sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:169

הדתית , שבראשית ימי המדינה הצטיינה במתינות פוליטית ובמאבק הדרגתי להדגשת האופי הדתי של המדינה . קו–אופי משותף לשלוש התופעות שנמנו לעיל הוא , שהן נישאו לגמרי , או כמעט לגמרי , בידי המנהיגות האשכנזית של החרדים והציונים–הדתיים . ההעדר הבולט של מנהיגות מזרחית–ספרדית בציבור הדתי בישראל היה המניע העיקרי להקמתה של תנועת ש"ס , שהיתה בתוך שנים מעטות לביטוי רב–עוצמה של הדתיים בישראל . תנועת ש"ס היא במידה רבה התופעה הפוליטית הבולטת היחידה שאין לה שורשים בתקופה שלפני הקמת המדינה , והיא כולה תוצאה של התפתחויות חברתיות , כלכליות ותרבותיות במדינת ישראל ( יחד עם תופעות–הראי שלה , תנועת שינוי האשכנזית האנטי–דתית . ( תחושת האפליה החריפה של המנהיגות הדתית הספרדית , שחשה מושפלת בידי המנהיגות הדתית האשכנזית , יצרה מאגר של תסכול שהתפרץ בתנועת ש"ס וניזון מתחושת האפליה הכלכלית , החברתית והתרבותית של יוצאי ארצות המזרח בישראל . תנועת ש"ס קיבלה מן החרדיות האשכנזית את נטיית ההתבדלות ( יחד עם מאפיינים חיצוניים אחרים , לרבות הלבוש , ( ומן הציונות הדתית את התפיסה כי יש להסתמך על הרשויות הממלכתיות כדי לקדם את מטרותיה . הציבור התומך בש"ס קרוב במידה רבה בהשקפת עולמו לזו של הציונות הדתית , ואילו המנהיגות של תנועה זו נוטה להדגיש את המאפיינים של המנהיגות החרדית , הלא–ציונית . ד . תהליכי ניכור והתבדלות מנקודת הראות של היחסים בין חילונים לדתיים במדינת ישראל , כל ארבע התופעות החדשניות הללו שהתחוללו בציבור הדתי נטו להחריף את הניכור ואת הניתוק בין שני המחנות : התחזקותן של חצרות הצדיקים החסידיות והישיבות של המתנגדים הגבירו את הסגירות שאפיינה את החברה החרדית . פרשת השירות הצבאי ו"חברת הלומדים" הטוטלית מרעילה את היחסים בין חברה זו לבין הציבור הכללי . הזיהוי ההדרגתי של קיצוניות לאומנית עם אורח–חיים דתי יוצר פער פוליטי בין חלק ניכר מן הציבור החילוני לבין הציבור הדתי . דרכה של ש"ס בניצול מוסדות המדינה לפרנסתם של תומכיה קוממה חוגים רחבים בציבור החילוני והעמיקה תחושות של איבה . כל ארבע התופעות הללו גיבשו וביססו התבדלות של דתיים מחילונים – בחצרות ובישיבות , בהתנחלויות וברשתות החינוך העצמאיות . מבחינה זו , התופעות שהתפתחו בתוך מדינת ישראל בשני הדורות האחרונים לא רק שלא הביאו להדגשת היסודות המאחדים בציבור היהודי בכללו , אלא הגבירו והחריפו את ההתבדלות ואת חוסר האמון ההדדי . על רקע זה יש לראות את התרחקותו של הציבור החילוני בישראל , בעיקר בדור האחרון , גם מן המקורות התרבותיים המשותפים לו ולציבור הדתי . בשנות ה50– וה60– נתפסו התנ"ך וערכיו , תולדות ארץ–ישראל והארכיאולוגיה , המגילות הגנוזות , סיפורי עגנון ושירי יהודה הלוי וח"נ ביאליק , משנת הרמב"ם ותורת הקבלה כפי שהציגה גרשום שלום , כעמודייסוד בתרבות הישראלית החילונית . בדור האחרון ניכרת יותר ויותר מגמה לזהות חלק מנושאים אלה עם "הדתיים , " ולהותיר את העיסוק בהם , במישור התרבותי ובמישור האקדמי , לחובשיכיפות . המחלקות למדעי היהדות באוניברסיטאות מידלדלות והולכות מתלמידים וממורים חילונים , ניכרת התבדלות גוברת בתחומי המגורים והיחסים החברתיים , ונראה שנטיית ההתבדלות , בכל התחומים , ניזונה מכל הגורמים הללו . לגבי הדתיים , ההתרחקות של החילונים מן המורשת היהודית נתפסת כהוכחה נוספת לכך שהחילוניות משמעותה כפירה באלוהי ישראל , בעם ישראל ובארץ–ישראל . מבט על המציאות היהודית בשלהי שנת 2006 אינו מגלה , ככל שניתן לראות , שום מגמה או תהליך המחזקים את התפיסה כי מדינת ישראל היא תופעה פוליטית חילונית , מדינת לאום רגילה , הניזונה הן ממיטב התרבות ההומניסטית האירופיתאמריקנית והן ממיטב הרעיונות והיצירות של המורשת היהודית לדורותיה . בכל עשור בדורות האחרונים קמו אישים ומפעלים שביקשו להקנות את מורשת ישראל במתכונת מתאימה למציאות העכשווית , ממפעל הכינוס של ביאליק עד "ארון הספרים היהודי , " ובכל זמן ומקום מצויים יהודים , דתיים וחילונים , המסורים לתפיסה זו ועושים ככל יכולתם לטפחה ולעודדה . ואולם , התהליכים ההיסטוריים והרוחניים העיקריים אינם מסייעים למגמה זו , שהגיעה לשיאה בישראל בשנות ה50– וה60– ונמצאת מאז בירידה מתמדת . בתוך הציבור הדתי גברו החרדים על הציונים–הדתיים , והם רואים בחילוניות ריקנות , בערות ושקיעה בהנאות העולם הזה . הם מסרבים בעקביות לראות במדינת ישראל ישות בעלת משמעות יהודית ולא פוליטית–חיצונית בלבד . בציונות הדתית גברו הכוחות הפועלים להיבדלותה של ישראל מן העולם ולדבקות במשימות לאומיות קיצוניות . החוגים בציבור הציוני–דתי , שקראו לפתיחות תרבותית ולסובלנות רעיונית יחד עם מתינות פוליטית , נדחקו במידה רבה לשוליים , וכמוהם הכוחות בציבור החילוני , המבקשים לבסס תרבות יהודית חילונית על יסודות הכוללים את מסורת ישראל . אי–ההכרה של הציבור הדתי בחילוניות כתרבות נתקלת יותר ויותר באי–הכרה של חילונים במסורת היהודית כתרבות רלוונטית . מעגל זה של ניכור והתבדלות , ולעתים גם איבה , מזין את עצמו , וקשה לראות מה הם הכוחות שיביאו לפריצתו .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help