sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

מחויבים באותה מידה לזהותה הדתית–יהודית של הקהילה . מצד שני , הם היו מודעים למציאות הכלכלית שעל בסיסה יכלו חברי הקהילה להמשיך ולקיימה . מכאן נתחייב מאמץ , הן של הרב והן של הפרנסים , להתאים את ההגבלות שמציבה ההלכה על הפעילות הכלכלית – למציאות . מצב זה שוב לא היה יכול להתקיים כאשר הקהילה אינה בהכרח מסגרת הכוללת בתוכה את כל היהודים החיים במקום , אלא רק את אלה שבוחרים במודע להיות שומרי תורה ומצוות . מערך היחסים שבין הרב לבין המנהיגות הלא–רבנית ( הבעל–ביתית ) השתנה מעיקרו . באופן פרדוקסלי , הרי שככל שנחלש מעמדו של הרב הדתי–מסורתי אצל אותם יהודים שבחרו שלא להיות מחויבים להלכה ולמסורת – התחזק בדרך כלל מעמדו של הרב ( או של המנהיגות הדתית–מסורתית האחרת , כגון האדמו"ר החסידי ) בקהילה הוולונטארית . יתרה מזו , ככל שאופייה הוולונטארי של הקהילה האורתודוקסית נעשה בולט יותר , בייחוד בערים הגדולות ובארצות ההגירה היהודית החדשות , כן הלך והתחזק מעמדו של הרב , עד שלעתים קרובות נקבע זהותה הדתית של הקהילה על בסיס זהותו של הרב . בנוסף , השינויים הגדולים בתקשורת , אמצעי התחבורה המודרניים ( החל ברכבת וכלה במטוסים , ( התפתחות התקשורת האלקטרונית , העיתונות וכיו"ב , אפשרו את עלייתה של הנהגה דתית אורתודוקסית על–קהילתית : גדולי התורה . אמנם המושג " גדולי תורה" הוא חלק מהותי מהעולם הדתי–מסורתי , המבוסס על הפרשנות של הספרות ההלכתית לדורותיה , אולם התקשורת המודרנית הפכה את האישים שנודעו כ"גדולי תורה" למנהיגות אפקטיבית הנשאלת שאלות יומיומיות במישור של חיי הפרט ושל הכלל . במרבית המקרים נמנו "גדולי התורה" עם הזרם השמרני הכמו–חרדי בעולם האורתודוקסי , ויחד עם זאת נתקבלו בצורה זו או אחרת כ"גדולי התורה" גם על רבים בקרב האורתודוקסיה המודרנית . מכאן חשיבותם בחברה האורתודוקסית כולה . בראשית המאה ה , 20– על רקע עלייתן של תנועות שינוי ומהפכה ברחוב היהודי באירופה ( הציונות , הבונד וכיו"ב , ( המשבר שבו מצאה עצמה האורתודוקסיה החדשה בגרמניה והתערערות מעמדם של היהודים בייחוד במזרח–אירופה , התארגנו בשנת 1912 מרבית החוגים האורתודוקסיים השמרנים–חרדיים בתנועת אגודת–ישראל . בתנועה זו הגיע לכלל מימוש קיצוני השינוי שחל במעמדם של "גדולי התורה" ( במסגרת "מועצת גדולי התורה ( " כמנהיגים עליונים של התנועה שכל החלטה עקרונית שלה חייבת באישורם . בהמשך התפתחותה של תנועה אורתודוקסית שמרנית–חרדית זו , על בסיס התפתחותה של "חברת הלומדים" בישראל של שנות ה60– וה , 70– הופקעו למעשה כל הסמכויות הפוליטיות–דתיות מהמנהיגות הבעל–ביתית , והן מרוכזות להלכה ולמעשה בידי אלה הנתפסים כ"גדולי התורה . " התפתחות מוסד "גדולי התורה" צריכה להיות מובנת גם במסגרת התפתחות אחרת בחברה האורתודוקסית באירופה – מעמדן של הישיבות הגדולות כמוסדות עיקריים שתפקידם לעצב לא רק את פני המנהיגות הדתית האורתודוקסית , אלא גם לשמש כמודל חיקוי לאורח–חיים אידיאלי של יהודי אורתודוקסי בעולם המודרני . הישיבה הגדולה מהטיפוס של וולוז'ין ( עיירה ברוסיה הלבנה שבה הוקמה בשנת 1802 ישיבת "עץ חיים , " שהיתה אבטיפוס לסוג חדש של ישיבות ) החלה להתפתח מראשית המאה ה19– באזור התרבות המתנגדית–ליטאית . דפוס דומה מבחינות רבות התפתח בהונגריה בדמותה של ישיבתו של הרב משה סופר – " החתם סופר" – בפרשבורג–ברטיסלבה . מלכתחילה התפתחה ישיבת וולוז'ין כמוסד של לימוד תורה שצריך היה לענות לאתגר שהציבה החסידות ליהדות המתנגדית הלא–חסידית במזרח–אירופה . אבל כבר במחצית השנייה של המאה ה19– נעשתה הישיבה ( והישיבות הגדולות האחרות שקמו בעקבותיה ) לאחת התגובות החשובות לאתגר החילון והמודרנה . ואולם צריך להדגיש שהישיבה הגדולה מהטיפוס של וולוז'ין לא היתה יכולה להתקיים ללא התפתחות הטכנולוגיה המודרנית בעיקר בתחום הקומוניקציה . הישיבה מהטיפוס של וולוז'ין היתה מוסד על–קהילתי , שככל שהתפתחו אמצעי התחבורה נהו אליה צעירים ממעגלים גיאוגרפיים רחוקים יותר . כמו כן הבסיס הכלכלי של הישיבה התרחב ככל ששמה של הישיבה נפוץ בפזורה היהודית , וככל שהתאפשר משלוח כספי תרומות באופן אמין הן מרחבי הפזורה היהודית האירופית הן מארצות ההגירה היהודית באמריקה , אוסטרליה ודרום–אפריקה . במחצית הראשונה של המאה ה20– למדו בישיבות הגדולות הללו תלמידים ממזרח–אירופה , ממערב–אירופה ומארצות–הברית , וראשי הישיבות נסעו באופן קבוע כמעט למערב–אירופה ולארצות–הברית ( וגם לדרום–אפריקה ) כדי לאסוף כספי תרומות . הישיבות הגדולות , שהיו מוסדות פנימייתיים , עיצבו דור חדש של מנהיגות דתית . ראשי הישיבות קיבלו מעמד מיוחד של "גדולי תורה" שהשפעתם , בעיקר באמצעות תלמידיהם הרבים , חרגה הרבה מעבר למקומם הגיאוגרפי . אכן , חלק גדול מחברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל היו מלכתחילה ראשי ישיבות גדולות . כעבור זמן , בייחוד לאחר השואה , היו ראשי הישיבות הגדולות , במשותף עם אדמו"רים חסידיים חשובים , היסוד הקובע במועצה זו . הישיבות הגדולות היו למעשה " חברת לומדים עוברית . " המונח " חברת לומדים " בא לציין חברה שרוב הגברים בה , החל

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help