sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

במידה מסוימת אפשר לייחס את מיסודה של "חברת הלומדים" במדינת ישראל לעובדה שתלמידי הישיבות החרדיות פטורים למעשה מגיוס לצבא ( להלכה נדחה שירותם הצבאי כל עוד הם לומדים בישיבות ובכוללים . ( השחרור למעשה משירות צבאי מאפשר לחברה החרדית לקיים תהליך סוציאליזציה רציף ובלתי מופרע למן הילדות המוקדמת ועד לבגרות מאוחרת בשלהי שנות העשרים , תהליך שהנישואין הם חלק ממנו , במסגרות חרדיות סגורות , המונעות חשיפה לא רק לתרבות המודרנית , אלא גם לתכני לימודים המאפשרים השתלבות בכלכלה המודרנית . כתוצאה מכך האופציות הכלכליות הפתוחות בפני בוגרי מערכות החינוך החרדיות הן מוגבלות בהכרח , והפכו את "חברת הלומדים" החרדית לחברה ענייה התלויה בסיוע כלכלי ניכר של תקציב המדינה ושל יהודי התפוצות העשירים . יתרה מזו ; בצד הסגירות החברתיתכלכלית אופייני לחברה החרדית ריבוי טבעי גבוה ( פי 3-2 מהממוצע הארצי בישראל , ( עובדה המגבירה עוד יותר את העוני והתלות הכלכלית . האורתודוקסיה החרדית נמצאת אפוא במשבר כלכלי שממדיו נהפכים למאיימים יותר ויותר ככל שהריבוי הטבעי גדל , וככל שמשבר מדינת הרווחה יחייב קיצוצים בתקציבי הרווחה . לכאורה הצדיקה ההיסטוריה את עמדותיה העיקריות של האורתודוקסיה המודרנית בכלל ושל הציונות הדתית בפרט . השואה , הקמת מדינת ישראל , התרוקנות מזרח–אירופה מיהודים ומעבר שרידיהם למערב המודרני והחילוני ולישראל , יכולים להיות ביטוי לראיית העתיד של האורתודוקסיה המודרנית . אבל גם חברה זו – שנפגעה בצורה חמורה מהסחף , מהתרחקותו של הדור הצעיר משמירת תורה ומצוות , כתוצאה מהמפגש הטראומתי עם החילון והמודרנה – נקטה באמצעים דומים לאלה שנקטה בהם האורתודוקסיה החרדית , הן בישראל והן בארצות המערב . במחצית שנות ה , 50– באותה עת שבה החל מימושו של אידיאל חברת הלומדים החרדית , החלו להתפתח – במסגרת החברה הדתית–מודרנית – הישיבות התיכוניות . גם הישיבה התיכונית , כמו חברת הלומדים החרדית , היתה מבוססת על הקמתה של מדינת ישראל כמדינת רווחה ועל העלייה ברמת החיים לאחר מלחמת העולם השנייה בארצות המערב בכלל . במסגרת מדינת ישראל אמורה היתה צמיחתו של דור חדש של דתיים-מודרניים נסתייעה בישיבות התיכוניות ובאוניברסיטאות הדתיות . בתמונה : הנחת אבן הפינה לקמפוס החדש של "ישיבה יוניברסיטי" בניו-יורק , 1927

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help