת לא מקרה הוא שהחילון התעצם בתקופה המודרנית . זאת משלוש סיבות עיקריות . האחת : התמורות המבניות בחברה ובממסד הפוליטי החלישו את עוצמת הממסד הדתי הכנסייתי ( ואת עוצמת מוסדות הקהילה היהודית . ( השנייה : המתודה המדעית האמפירית ( בעקבות בייקון ) ערערה את קבלתן של תיאוריות כלשהן כאמיתות שאין לערערן . והשלישית : ייחוס ערך גבוה לאוטונומיה של היחיד תרם לערעור היסוד ההטרונומי שעיגן בעבר את סמכותן של מסורות דתיות . ההלכה בין אחידות לפיצול בימי הביניים לא היתה אחידות בעולם ההלכה . ניסיון נועז לשנות את מצב העניינים הזה עשה הרב יוסף קארו במאה ה , 16– כאשר חיבר את השולחן ערוך במטרה מוצהרת להגשים תכלית של " תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם . " הצלחתו היתה הדרגתית . בתחילה לא קיבלו חכמים בולטים את עצם השאיפה לאחידות . אחרים התנגדו למתודה שבה בחר להשיג את האחידות הזאת . בקרב חכמי ההלכה באירופה נטען שהרב קארו לא ייחס משקל מספיק למסורת הפסיקה האשכנזית , ועוד בימי חייו של קארו חיבר הרב משה איסרלש ( הרמ " א ) השלמות לשולחן ערוך ') הגהות ( ' שתפקידן לציין את העמדות האשכנזיות כאשר אלו שונות מן האמור אצל קארו . אבל עד לשלהי המאה ה18– נתקבל השולחן ערוך עם השלמותיו של הרמ " א כספר הלכה קאנוני בכל קהילות העם היהודי . זאת בשני מובנים משלימים : ראשית , כל מי שעסק בפסיקת הלכה ראה עצמו מחויב להתייחס לעמדת השולחן ערוך בנושא הנדון . ושנית , קבלת עמדת השולחן ערוך היתה לברירת המחדל ההלכתית , וכך כל מי שרצה לפסוק אחרת נדרש לטיעונים חזקים ומפורטים ביותר . בתקופה המודרנית המעמד המיוחס לשולחן ערוך נעשה ל ' מבחן לקמוס ' להבחנה בין זרמים שונים ביהדות הדתית . כאשר אומרים כי השולחן ערוך התקבל כקאנוני בכל קהילות העם היהודי , הכוונה לשני מרחבים עיקריים , ששם חיו יהודים בראשית העת החדשה : באירופה , שבה חיו מרבית היהודים בעולם , וריכוזם העיקרי במזרח אירופה , עם מיעוט קטן יחסית במרכז אירופה ובמערבה ; ובארצות האיסלאם , ששם חיו יהודים בקהילות רבות בצפון אפריקה , בבלקאן ובמזרח התיכון . בעת החדשה נית 3 ספו מרכזים גיאוגרפיים חדשים : יהודים ממזרח אירופה היגרו מערבה , וכך גדלה מאוד הנוכחות היהודית במרכז אירופה ובמערבה . רבים מיהודי מזרח אירופה וממרכז אירופה היגרו לאמריקה הצפונית והדרומית , ושם נוצרו ריכוזי יהודים גדולי היקף , בפרט בארצות הברית . יעד הגירה שמשך מעטים , אך היה בעל משמעות רבה לעתיד , היה ארץישראל . עד לשלהי המאה ה19– עלו יהודים לארץ מסיבות דתיות בעיקר , אך משנות ה80– של אותה מאה החלה עלייה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help