sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:175

הישיבה התיכונית לא רק להכין קאדר דתי–משכיל שישתלב בכלכלה המודרנית , אלא גם ואולי בעיקר , ליצור מחסום יעיל יותר לסחף המאיים על החברה הדתית . בשנים אחדות הוקמו ישיבות תיכוניות רבות ( לפני קום המדינה היו רק שתיים – " היישוב החדש " בתל–אביב ו " מדרשיית נועם " בפרדס חנה – וגם הן הוקמו רק בשנות ה40– של המאה ה ( 20– ואלו קלטו לתוכן את העילית שבנוער הדתי המודרני . הניסיון הקצר הוכיח לכאורה את יעילותו של פתרון זה . דור חדש של דתייםמודרניים צמח מבין בוגרי הישיבות התיכוניות והחל למלא תפקידים חשובים יותר ויותר במסגרות הביורוקרטיות של המדינה , בצבא ובאקדמיה . במסגרת זו יש לראות גם את הקמתה של אוניברסיטה דתית – אוניברסיטת בר–אילן . בארצות–הברית היתה קיימת זה כמה שנים אוניברסיטה יהודית אורתודוקסית – ה " ישיבה יוניברסיטי . " צעירים וצעירות דתיים מודרניים החלו להשתלב במספרים גדולים והולכים באוניברסיטאות אחרות בארץ ובארצות המערב . מספרם של בעלי מקצועות חופשיים בעלי זהות אורתודוקסיתמודרנית גדל והולך , גם בארץ וגם בארצות המערב האחרות , ובייחוד בארצות–הברית . ואולם השירות הצבאי בישראל נתפס כמאיים גם במסגרת האורתודוקסיה המודרנית הישראלית ( שביטוייה העיקרי הוא כאמור הציונות הדתית . ( כדי להתמודד עם אתגר זה פותחו מאז שנות ה , 70– בהסכם עם שלטונות הצבא , "ישיבות הסדר , " שהן ישיבות גבוהות המשלבות לימודי תלמוד עם שירות צבאי מקוצר . ישיבות ההסדר היו לסיפור הצלחה משום שהן מביאות לשירות הצבאי חיילים בעלי מוטיבציה גבוהה . אך גם "פתרון" זה עלול להביא למשבר מכיוון אחר : חיילי ישיבות ההסדר באים לצבא כיחידה מגובשת שזיקתם לישיבה ולראשיה ונאמנותם לאידיאולוגיה הדתית–פוליטית שעיצבה את תודעתם הדתית–לאומית , עלולות ליצור בעיה של "נאמנות כפולה" לסמכות הצבא ומפקדיו . יחד עם זאת , ההנחה שמוסדות אלה ימנעו את הסחף מאורח החיים הדתי ויורידו אותו לרמה "נסבלת , " לא התממשה גם היא . יותר ויותר צעירים וצעירות שהתחנכו במוסדות החינוך של הציונות הדתית נוטשים את אורח–החיים הדתי . מצד שני התפתחו בישיבות התיכוניות ובישיבות ההסדר מגמות של הקצנה דתית , המאיימות על הזהות הדתית המודרנית מבפנים . גם התקווה שאוניברסיטת בר–אילן והישיבה–אוניברסיטי בניויורק , יצמיחו לאורתודוקסיה המודרנית מנהיגים דתיים מסוג חדש , לא נתממשה . להפך , הרבנים שהתחנכו בישיבות ההסדר ובישיבות הגבוהות האחרות שבמסגרת האורתודוקסיה המודרנית , מגלים יותר ויותר נטיות לחיקוי המנהיגות הדתית החרדית ולדחיית מרכיבים חשובים של התרבות וההשכלה המודרנית . עם הפיכת שאלת ההתיישבות בשטחים שכבשה מדינת ישראל במלחמת ששת הימים לשאלה דתית , נעשתה המנהיגות הדתית של החברה הדתית–מודרנית למנהיגות בעלת גוון חרדי מובהק והיא מאיימת על הגיבושים הפוליטיים האחרים של האורתודוקסיה המודרנית . בסופו של דבר , נראה כי גורל דומה צפוי לאורתודוקסיה המודרנית ולאורתודוקסיה החרדית על רקע המודרנה והחילון . בחברה החרדית מתפתח תהליך של פרטיקולריזציה , שבו מגבשים היסודות האתניים–מסורתיים זהות עצמית בעלת עוצמה חברתית וכלכלית הנעשית לאיום על הזהות החרדית הכוללת . "מועצת גדולי התורה , " שהיתה בעבר סמל מרכזי של זהות אחת למרות ההבדלים הגדולים בין המסורות הדתיות השונות , התפוררה למרכיביה השונים . תנועת אגודת ישראל התפצלה , המזרחיים שחברו אליה הקימו ( 1984 ) את ש"ס , ה"מתנגדים" ( ממשיכי המסורת של הישיבות הגדולות בליטא ) הקימו ( 1989 ) את "דגל התורה" ומרבית 'החצרות' החסידיות מזוהות עם אגודת ישראל . ואולם , כולם חסרים מוסדות פנימיים ומפולגים בתוך עצמם . גם האורתודוקסיה המודרנית מגלה תהליכי פיצול והתפוררות . חוקרים שונים מפנים את תשומת הלב לכך שהמפד"ל , מפלגה שהיתה בעבר הביטוי הפוליטי והאידיאולוגי של האורתודוקסיה המודרנית בארץ–ישראל , נמוגה והולכת , היא חסרת מנהיגות אטרקטיבית ונסחפת בגל של לאומיות ימנית קיצונית . על רקע התפתחויות אלה הופיעה , ב , 1998– מצד אחד , תנועת מימ"ד " ) מדינה יהודית , מדינה דמוקרטית , ( " ומצד שני התגברה התופעה של רבנים שאימצו לעצמם זהות כמו–חרדית , עובדה שבלטה מאוד על רקע המאבק בתוכנית ההתנתקות מרצועת–עזה וצפון–שומרון . מרכיבים אחרים , מתונים יותר , הן פוליטית והן דתית , של האורתודוקסיה המודרנית חשים שהם נדחקים והולכים החוצה . מסתבר שמשבר האורתודוקסיה מול אתגר החילון והמודרניות עדיין רחוק מפתרון .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help