sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

מילדותם ( במסגרת ה " חדר " ותלמוד התורה ) וכלה בישיבות ובכוללים ( מוסד לאברכים לאחר נישואיהם , ( לומדים אך ורק " לימודי קודש " ואינם נחשפים כמעט להשכלה כללית , לפחות עד לסוף שנות העשרים של חייהם . אכן , הנסיבות הכלכליות הקשות של החברה היהודית במזרח–אירופה הן שמנעו את התפתחותה של " חברת לומדים " על בסיס תלמידי הישיבות הגדולות . ואולם התפיסה של לימוד תורה כאידיאל בלבדי של יהדות אורתודוקסית במלואה , הוטמעה בתלמידי הישיבות ונישאה עמם לארץ–ישראל ולארצות–הברית . שם , בשינוי הנסיבות הכלכליות , עם הרווחה הכלכלית של העולם המערבי מצד אחד , זיכרון השואה , השמדתה של היהדות המסורתית במזרח–אירופה והקמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית המחויבת לתרבות היהודית , מן הצד האחר , הונח הבסיס לתגובה העיקרית של האורתודוקסיה החרדית למודרנה ולחילון : הקמתה של " חברת לומדים , " שכמעט כל בניה למדו בישיבות ובכוללים . התפתחותה של "חברת הלומדים" היא ביטוי מובהק ליחס המורכב שבין האורתודוקסיה , בעיקר החרדית , למודרנה ולחילון . מימוש האידיאל של התמסרות מוחלטת כמעט ללימוד התורה כביטוי של תרבות הנגד החרדית למודרנה ולחילון , יכול היה להתממש , עד כמה שייראה הדבר פרדוקסלי , רק על רקע תרבות מערבית מפותחת ועשירה ועל רקע של קהילה יהודית עשירה ( כמו זו שבארצות–הברית ) ומדינה יהודית שיכולה ומוכנה לממן את מימושו של אידיאל זה . על רקע התפתחות זו יש לראות גם את התגובה האחרת למודרנה ולחילון שנראתה תחילה כפתרון יעיל יותר להתמודד עם אתגר החילון והמודרנה : ההסתגרות בקהילות חרדיות נפרדות . רעיון הקהילה החרדית הנפרדת התממש מלכתחילה בהונגריה ובגרמניה במחצית השנייה של המאה ה , 19– ובמידה מסוימת גם בארץ–ישראל לאחר הכיבוש הבריטי . ואולם הנסיבות ההיסטוריות הביאו כמעט להיעלמותו של הפתרון הזה . ההתערערות של מעמד היהודים באירופה במחצית הראשונה של המאה ה20– והשואה שבאה בעקבותיה , הדגישו בצורה בוטה את הערבות היהודית ההדדית . הקמתה של מדינת ישראל הדגישה את תלותה המוחלטת כמעט של האורתודוקסיה החרדית במדינת ישראל ובמוסדותיה , תלות שקיבלה ביטוי מרתק כל כך ב"חברת הלומדים . " " חברת לומדים" קמה באורתודוקסיה כפתרון להתמודדות עם אתגרי החילון והמודרנה . מסייעת לה העובדה שרק מעטים בין החרדים מתגייסים לצה"ל והרוב המכריע של תלמידי הישיבות פטורים למעשה מגיוס

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help